HUTU I TUTSI ... I "EL COLTAN"
_HUTU I TUTSI I EL COLTAN (PDF)
MUNTS
DE CADÀVERS
ÉS AQUEST...?
NOTA
ACLARATÒRIA
Parlar de HUTU i TUTSI (escrivim
“tutsi” en vermell per allò de la sang…) no
és fácil… no¡ si hom vol esser fidel a la realitat i no conformar-se amb un
”esteorotip” massa dit i repetit: hutu i tutsi: dues races que per
l’Àfrica negra es maten de tan en quan…més sovint tant que quan.
He gosat fer-ho en
aquestes pàgines que segueixen, però vull fer abans uns
aclariments:
- A Rwanda pareix
clar: era un regne on hi havia un Rei (mwami) uns “senyors
feudals”, els tutsi, i els servents, els hutu, en la proporció de 15 a 18
% per uns i 80 % pels altres.
Quan la Independència
es féu la “revolució” ( el 1789 rwandès): fora Rei i fora
“senyors”…Els hutu es feren els amos i els tutsi hi estaven de sobra… Després,
amb els anys, passaren moltes coses…que intentam contar en
aquestes pàgines…
- A Burundi, potser
perquè ho conegui més, la cosa no és tan simple. No es pot
parlar simplement de tutsi i hutu. Hi havia un rei és clar i “els
senyors” que no eren tots tutsi: Eren “senyors” els que tenien bo amb
el rei: “yampaye inka…” (expressió kirundi que vol dir: “m’ha
donat una vaca…”)
Entre els que
habitualment s’han dit tutsi cal distingir:
- els
baganwa (de sang reial…Hi ha qui ha dit que originariament eren hutu)
- els banyaruguru (que
vénen de “dalt”: categoría o lloc de residència?)
- els bahima (habitaven
a la regió del Sud i foren els que agafaren el poder quan la Independència
i assassinaren hutus un pic i un altre ) els Presidents de les
Repúbliques militars eren tots bahima.
- els basapfu (
eren menys però s’aliaren amb el bahima sobretot en això d’exterminar hutu )
Arthemon Simbananiye era musaphu.
En canvi entre els
que habitualment s’han dit hutu, tinguts per “bantu” com la
majoria dels pobladors de l’Àfrica Central, només es pot fer una
distinció: hutu évolués (han estudiat) i hutu
rutoke (analfabets)
EXORDI
HUTU
I TUTSI
Escriure sobre els hutu
i els tutsi, partint del que he vist, m’han contat i he llegit,
sembla, a voltes, contar una “pel.lícula d’indios”, si no fos
que aquí els morts són de veres, i a mesura que hom va
pensant en el que llegeix i escriu
es topa cada cop més amb un terrible i punyent “calfred”: per
què tantes morts, “ per què” persones humanes poden abastar cotes tant
altes de sofriment i brutalitat….
Conec més el Burundi
perquè hi he viscut vuit anys en diferents èpoques, (sempre,
sort o dissort, post-guerra), no puc deixar però de tenir present també el país
veïnat i “bessó” (fins a un cert punt) Rwanda.
Vivenda tutsi
*****************
RWANDA-BURUNDI
HUTU I TUTSI
Per a començar, uns
aclariments:
- De manera simplista
els europeus, colonitzadors i missioners, crearen un
“estereotip”: a Rwanda i Burundi hi ha dues “races”: els bahutu majoritaris i els
tutsi, minoritaris però superiors, que s’han odiat des de sempre, i petits
grups de batwa (pigmeus) que no arriben ni al dos per cent.
Així han pogut reduir
la història de ambdós països a un “odi”, matances,
“massacres”, genocidis…entre les dues races, per causa d’aquest odi
“ancestral”, que, quan els han deixat totsols ha sortit a llum….
- A Burundi i a
Rwanda hi ha dues ètnies, (sona més bé que “races”) que vivien plegats,
tenien una mateixa llengua i cultura, uns mateixos usos,
costums i religió; es casaven i bevien cervesa junts.
- L’esqueix a mort
però s’ha donat, per què…?
- A causa dels
“europeus”.
L’origen de tot és aquest “eufemisme”: “quí
es reparteix la “tarta” que els europeus han “enfornat”?
- En la “teoria”
periodística i també en l’estudiosa, i en la “pràctica” ha passat: el
problema social i el problema “polític”, s’ha polaritzat i reduït a un problema ètnic.
Vaques,
símbol de riquesa
- Rwanda i Burundi,
dos països “bessons”, únics a l’Àfrica, dos regnes…han seguit des
de la Independència camins diferents per a arribar al mateix: molta
sang derramada, quasi sempre innocent.
- Els tutsi mai han
assassinat cap hutu.
- Han mort a mils,
cents de mil o milions de hutu. Però els tutsi, sobretot els hima
o bahima, que agafaren el poder a Burundi, són uns ·”reputes”.
- El que vull dir és
que quan els “tutsi”, militars o simples administradors o
“secretaris” anaven a cercar els pobres hutu de casa seva, on vivien
tranquils, per dur-los a matar…, abans els havien acusat d’un
“crim”: era un “rebel”, era un bandoler, era un
assassí.
- Els hutu a Burundi,
i, teòricament, a Rwanda, no materen tutsi fins els anys 1990, i
ells sí, ingenus, sempre mataren els tutsi perquè era tutsi.
El
camí de Rwanda
A Rwanda, quan es
preparava la Independència, és a dir, durant els anys en que
Bélgica passà de Colonitzador a Custòdia tutelar, s’anaren formant
Partits “polítics”.
Agafà força el PARMEHUTU,
la ideología del qual era el hutupower: els hutu eren els
únics amos de Rwanda. Els tutsi “invasors” vinguts d’Etiopia.
La
ideología del PARMEHUTU queda molt clarament expressada en els que després
s’han dit ELS DEU MANAMENTS HUTU:
1.- Tots els hutu han
de saber que la dona tutsi, onsevulla sia, treballa per la causa ètnica
tutsi. Per tant serà tingut per traidor tot hutu que:
- es casi amb una
dona tutsi
- tengui una dona
tutsi per concubina
- agafi per a
secretària protegida una dona tutsi
2.- Tots els hutu han
de saber que les nostres filles són més dignes i amb més consciència
com esposes i mares que les tutsi. No són excel.lents secretàries i més
honestes….?
3.- Les dones hutu
han de tenir compte i assegurar-se que marits, germans i fills no es
facin enrera en aquestes raons.
4.- Tots els hutu han
de saber que els tutsi són deshonests en els negocis. Llur únic
objectiu és la superioritat ètnica. L’hem après amb l’experiència. Tot
hutu és un traidor si:
- fa una aliança
comercial amb un tutsi
- inverteix diners
públics o privats en empreses tutsi
- presta diners a
tutsi
- fa donacions
(llicències, crèdits bancaris, préstecs per a la terra) a un tutsi
5.- Les posicions
estratègiques com la política, l’administració, l’economia, els
militars, la Seguretat…han d’estar únicament limitades als hutu.
6.- Una majoria hutu
ha de prevaler en el sistema educatiu (alumnes, acadèmics,
professors)
7.- L’Exèrcit ha de
ser exclusivament hutu. Cap soldat es pot casar amb una dona tutsi.
8.- Els hutu no han
de tenir pietat dels tutsi.
9.- Els hutu han
d’estar units i esser solidaris amb els germans hutu. A Rwanda i a altri.
Cercar amics i aliats de la Causa hutu, començant pels “bantu”.
Ferms i vigilants contra l’enemic comú: els tutsi.
10.- La Revolució
social de 1959, el Referéndum de 1961 i la ideología hutu s’han
d’ensenyar als hutu, onsevulla. Qui ensenyi en contra és un traidor.
Els més radicalistes
del Parmehutu deien: “Hem de tirar tots els tutsi dins el riu Akanyaru i els
seus cadàvers arribaran a Etiopia, casa seva”.
L’altre punt
ideològic important d’aquest partit, antimonàrquic.
En certa manera, “mutatis
mutandis”, feren a Rwanda el 1789 francès, o sigui
La
Revolució.
El curiós és que els
colonitzadors toleraren aquest partit i l’Església missionera,
especialmente el Bisbe suís, Perraudin, el recolzà.
El PARMEHUTU guanyà
les Eleccions i amb la Independència a Rwanda començà una
República, en la qual els tutsi feien nosa. S’implantava el hutu-power
Durant el mandat del
primer president, Gregori Kayibanda (1962- 1973),
alguns tutsi foren morts, i molts fugiren a Uganda.
El
PARMEHUTU proclama la República
Al 1973, per Cop
d’Estat pacífic, agafà el poder Juvenal Habyarimana.
Ideològicament es decantà del “hutu-power” i promogué el que deien “govern
de la majoria” (rubanda nyamwinshi). Creà el Moviment Republicà
Nacional pel Desenvolupament ( MRND ). En lloc de govern
formà el Consell Nacional pel Desenvolupament.
Els Hutu havien de
governar perquè eren majoria. Els tutsi, calcularen que només
arribaven al 9% de la població, tendrien a tots els llocs de treball i
Estaments el 9% de places. Per exemple, si a una Escola hi havia places per 100
alumnes, 9 serien pels tutsi, només nou.
(Si els tutsi
abastaven només el 9 %, es devia a uns quant factors: quan al 1959
guanyà el PARMEHUTU,
molts tutsi emigraren a Uganda. Ja en temps colonial es feia
escriure en la
“carta” d’identitat, l’ètnia a la qual es pertanyia. Quan la Independència
molts tutsi
“falsificaren” i reixiren a fer-se passar per hutu.
L’any 1963, hi hagué
repressàlies anti-tutsi)
A la pràctica es
convertí en el poder dels hutu i especialment els del Nord-Est. Durant 20
anys hi hagué una relativa Pau i un cert Progrés, però també una
discrimanació ètnica (els tutsi) i regional (els hutu del Sud). El “règim” de
Habyarimana que, “ideològicament” proclamava: a Rwanda només hi ha
“rwandesos” i tots, des del naixement, pertanyien al “Moviment Revolucionari
Nacional pel Desenvolupament”, fou tingut, durant 20 anys, com
exemplar per Cooperadors, Turistes, Missioners i ONG.
Mns.
André Perraudin, Bisbe de KABGAY
Una
qüestió a la qual no hi trob resposta:
Per
què l’Església Missionera, principalment el Bisbe Perraudin, i en part els
Colonitzadors, veren
bé el PARMEHUTU de Kayibanda i en
canvi no veren tant bé el UPRONA de Rwagasore ?
Si tenim en compte
que a Rwanda estava més clarificada la, diríem, “societat feudal” en
la qual els tutsi eren els “senyors” i els hutu els servents, i a
on, potser, les “ideologies” dels “moviments cristians obrers”, que per Europa corrien,
havien “calat” més a travers dels grups cristians de formació que anaren sorgint a les
“Missions”. Molts dels “militants” Parmehutu provenïen de la “Legio de
Maria” i de l”Acció Catòlica”…..
A Burundi, en canvi,
qui tenia el poder “tradicionalment” era el mwami, i
els batware que el rebien d’ell. L’any 1929, la majoria de “batware” (chefs)
eren baganwa, prínceps, o sia de sang reial (a
Rwanda no es donen els
“baganwa”), 9 eren hutu i 19 tutsi. (des
de 1937 no hi ha més “batware” hutu. El
Bisbe Gorgu havia proclamat que els tutsi eren els destinats a “governar”)
El UPRONA tenia per
cap un muganwa, Rwagasore, casat amb una hutu,
els millors companys i col.laboradors eren hutu. Rwagasore pretenia formar un
Partit per a tots els burundesos. No hi cabia la “Revolució”. Però, no
era la visió o projecció política segons els “esquemes” pensats
pels Missioners…?
Potser això expliqui
la “paradoxa”.
PARMEHUTU, de
“ideología revolucionària” i anti-tutsi, reb el recolzament de
colonitzadors i missioners, a Rwanda.
UPRONA, de “ideología
oberta” i tenint per “pilars”: Déu, Rei i País,
no agrada als missioners i als colonitzadors que promogueren el
Partit “rival”: DEMOCRÀCIA
CRISTIANA….
El
camí de Burundi
A Burundi les coses
anaren d’una altra manera…
Quan es preparava la
Independència baix la presència tutelar belga es creà el Partit UPRONA
(Unitat pel Progrés Nacional), encapçalat pel Príncep
Louis Rwagasore, i en el qual hi cabien tots. La seva ideología era monàrquica i “supra-racial”:
Imana, Umwami, Uburundi (Déu. El Rei i el País) eren
els tres pilars del discurs de Rwagasore. Els dos millors col.laboradors seus
eren hutu, Pierre Ngendandumwe i Paul Mirerekano. Aquest Partit però,
no comptà amb el beneplàcit ni dels ex- Colonitzadors ni de
l’Església que impulsaren el PDC (Partit demócrata Cristià) encapçalat
pels fills de Baranyanka.
Príncep
Louis Rwagasore
Tanmateix UPRONA guanyà bé les Eleccions.
Abans de la
Independència però, Rwagasore fou assassinat, i a poc a poc el Tutsi de
Bururi (els bahima) es feren amb el poder. Assassinaren el Primer Ministre hutu,
Ngendandumwe, destronaren el Rei i el Príncep i, al 1966, proclamaren la
Républica militar.
Entre els tutsi,
sobretot els de Bururi, agafà cos la por al hutu-power (el que
havia passat a Rwanda
hi donava peu)
Al maig-juny de 1972,
exterminaren tots els hutu “évolues”. Els acusaren de preparar
una revolta amb el Príncep hereu. Hi ha que afegir que
el manco un centenar de tutsi “banyaruguru” foren també
assassinats a Gitega, el 6 de maig, pels soldats hima.
Aquest fet mostra que:
- No era un odi entre
tutsi i hutu la causa dels esdeveniments del 72
(nya mvura)
- Era l’afany de poder dels bahima que mataren tothom que consideraven rival
- L’esqueix d’odi obert entre hutu-tutsi sorgí per una valoració “errònia” dels fets.
Durant 20 anys
comandaren els bahima (tutsi de Bururi) amb la pràctica del “genocidi” hutu,
sagnant primer i “intel.lectual” després.
Els hutu trobaven les
portes tancades a les Escoles i a l’Administració
pública. Pràcticament els hutu
que pogueren fer estudis secundaris ho abastaren gràcies als
Seminaris.
Tan entre el
“paisanatge hutu” com entre l’élite tutsi, afegint-hi també l’Església:
Missionera i indígena (al 1972 tots els Bisbes eren burundesos) foren
anys de por, desconfiança mútua i parlar amb “eufemismes”.
Memorial Rwagasore: Símbol del Burundi Independent
Hi hagué tres Repúbliques militars:
Primera: 1966-1976. Fou President Michel MICOMBERO, que
destronà el Rei i el Príncep. Assassinà tots els hutu évolues.
Segona:
1976-1987. El coronel BAGAZA pegà un Cop d’Estat incruent i llevà a Micombero.
Perseguí a l’Església. Tancà més les portes de l’Ensenyament als
hutu.
Tercera:
1987-1993: el major BUYOYA féu el mateix amb Bagaza. Pegà un putsch i es
féu President. Cercà donar més
obertura i preparà la creació de Partits i Eleccions democràtiques.
ANYS 1.990
Començaren a bufar
“vents nous”…
A partir del final
dels anys 1.980, concretement des de 1.988, es donaren una “sèrie”
d’esdeveniments conjunturals, ideològics i fàctics, que desembocaren en
un “genocidi”, segurament el més atroç i flagrant que es coneix….per la
quantitat de “morts”: tres milions dins una població de més o manco 12 milions
(tenim en compte que el cruel genocidi de jueus perpart dels “nazis”,
fou de 6 milions dins una població sis vegades més nombrosa que la de Rwanda i Burundi) i
pel mode com es va dur a terme: fou un genocidi popular,
és a dir, la gent del poble, el paisanatge, era qui matava els
altres no seleccionant, sinó
que pegaven a famílies senceres, dones i infants incluïts, amb
“matxets” i garrots…. I a continuació les represàlies de part de les persones
“armades”, soldats i “milicians”….
(L’esqueix hutu-tutsi
que es donà en aquests dos
països és un “arcaïsme” social i
també, un enigme històric.)
No ens trobam davant
dues “comunitats” que poguessin negociar, diríem, un
“federalisme”….sinó davant identitats en crisi, marcades per la “cursa” cap el poder,
i a on poblacions senceres es troben “agafades”.
L’us de la paraula
“democràcia” a Rwanda i “unitat nacional” a Burundi amagaren fins
als anys 1980 un mateix “tabú”. La idealització del
“model” rwandés a l’estranger “jugà” un rol pervers:
(
amb les quotes limitant la participació tutsi al 9% als llocs de feina i places
a les Escoles havien
mantenit una minoria hereditària).
L’assimilació entre
“massa popular” (rubanda nyamwinshi) i “paisanatge bantu” va
corrompre el que deien “equilibri ètnic” i fonamentà un vertader
“integrisme racial”….
Entre 1976 i 1983 la
“pujada” socio-econòmica, degut al “boom” del cafè i les ajudes
internacionals, havia deixat com en segon terme el problema ètnic.
A Burundi, la
política de “clan” amb Bagaza, i a Rwanda, la política “regional” de
Habyarimana, passaren com a desapercebudes. Però, les comunitats
de “refugiats” (dins els països veïnats i a Europa) s’organitzaren durant
els anys 1980, i recordaren la seva existència (més de 200.000 burundesos i
més de 500.000 rwandesos “oblidats” per llurs pàtries) .
Els burundesos
lligaren la seva causa amb la “persecució a l’Església” feta pel
Bagaza i crearen el PALIPEHUTU, inspirat en la “ideología” de
l’antic PARMEHUTU rwandés.
Al mateix temps els
tutsi rwandesos, sobretot els d’UGANDA, es mobilitzaren i revitalitzaren ajudant a Museveni que fou després el seu protector.
Tots invocaren, al
“seu torn”, el dret de retorn…. A Burundi,
escaramusses a Ntega i Marangara, pel Palipehutu. Al Nord de Rwanda els inkotanyi
(els que volen brega) del FPR (Front Patriòtic Rwandés) també
començaren a fer-se sentir.
Soldats
francesos de la “Operació Turquesa”.
(L’”Operation
Turquoise” són les forces militars franceses que a instàcies de la ONU
anaren a Rwanda
després de l’assassinat de Habyarimana. La seva acció i presència ha
estat molt
controvertida. Hi anaren en “missió humanitària”, però no portaven
medicaments sinó
“armes sofisticades”. No impediren l’assassinat de cap tutsi. Hi ha un
“film” sobre aquesta
“Operació”.)
L’any 1988 es formà
el FPR (Front Patriòtic Rwandés), inkotanyi, que invadiren el
Nord-Est del País. Era un exèrcit format per tutsi rwandesos de la
segona generació, o sigui, fills dels tutsi que els anys 1959-1960… fugiren a
Uganda. Havien ajudat a Museveni en la lluita per a derrocar el “règim”
tirànic d’Obote… i ara estaven protegits pel nou President d’Uganda.
El “règim” del Habyarimana,
el qual, al 1988, havia estat “reelegit” amb 99’96% de vots, abans
lloat com a exemplar, començà a ser “criticat” a nivell nacional i
internacional, acusat de “corrupció”, favoritisme regional,“tràfic de
divises”, producció de “droga” als boscos de Rwanda.
Per pressions de
“fora”, en la Conferència de Dar es Salam, obligaren a
Habyarimana a elaborar una Constitució pluripartista i a la creació d’un Govern
de “concentració” format pel MRND i l’oposició.
Pels Acords d’Arusha
(1993) es féu el “alto el foc”(les mataces ja havien començat,
sobre tot pel Nord del País) i s’admetia el retorn dels “refugiats”, la qual
cosa suposava la incursió de membres del FPR dins Rwanda.
El 6 d’abril de
1994, el President Juvenal Habyarimana fou víctima d’un atemptat. L’avió
en el que viatjava, juntament amb Ciprià NTURYAMIRA, segon
President hutu de Burundi, fou abatut i moriren ambdós.
A partir d’aquí, les
masses populars, atiades per milicians i membres del Govern rwandés,
augmentaren les “matances” de tutsi i hutu de l’Oposició, arribant
a la folia sanguinària.
Radio
Kangura
L’odi acumulat ja
sobrava. La por a la invasió del FPR i la, convicció de que els tutsi
residents a Rwanda estaven d’acord o amb aliança amb
ells….atiaren encara més el foc.
Masses populars,
paisans, amb matxets i garrots es passaren totes les cases, on hi havia
tutsi, a sang i foc, sense deixar-ne cap ni per llavor…
. Un autèntic i
horrend genocidi popular.
(És pot dir, resumint,
que el culpable fou el FPR. Amb les seves incursions i
amenaces d’invassió
excitaren el poble hutu contra els tutsi i deixaren que aquests
fossin assassinats.
Dins el seu pla mataven dos ocells d’un tret: el genocidi perpetrat
pels
hutu justificava a nivell nacional i internacional la seva invasió.)
Morts
els tutsi residents a Rwanda i els hutu de l’Oposició,
els seus rivals havien
quedat eliminats.
Fossa
comuna després del genocidi
Unes paraules
escrites pel doctor Wolfgang BLAM, un metge alemany casat amb una
tutsi, escrites quan ja era a Europa, potser ens donin una idea de com fou
la “cosa”:
“aquesta nit fou la
primera d’una sèrie llarga i horrible.
Despés de sopar, cap
allà a les 21 hores, sentíem repentinament
renous sords a
l’exterior. La casa de veïnat,
que era d’un sastre,
un Tutsi, estava clarament esbucada.
No es sentia però cap
veu, ni cap veïnat. El nostre vetlador
de nit alçà les
espatlles, però acompanyà el nostre
amic a ca l’adjunt
del “burgomestre” en l’altra direcció.
Per allà algunes
persones estaven reunides però no
sabien on es trobava
la familia del sastre. Just a mitjanit
passaren corrent per
davant la nostra casa grups de gent
en diferents
direccions; suposàrem que es tractava de fugitius
o agressors. El
sendemà matí, els voltants estaven
quasi “deserts”….
devora la Parròquia, molt a prop,
hi havia catorze
cadàvers abatuts a matxet……”...........
On en mataren més fou
a BUTARE, l’antiga Astrida, el més famós Centre Cultural de
Rwanda-Urundi, perquè era allà on més tutsi hi havia, i es pot dir que els
tutsi els esperaven “mans fentes”. Ni sospitaven una tal cosa, i pocs, molt
pocs, foren a temps a fugir.
Després del 6 d’abril
el FPR començà l’ofensiva i al mes de juliol de 1994 ja controlaven Kigali,
Butare, Gisenyi, els indrets més estratègics i així els tutsi
“ugandesos” s’apoderaren de Rwanda i la governaren i, per descomptat, que
mataren hutu i hutu….però això no és “genocidi”, es fer justícia: venjar
els germans tutsi assassinats…. Rwanda tornà a ser
dels tutsi i es convertí en un país “anglo-fon”.
El President actual
de la Republic of Ruanda és Paul KAGAME.
Moriren
més hutu o més tutsi l’any 1994 a Rwanda….?
És quasi “ofensiu”
fer aquesta pregunta davant un desastre tant gros…
Els
morts es mereixen “més”, el silenci respectuós…
També pot resultar
“ofensiu” demanar per “culpables”… o cercar les causes o els
causants….
- Era l”odi
ancestral” que havia explotat….?
- Era el “règim”
de Habyarimana que havia durat massa i s’havia deteriorat….?
- Era precisament
l’enveja que provocava Rwanda als veïnats que no
podien soportar vint anys de pau i “progrés” excluint els tutsi…?
- Era o fou
simplement que el pla de reconquista de Rwanda per part
dels tutsi d’Uganda despertà totes les desestabilitzacions i odis
haguts i possibles….?
(Record que el mes de
setembre de 1994 vaig trobar a Lluc (Mallorca) un missioner que
havia passat més de 20 anys a Rwanda i al qual casualment la
crisi l'agafà quan ell era a Mallorca de “vacacions”. Féu aquest simple
comentari:
“Aquests
putes tutsi … 30 anys preparant aquesta guerra…
i
l’han guanyada….¡” )
A
BURUNDI
A Burundi, al 1990,
era President en Pierre Buyoya, per putsch des de 1988, començant
així la tercera República militar.
Al 1988, el
PALIPEHUTU (Partit per a l’Alliberació del poble hutu) havia mort tutsi a
Ntega i Marangara, amb les corresponents represàlies de part dels soldats
que, com feren sempre, no agafaren ningú del grup armat sinó que li pegaven
contra els paisans per allò de que eren “còmplices”…
Dins el pla
d’obertura proclamat per Buyoya, segurament a instàncies
internacionals, l’any 1991 es féu un referéndum sobre la Carta de la Unitat, i al
1992 s’aprovà la Nova CONSTITUCIÓ Pluralista.
Al 1993 hi va haver Eleccions
Democràtiques i al mes de juny fou elegit President Melchior
Ndadaye, del recent Partit FRODEBU (Front Democràtic de
Burundi). era el Primer President hutu, no militar i elegit democràticament.
L’alegria per la victòria hutu durà poc.
Melchior Ndadaye
formà Govern en el qual incluí Ministres “tutsi del UPRONA”. Però,
dit en bon mallorquí, era massa bon al.lot per a ser President de Burundi,
i cometé dos errors greus: un, fiar-se de l’Exèrcit, i l’altre, permetre que
l’ ex- president Bagaza tornàs a Burundi. Era un hima reputa
i extremista.
Malgrat aquest i
altres intents de governar per a tots el burundesos, la nit del 20 al 21
d’octubre de 1993, hi va haver un putsch: un grup d’oficials i soldats “amotinats”
voltaren el Palau Presidencial i assassinaren Ndadaye.
La familia es salvà,
però, aquella mateixa nit, el Ministre de l’Interior, el
President i el Vicepresident de l’Assemblea Nacional també foren assassinats. El
Chef de l’Estat Major “agafa les rendes” volent demostrar que havia
estat cosa d’un “grup d’amotinats”, els principals dels quals pogueren
fugir al Zaïre….
El
President Hutu, el primer President Hutu
El
primer President no militar
El
primer President elgit democràticament…
Havia
estat assassinat….¡
Entre la població
sonà un sol crit: “els tutsi ens han mort el nostre President”
i els hutu burundesos, per primer cop “el paisanatge”, començaren a matar
tutsi, a la Capital i a les regions on els tutsi eren pocs no en deixaren ni un
de viu.
Sobretot a les
“colines” del Nord, de l’Est i del Centre del país, hi va haver una mescla
d’horror i “organització” característiques. Un autèntic progrom
d’ambient rural, amb tot el que aquest “terme”: progrom, implica de sistematització i
complicitat dels “poders” locals….dins més d’una quarentena de
“Communes”. A matar “tutsi” s’ha dit…ara és s’hora ¡
A les regions, com
Bururi, on els tutsi eren molts no ho pogueren fer…bé cuidaren els
soldats de protegir-los…¡
A Burundi, no es pot
dir que hi hagués un “genocidi” com a Rwanda. Més aviat s’ha de
parlar de una mena de “guerra civil”: hutu que amb matxets, imihoro,
garrots i destrals mataven tot tutsi que trobaven… es tallaren els ponts,
arrabassaren els arbres per a tancar les carreteres…les autoritats locals del
FRODEBU repartien bidons de benzina a la jovenalla i així calar foc als
locals plens de gent que moria “cremada”. Víctimes, els tutsi i el hutu del
UPRONA tinguts per “traidors”…El més trist és que el hutu durant les
primeres setmanes mataren quasi tots els tutsi a les regions del Nord i Centre de
Burundi. Al Sud, a Bururi, on hi habiten la major part del tutsi, no en
mataren… estaven ben guardats…¡
Vull
fer constància aquí d’un fet, que ens mostra que a Burundi no només hi
havia horror, matances i “salvatges” que es maten uns als altres, sinó que hi havia
humanitat: a la “commune” de Nyabihanga, al sud de Gitega, no es matà
cap “tutsi”
ni hutu. L’assassinat President Ndayaye era originari de Nyabihanga, la qual
cosa podia fer que fos precisament allà on “la venjança hutu” fos més forta…
Doncs
no hi haguè cap mort perquè el Pare de Melchior Ndayaye, vertader mushingantahe,
cridà en veu forta que arribà a tothom: “No afegigueu més morts a la
del meu fill…”
Després, vènien els
soldats amb fusells i “granades” que mataven hutu perquè eren
“assassins” o còmplices…dels assassins…
(A les “altures”,
l’Assamblea elegí President, el segon de la llista del FRODEBU, Ciprià
Ntaryamira, el qual ho fou fins al 6 d’abril de 1994, en que morí juntament amb el
President de Rwanda, Juvenal Habyarimana.)
!!
Fou un “accident” ¡¡
Fou President després
Silvestre Ntibatunganya, tercer de la llista del FRODEBU.
Durant tot el 1994 i
el 1995 seguiren els disturbis i les morts i assassinats. Però seguint sempre el
mateix esquema: hutu mataven tutsi que trobaven….després venien els soldats i “feien
justícia”…mataven no els hutu assassins que havien fuit…. assassinaven hutu per
“cómplices".
Al juliol de 1996, l’abans President Buyoya , tornà al Putsch i agafà el “Poder” per a posar ordre. En resposta la Societat Internacional declarà el boicot a Burundi: deixaren de sortir i arribar avions a Bujumbura.
Al juliol de 1996, l’abans President Buyoya , tornà al Putsch i agafà el “Poder” per a posar ordre. En resposta la Societat Internacional declarà el boicot a Burundi: deixaren de sortir i arribar avions a Bujumbura.
I
aquí em deman: per què declararen el “boicot” a Burundi per un Cop
d’Estat (en certa manera justificat, ja que Burundi era un caos) i no
hi hagué cap
“boicot” a Rwanda on havien agafat el poder els “tutsi ugandesos” amb
una guerra cruel i “genocidi hutu”….???
Un assassinat fou
l’Arquebisbe, Mns. Ruhuna, així… venia de visitar el Seminari de
Burasira i la Parròquia de Gitongo…sortí un grup armat de darrera els arbres de
la carretera i dels sis ocupants que hi havia dins el cotxe de l’Arquebisbe
en moriren tres…així, així de cruel i simple…¡
Després de
l’assassinat de Ndayaye, es formaren, endemés del Palipehutu,
altres grups armats lligats a noves formacions polítiques, dissidents del
FRODEBU i altres. La seva “ideología” no era però com el primer grup armat.
En Buyoya posà
“ordre” i por.
Palipehutu i altres
grups armats, durant els anys 1996, 1997, 1998, 1999, 2000…cada u pel
seu vent cometien “atemptats” i fugien a les muntanyes. Això sí,
sempre mataven tutsi, a les rodalies de la Capital, als creuers de camins i
carreteres. El paisanatge no els tenia cap por.
Qui els tenia por
eren els soldats i sempre arribaven quan els “assaillants”, que
deien, ja havien partit….el soldats només sabien matar Hutu “innocents”
acusats de complicitat.
Aquí
estava la “por”: el paisanatge, por als soldats;
els
soldats, por als “assaillants”
A partir del 1998 i
fins al 2000, es tingueren unes CONVERSACIONS PER LA
PAU a Burundi, a la ciutat de Tanzània, Arusha. Primer baix
l’”arbitratge” del Mwalimu Julius Nyerere, ex President de la
mateixa Tanzània, i, quan aquest morí de malaltia a Londres, es cercà
l’arbitratge del famòs i savi Nestor Mandela.
A poc a poc hi anaren
acudint els diferents grups “polítics” de Burundi, manco els
grups “armats” FDD i PALIPEHUTU.
L’acord de Pau arribà
allà pel 2002 i principalment consistí en que durant tres anys es
repartirien el Govern del País UPRONA i FRODEBU amb la missió de
preparar Eleccions Democràtiques pel 2005 i renovar l’Exèrcit….
L’acord definitiu
i pràctic no arribà fins quan era President el hutu Ndayizeye, qui
negocià directament amb Pierre NKURUNZIZA, Cap del grup “armat” FDD.
Des
de l’agost del 2.005
Pierre
NKURUNZIZA és President de Burundi
Una
nova “Època” ha començat. S’ha
acabat això de matar hutu perquè és hutu matar
tutsi perquè és tutsi… s’ha
acabat o està en “parèntesi”…¡
Pierre NKURUNZIZA fou reelegit President al 2.010.
(les "Eleccions" foren "discutides"...)
Al 2.015 vol assolir un "tercer mandat" Hi haurà "sang"....????
Pierre NKURUNZIZA fou reelegit President al 2.010.
(les "Eleccions" foren "discutides"...)
Al 2.015 vol assolir un "tercer mandat" Hi haurà "sang"....????
**************
*******
LA REGIÓ DEL KIVU
Monsenyor
Cristoph Munzihirwa
Bisbe
de BUKAVU (Congo)
El 26 d’octubre de
1996, Mgr. Munzihirwa deia: “Kivu s’està convertint en el “femer” dels
problemes creats per Rwanda i Burundi, en la sub-Regió dels Grans Llacs.
Primer, ens enviaren, entre 1959 i 1962, refugiats tutsi i després una multitud
de refugiats hutu que també hem acollit i als quals els seu governs neguen el
“retorn” a la Pàtria. Per si això no bastàs, els governs de Kigali i Bujumbura
envien ara un exèrcit a Zaïre no només per a exterminar els seus
con-ciutadans hutu en els “camps”, sinó també per a massacrar-nos a
nosaltres que els hem rebut. Nosaltres, de nombroses i diverses tribus, que
hem cohabitat sempre en pau i harmonía en el Kivu,, ens trobam ara
amenaçats per una guerra imposada pels extrangers que han armat a mercenaris de
totes les classes per a assegurar-se l’hegemonia dins la nostra regió. I
això es “bateja” com a “guerra tribal interna del Zaïre” del grup
Banyamulenge. Demanam als governs de Kigali i Bujumbura que arreglin els seus
problemes interns a casa seva i no els exportin al Zaïre”.
Mgr.
Munzihirwa fou assassinat el 29 d’octubre de 1996.
QUÈ QUEDA...
****************
******
PRESIDENTS
DE RWANDA I BURUNDI
(des de la INDPENDÈNCIA)
Gregoire KAYIBANDA. (1962-1973)
Fundador del PARMEHUTU, Partit
fonamentat en la ideología del “hutu-power”, que excluïa els tutsi
considerant-los “invassors”.
Juvenal
HABYARIMANA (1973- 1994).
Per cop d’Estat incruent, rellevà a Kayibanda. Creà el MRND (Moviment Revolucionari
Nacional pel
Desenvolupament) que es fonamentava en el poder de majoria.
Es convertí en un Partit Únic al qual pertanyien tots els rwandesos des del
naixement. Durant quasi 20 anys governà en pau i un cert progrés
qualificat com “exemplar”.
El 6 abril 1994, morí quan l’avió en que viatjava fou abatut. Un atemptat.
El 6 abril 1994, morí quan l’avió en que viatjava fou abatut. Un atemptat.
Jean KAMBANDA.
Després de l’assassinat de Habyarimana, fou elegit Primer Ministre. El feren el principal responsable del genocidi de tutsi a Rwanda, al 1.994.
Fred
RWIGEMA
Era hutu. Quan els
del FDR s’apoderaren de Kigali el nomenaren Primer Ministre.
Al 1995 els nous amos
de Rwanda, els Tutsi “ugandesos” el posaren per President. Durà
Pau
KAGAME.
Després de la guerra de 1994, en la qual els tutsi “ugandesos”
invadiren i conquistaren Rwanda és l’Amo del país . President of Republic
of Ruanda des del 2000. L’ha convertit en un país “anglo-fon”.
******************
Michel
MICOMBERO (1966-1976).
Destronà al mwami Mwambutsa i després al Príncep, i proclamà la I República militar. Durant el seu govern es dugué a terme, (maig 1972) l’extermini dels hutu évolués. Autor del Pla sembla que era un tal Arthemon Simbananiye.
Destronà al mwami Mwambutsa i després al Príncep, i proclamà la I República militar. Durant el seu govern es dugué a terme, (maig 1972) l’extermini dels hutu évolués. Autor del Pla sembla que era un tal Arthemon Simbananiye.
Jean
Baptiste BAGAZA (1976-1987)
El 1 de novembre de 1976 visità a
Micombero i li comunicà que ja no era President (un Putsch incruent). Era del
mateix “clan de Rutovu”. Durant el seu mandat no hi hagué morts hutu,
però sí el “genocidi intel.lectual”. L’ensenyament superior i secondari
estigué “barrat” als hutu. Perseguí l’Església i expulsà molts missioners i
“europeus”.
Fou President en tres
ocasions. Per Putsch rellevà a Bagaza; per Cop d’Estat agafà el
poder quan el “caos” ocasionat per l’assassinat de Ndadaye; finalment
fou President la meitat del “mandat compartit” de 3 anys segons els
Acords d’Arusha. Li tocà en dues ocasions preparar Eleccions
democràtiques que sempre va perdre.
Melchior Ndadaye (juny 1993-20 octubre 1993)
Fou el Primer
President Hutu i el Primer no militar i elegit democràticament. La
nit del 20-21 d’octubre 1993, fou assassinat per uns militars “amotinats”
Ciprien
NTARYIAMIRA (novembre-1993-6 abril 1994)
Succeí, com a segon
de llista, a Melchior Ndadaye. El 6 d’abril de 1994 morí (assassinat)
juntament amb el Presiden de Rwanda Habyarimana quan fou abatut l’avió en
que viatjaven junts. “Oficialment” un accident…
Silvestre NTIBATUNGANA (1994-1996)
Era el tercer del
llista del FRODEBU. Fou un President de “paper” ja que durant els dos anys
que tingué el nomenament mai fou capaç de controlar la situació del país.
Tot ho tenia en contra.
Domitien
NDAYIZEYE (2002-2004)
Fou President l’any i
mig que corresponia al FRODEBU durant el període de “govern
compartit”. Ell negocià els acords de Pau amb el CDNN i FDD.
Pierre NKURUNZIZA
(2005-
Antic Cap del FDD, és el segon President
hutu elegit democràticament
és
l’esperança pel Burundi?
***********
******
****
***********
******
****
Epíleg
Al començament hem
dit que podia semblar una “pel.lícula d’indios”, en la qual
els morts eren de veres. 3 milions de morts dins una població, que no
depassa els 14 milions d’habitants, i en uns anys, és una xifra que dóna
calfreds….
- un odi entre races
“ancestral” no és la causa….pot ser sigui un fil..
- l’assassinat de dos
o tres Presidents pot esser un altre fil….
- un problema social
no resolt o mal resolt també, un altre fil…
- l’afany de “poder”:
el hutu-power o el tutsi-power… un fil…
- un exèrcit de
40.000 mil homes que fuig davant un exèrcit invasor de només
20.000… seria més que un fil…
- un estol de soldats
francesos (Operation Turquoise) que hi va en “missió humanitària”
i no porta medicaments sinó “armes sofisticades”…..què
hem de dir…?
- i si l’abatiment
de l’avió en que viatjava el President de Rwanda Habyarimana
fos estat ordenat pel President de França….?
No
ens trobam davant una “pel.lícula d’indios” sinó
davant
“UN JOC DE TITELLES”
3.000.000
PERSONES HUMANES QUE HAN MORT
SENSE
SABER BÉ PER QUÈ…
EN
UN “JOC DE TITELLES” DEL QUAL NO SABRAN MAI
QUI
MOVIA ELS “FILS”
No és trist això….¡
No posa la pell de
gallina…¡
No causa un calfred
que arriba més endins que el moll dels ossos….¡
Quí
mou el “fils” en
aquest “Joc de titelles”….?
Espantau-vos si teniu
“capacitat d’espant”. El causant de tres milions de persones
humanes, homes, dones, vells, infants…MORTES…
És.......és......
EL COLTAN
A dir ver, en tot el
que ha passat a Rwanda, i segueix passant a la “Regió del Kivu”
(Congo). on els tutsi “ugandesos” de Rwanda segueixen assassinant hutu,
militars i no militars, dones i infants…. Em quadra….
El que ha passat a Burundi
no hi veig manera d’enquadrar…ho
Una cosa no podem
oblidar:
Tres
milions de persones humanes mortes…
sense
saber per què….
En aquest mapa es pot
veure la Regió del Kivu, el Llac que comparteixen Rwanda i el Congo.
NORD KIVU, RWANDA I UGANDA. Un poc més el Sud BURUNDI.
La
Regió del Kivu, en blau fort al mapa de l’esquerra, (Congo), és on es produeix el
80 % de COLTAN. Des de la Capital de Rwanda, Kigali, s’envia a les
“Multinacionals”.
Els
tutsi d’Uganda volen dominar tota la Regió del Kivu i per això
invadiren Rwanda i ara encara persegueixen els hutu rwandesos “refugiats”
dins la Regió del Kivu, capital Bukavu. Hi han mesclat els “banyamulenge”, grups
habitants habituals de la Regió del Kivu, d’ascendència
tutsi, que estaven en pau amb els altres habitants de la zona. La guerra és
l’excusa per a controlar la “regió” i els transport de COLTAN cap a Kigali….
Cal
afegir que, endemés de tot, es tracta d’una acció de flagrant contraband.
El “coltan”, que es treu a la República Democràtica del Congo, sota tirs de
fusell els duen a Rwanda.
I
els morts assassinats…què?
¡Quin aspecte més lleig.....¡
REFLEXIÓ
a posteriori
Donant voltes i
voltes per dins “el cap”, quan llegia, escrivia i em contaven totes aquestes coses que
han passat i passen encara per Rwanda i Burundi, afegint-hi la Regió del Kivu, m’agosaré,
no a trobar una explicació, cosa fortament difícil, m’agosaré a fer o plantejar unes
Qüestions que clarifiquen si és possible un poc més aquest fenómen únic, sinó en el Món,
en tota l’Àfrica….
De primera, la Regió
de Rwanda i Burundi que els colonitzadors belgues la dugueren baix una
sola administració: RWANDA-URUNDI, des de Usumbura, actual Bujumbura,
capital de Burundi, aquesta “regió” era ja un fenómen únic: dos regnes amb una
estructura social feudal, com si fos una petita Europa medieval, mentre a la resta de
l’Àfrica negra trobam persones diseminades amb tribus més o menys grans i poderoses amb
relacions pacífiques i desiara conflictives amb les tribus veïnades.
De segona, aquesta unitat
afavorí la colonització i la subsegüent Independència ja que no fou
necessari delimitar artifialment uns països…ja estaven
delimitats….I afavorí més encara la
cristianització. (quan la Independència els “batejats” a Rwanda i Burundi,
abastaven quasi el 70 %, mentre que en les altres regions o en els nous països que
sorgiren els anys 1960 els cristians catòlics gairebé arribaven al 15 o 20 %.
I de tercera, en
aquesta regió, entre els Grans Llacs, és on s’han donat el genocidi,
guerra, assassinats….tot això es pot dir, més cruel, terrorífic i sagnat que
es coneix….
Rwanda i Burundi: Dos
regnes units per un mwami (rei), una mateixa llengua,
uns usos i costums i “creències religioses” iguals. L’estructura social
tenia el mateix esquema que s’ha donat i es dóna en totes les societats
conegudes: una classe privilegiada (en torn entre el 10 i el 20 % de la població) una
classe treballadora, més o menys pobre (en torn al 70%) i uns marginats…(entre
el 2 i 8 %)
A Rwanda i Burundi es
distingeixen tres ètnies: batutsi (17-18 %), bahutu (80 %) i batwa (pigmeus,
2 %). Això no vol dir que
es puguin identificar les tres “ètnies” amb les “tres classes socials”. Pot sí a
Rwanda, però no a Burundi on la “classe privilegiada” estava formada pels batware que
rebien llur poder i privilegis del rei. Els batware eren: baganwa (de sang reial), batutsi
i bahutu.
Una
altra aclaració: dins una “Societat” es pot donar el problema social, quan una classe o totes no
estan conformes i es senten en forces per a promoure la revolució social.
(Un exemple clar el tenim al 1789 a França: La Revolució
Francesa).
I es pot donar problema
polític, quan diversos (individus o grups) lluiten a força armada pel poder.
(podrímem posar un exemple en la Guerra-Civil espanyola l’any 1936).
Aclarit tot això pens
que a Rwanda en l’”albirar” de la Independència es donà un “problema social”
i el PARMEHUTU féu la revolució. A Burundi, en canvi, es donà un “problema
polític” (els évolues es disputaven el poder) …. En ambdós casos tantmateix
el problema social i el problema polític es polaritzaren, per
part dels europeus i indígenes també, en problema ètnic: hutu i tutsi que s’odien fins a la
mort….
Clar que les
explicacions clarificadores no solucionen el problema ni retornen cap “mort”,
passat, present o futur.
Ben mirat, a Rwanda i
Burundi en els fets s’ha donat tot: problema social, polític i
ètnic, entremesclats. Davant els ulls d’un
tutsi que mira per damunt l’esquena els “pobres hutu”, o veient els
ulls dels hutu, que espiregen “odi”, mirant una monja tutsi…es fa difícil
dir-lis que no tots els tutsi són males persones o que els hutu tenen dret a
tirar endavant…, més difícil és encara explicar-lis que això és problema
social o “lluita pel poder”… Què difícil es fa anunciar-lis el missatge “cristià”: Déu Pare ens fa a tots germans…¡
ANEXE I
EXTRACTES DEL RESUMEN D’UNA REUNIÓ
DE JULIUS
NYERERE
(Bruxel.les,
4 de maig de 1996)
“Nyerere
començà per recordar l’objecte de la seva tornada a Europa: donar a conéixer
a l’Unió Europea i a alguns governs d’Europa la
seva estrategia pel Burundi i obtenir compromisos d’ajuda extrangera.
Interrogat
sobre el seu rol dins la situació burundesa, Nyerere digué que tots el
recolzaven, l’Unió Europea, les Nacions Unides, el Centre Carter, etc. I digué
que volia que tots anassin amb ell en
lloc que cadascú fes el seu “afer”…Estava d’acord en parlar i parlar, però les
persones morien. Calia fer qualque cosa.
En el seu viatge als diversos països volia promoure l’interés per l’aportació
d’un ajut econòmic al Burundi de manera que ell pugui oferir una ajut que sigui
un encoratjament per als protagonistes.
“El
problema de Burundi és una recerca del poder,
però és més fácil descriure-lo com un problema
tutsi-hutu. L’assassinat del príncep Rwagasore fou un pas negatiu. Ell hauria
fet de Burundi la nació dels Barundi i no una nació dividida entre hutu i
tutsi. El UPRONA és ara quasi totalment tutsi. L’exèrcit burundés està dominat
pels tutsi des de l’origen. La tentativa de putsch d’octubre 1993 ha assustat els Tutsi,
perdó… més encara els Hutu. Les “massacres” de Tutsi pels Hutu han
assustat els tutsi; han de manejar llur por.
…la
gent afirma que a Burundi hi ha un govern en funcions, però no és aquest el
cas. Cal un sistema judiciari reformat, un sistema educatiu obert. Cal manejar
les queixes del poble. Cal també un vertader desenvolupament econòmic. Si hi
hagués un govern real aquestes coses podrien esser fetes.
És
important tornar a la
Convenció de govern. Després del putsch d’octubre, el
FRODEBU ha estat forçat a fer
concessions a UPRONA. Això ha estat fet
i la comunitat internacional ha fet “acta” de la tentativa de putsch. L’existència del règim actual ha
legitimat el putsch. El Primer Ministre i el Xef de
l’Exèrcit tenen el poder.
No hi ha realment govern. El President i el Primer Ministre no es parlen.
El govern actual és en realitat un
govern il.legal. L’Exèrcit veu ara que
no poden guanyar militarment. Nyangoma de cada cop és més fort. No hi ha
realment govern . “Aquest Govern no pot negociar amb Nyangoma. És massa dèbil”.
ANEXE II
Haremos desde aquí un sintético viaje al Africa Central. Y ustedes dirán, ¿en busca del Imperialismo? No, no, no. Iremos buscando el coltan, o si se prefiere, el colombio-tántalo. Lenin, por supuesto, no sabía de la existencia de este mineral de tan grandes propiedades...mercantiles. El coltan es la conjunción de dos minerales considerados materias primas estratégicas para el desarrollo de las nuevas tecnologías.
De acuerdo a lo que parecen ser propiedades fisico-químicas “mágicas”, este mineral es fundamental para las industrias de aparatos electrónicos, centrales atómicas y espaciales, misiles balísticos, video juegos, aparatos de diagnóstico médico no invasivos, trenes sin ruedas (magnéticos), fibra óptica, etc.. Sin embargo el 60 % de su producción se destina a la elaboración de los condensadores y otras partes de los teléfonos celulares. El coltan permite que uno de los sueños occidentales se haga realidad, con él las baterías de los minicelulares de bolsillo mantienen por más tiempo su carga, ya que los microchips de nueva generación que con él se elaboran optimizan el consumo de corriente eléctrica. Después de ser usado en un principio para los filamentos de las “lamparitas”, luego fue reemplazado en esta función por el más barato y accesible tugsteno, y parecía condenado al olvido.
Sin embargo en las últimas décadas el valor volvió a preñar al coltan, volvió a darle vivacidad, a convertirlo en mercancía. Mucho más cuando se produjo el boom comercial de los teléfonos móviles que en número de 500.000 inundaron el mercado en el 2000. Desde unos años antes, sin embargo, el colombio-tantalio que era extraído en Brasil, Australia y Tailandia había empezado a escasear. La japonesa Sony, por ejemplo, tuvo que aplazar el lanzamiento de la segunda versión del juguete preferido de los niños occidentales, el Play Station, debido a este incordio. El gran aumento de la demanda ha hecho establecer un mercado ilegal paralelo en el Africa central. Nótese el resultado de esta nueva “fuerza del mercado”: 3 millones de muertos en cuatro años. Veamos.
Para muchos países africanos, a finales del siglo XX, la devaluación de los productos agrícolas, y la desertificación, provocaron una fuerte revalorización de sus recursos mineros, nueva fase del errante camino para relacionarse con el mercado internacional. En las provincias del este de la República Democrática del Congo (RDC, Zaire), consideradas por la UNESCO reservas ecológicas de gran importancia, se encuentra el 80 % de las reservas mundiales de coltan. Allí han puesto sus ojos, sobretodo en los últimos diez años, las grandes multinacionales: Nokia, Ericsonn, Siemens, Sony, Bayer, Intel, Hitachi, IBM y muchas otras. Se han formado en la zona toda una serie de empresas (muchas de ellas “fantasmas”) asociadas entre los grandes capitales transnacionales, los gobiernos locales y las fuerzas militares (estatales o “guerrilleras”) para la extracción del coltan y de otros minerales como el cobre, el oro y los diamantes industriales. Las grandes marcas comenzaron la disputa por el control de la región a través de sus aliados autóctonos, en un fenómeno que la misma Madeleine Albright llamó “la primera guerra mundial africana”.
En 1997 fue derrocado el presidente congoleño Mobutu Sese Seko, de estrecha relación con los capitales imperialistas de origen francés. Kagame (sic), actual presidente de Ruanda, quién estudió en centros militares de EE.UU. e Inglaterra, y Museveni, presidente de Uganda, país considerado por Washington, un ejemplo para las naciones africanas, lideraron la conquista de la capital de la RDC, Kinshasa, y pusieron a cargo de este país a un amigo, Laurent Kabila. En un nuevo reparto se dispusieron concesiones mineras para empresas varias entre las cuales figuran la Barrick Gold Corporation, de Canadá, la American Mineral Fields (en la que Bush padre tenía intereses) y la surafricana Anglo-American Corporation, todo ello en desmedro de las antiguas “concesionarias” francesas.
En los años transcurridos hasta hoy han disputado la guerra dos bandos no demasiado estrictos. Ruanda, Uganda y Burundi, apoyados por los EE.UU., solventados por créditos del FMI y el Banco Mundial, y ligados a varias milicias “rebeldes” con nombres exóticos (Movimiento de Liberación del Congo, Coalición Congoleña para la democracia), por un lado, y la RDC (liderada por uno de los hijos de Kabila, luego de que su padre fuese asesinado por ruandeses), Angola, Namibia, Zimbabue y Chad y las milicias (hutus y maji-maji) correspondientes, por otro. En 1999 se establecieron las líneas divisorias entre las fuerzas opuestas, en el Acuerdo de Lusaka, una suerte (siempre provisional) de reparto del territorio, a la usanza de la Conferencia de Berlín de 1885, donde las potencias europeas se distribuyeron el continente para facilitar el saqueo y explotación . Una de las posibilidades futuras es, entonces, la partición de la RDC.
Si todas estas naciones se disputan el control del territorio, desde otra perspectiva son las propias corporaciones las que están repartiéndose la zona. Se han creado distintas empresas mixtas con este fin, la más importante de las cuáles es la SOMIGL (Sociedad Minera de los Grandes Lagos) que está integrada por tres sociedades: la Africom (belga), la Promeco (ruandesa) y la Cogecom (surafricana). Todas las licencias para la compra-venta del coltan fueron suprimidas a fines del 2000. Las fuerzas militares ruandesas ligadas a la SOMIGL han logrado de esta manera evitar el “gasto” de intermediarios, controlan monopólicamente la comercialización del coltan. Sus camiones y helicópteros hacen el traslado interno. Poseen, por supuesto, sus propias compañías de transporte que son propiedad de parientes cercanos a los presidentes de Ruanda y Uganda. Utilizan los aeropuertos de Kigali y Entebe entre otros. En estas verdaderas zonas militares las compañías aéreas privadas (una de las cuales - Sabena - de origen belga, está asociada a American Airlines) ingresan armas y se llevan minerales.
La mayor parte del coltan extraído (luego de ser acumulado hasta subir los precios) tiene como destino los EE.UU., Alemania, Bélgica y Kazajstán. La filial de Bayer, Starck, es la productora del 50% del tantalio en polvo a nivel mundial. Con el tráfico y la elaboración están vinculadas decenas de empresas, con participación en grandes corporaciones monopólicas de diversos países. Naturalmente “una entidad financiera, creada en 1996 con sede en la capital de Ruanda - Kigali - , el Banco de Comercio, Desarrollo e Industria (sic, BCDI) y que ejerce de corresponsal del CITIBANK en la zona , mueve fuertes sumas de dinero procedente de las operaciones relacionadas con coltan, oro y diamantes” .
Es de nuestro interés destacar cómo, para este negocio, se relacionan estrechamente los grandes capitales monopólicos de las grandes potencias con los poderes y capitales locales, a través de las formas típicas del capital imperialista : las asociaciones monopolistas de comercio, industria y bancos (organizadas a través del mecanismo de la participación, que ya destacara el propio Lenin) y la vinculación entre empresas privadas, estados y familiares del gobierno . No se trata de malas personas y gobernantes corruptos, estamos ante los mecanismos arquetípicos del imperialismo. Véase un ejemplo: “ Eagle Wings Resources (EWR) es una joint-venture (empresa de
ANEXE II
La fiebre del coltán: El imperialismo continúa
Coltán, materia prima para nuevas tecnologías
|
© afrol News
|
afrol News - En las provincias del este de Congo Kinshasa se
encuentra el 80 % de las reservas mundiales de coltan. Allí han puesto sus ojos
las grandes multinacionales, en un fenómeno que la misma Madeleine Albright
denominó como “la primera guerra mundial africana”.
El Imperialismo es un concepto pasado de moda para la
mayor parte de los historiadores profesionales. Se lo puede o no reconocer
vigente cuando se discute “política” actual, pero son muy pocas las veces que oímos hablar “de él” en las discusiones académicas.
Coltán, materia prima
para nuevas tecnologías
Claro que su aceptación o
rechazo, su vigencia o su reemplazo, dependen del significado que se le
otorgue, y dependen, en especial de la perspectiva política (reconocida o no)
del que escribe, pero en general parece ser considerada una categoría
“política” o anacrónica, sin demasiada importancia para los que estudiamos
historia.
"Primera Guerra Mundial
Africana"
Sin embargo desde nuestra perspectiva, la historia que aquí esbozamos no puede ser aprehendida en sus rasgos más importantes si no retomamos la conceptualización que hiciera Lenin a principios del Siglo XX, y que no muchos otros desarrollaran y especificaran para épocas diferentes y países del tercer mundo. Además queremos dejar en claro, en una polémica que se cierne sobre nuestras cabezas mediáticas, que el contenido que el propio Lenin dio al concepto (más bien deberíamos decir el entramado conceptual) es originaria y esencialmente distinto de los significados predominantes hoy sobre el Imperialismo, muy cercanos, quizás a las desventuras de nuestro sentido común, guiado por la simplicidad y la ideología reproductora del orden. De otra manera, recuperamos las coordenadas básicas de la conceptualización leninista para ponerla en el terreno de la lucha por la construcción (que es permanente) de nuestro sentido común, sobretodo en lo que hace a la dilucidación de lo que constituyen los rasgos más significativos del capitalismo hoy, “pues sin si estudio será imposible valorar y comprender la política actual”.
Sin embargo desde nuestra perspectiva, la historia que aquí esbozamos no puede ser aprehendida en sus rasgos más importantes si no retomamos la conceptualización que hiciera Lenin a principios del Siglo XX, y que no muchos otros desarrollaran y especificaran para épocas diferentes y países del tercer mundo. Además queremos dejar en claro, en una polémica que se cierne sobre nuestras cabezas mediáticas, que el contenido que el propio Lenin dio al concepto (más bien deberíamos decir el entramado conceptual) es originaria y esencialmente distinto de los significados predominantes hoy sobre el Imperialismo, muy cercanos, quizás a las desventuras de nuestro sentido común, guiado por la simplicidad y la ideología reproductora del orden. De otra manera, recuperamos las coordenadas básicas de la conceptualización leninista para ponerla en el terreno de la lucha por la construcción (que es permanente) de nuestro sentido común, sobretodo en lo que hace a la dilucidación de lo que constituyen los rasgos más significativos del capitalismo hoy, “pues sin si estudio será imposible valorar y comprender la política actual”.
Haremos desde aquí un sintético viaje al Africa Central. Y ustedes dirán, ¿en busca del Imperialismo? No, no, no. Iremos buscando el coltan, o si se prefiere, el colombio-tántalo. Lenin, por supuesto, no sabía de la existencia de este mineral de tan grandes propiedades...mercantiles. El coltan es la conjunción de dos minerales considerados materias primas estratégicas para el desarrollo de las nuevas tecnologías.
De acuerdo a lo que parecen ser propiedades fisico-químicas “mágicas”, este mineral es fundamental para las industrias de aparatos electrónicos, centrales atómicas y espaciales, misiles balísticos, video juegos, aparatos de diagnóstico médico no invasivos, trenes sin ruedas (magnéticos), fibra óptica, etc.. Sin embargo el 60 % de su producción se destina a la elaboración de los condensadores y otras partes de los teléfonos celulares. El coltan permite que uno de los sueños occidentales se haga realidad, con él las baterías de los minicelulares de bolsillo mantienen por más tiempo su carga, ya que los microchips de nueva generación que con él se elaboran optimizan el consumo de corriente eléctrica. Después de ser usado en un principio para los filamentos de las “lamparitas”, luego fue reemplazado en esta función por el más barato y accesible tugsteno, y parecía condenado al olvido.
Sin embargo en las últimas décadas el valor volvió a preñar al coltan, volvió a darle vivacidad, a convertirlo en mercancía. Mucho más cuando se produjo el boom comercial de los teléfonos móviles que en número de 500.000 inundaron el mercado en el 2000. Desde unos años antes, sin embargo, el colombio-tantalio que era extraído en Brasil, Australia y Tailandia había empezado a escasear. La japonesa Sony, por ejemplo, tuvo que aplazar el lanzamiento de la segunda versión del juguete preferido de los niños occidentales, el Play Station, debido a este incordio. El gran aumento de la demanda ha hecho establecer un mercado ilegal paralelo en el Africa central. Nótese el resultado de esta nueva “fuerza del mercado”: 3 millones de muertos en cuatro años. Veamos.
Para muchos países africanos, a finales del siglo XX, la devaluación de los productos agrícolas, y la desertificación, provocaron una fuerte revalorización de sus recursos mineros, nueva fase del errante camino para relacionarse con el mercado internacional. En las provincias del este de la República Democrática del Congo (RDC, Zaire), consideradas por la UNESCO reservas ecológicas de gran importancia, se encuentra el 80 % de las reservas mundiales de coltan. Allí han puesto sus ojos, sobretodo en los últimos diez años, las grandes multinacionales: Nokia, Ericsonn, Siemens, Sony, Bayer, Intel, Hitachi, IBM y muchas otras. Se han formado en la zona toda una serie de empresas (muchas de ellas “fantasmas”) asociadas entre los grandes capitales transnacionales, los gobiernos locales y las fuerzas militares (estatales o “guerrilleras”) para la extracción del coltan y de otros minerales como el cobre, el oro y los diamantes industriales. Las grandes marcas comenzaron la disputa por el control de la región a través de sus aliados autóctonos, en un fenómeno que la misma Madeleine Albright llamó “la primera guerra mundial africana”.
En 1997 fue derrocado el presidente congoleño Mobutu Sese Seko, de estrecha relación con los capitales imperialistas de origen francés. Kagame (sic), actual presidente de Ruanda, quién estudió en centros militares de EE.UU. e Inglaterra, y Museveni, presidente de Uganda, país considerado por Washington, un ejemplo para las naciones africanas, lideraron la conquista de la capital de la RDC, Kinshasa, y pusieron a cargo de este país a un amigo, Laurent Kabila. En un nuevo reparto se dispusieron concesiones mineras para empresas varias entre las cuales figuran la Barrick Gold Corporation, de Canadá, la American Mineral Fields (en la que Bush padre tenía intereses) y la surafricana Anglo-American Corporation, todo ello en desmedro de las antiguas “concesionarias” francesas.
En los años transcurridos hasta hoy han disputado la guerra dos bandos no demasiado estrictos. Ruanda, Uganda y Burundi, apoyados por los EE.UU., solventados por créditos del FMI y el Banco Mundial, y ligados a varias milicias “rebeldes” con nombres exóticos (Movimiento de Liberación del Congo, Coalición Congoleña para la democracia), por un lado, y la RDC (liderada por uno de los hijos de Kabila, luego de que su padre fuese asesinado por ruandeses), Angola, Namibia, Zimbabue y Chad y las milicias (hutus y maji-maji) correspondientes, por otro. En 1999 se establecieron las líneas divisorias entre las fuerzas opuestas, en el Acuerdo de Lusaka, una suerte (siempre provisional) de reparto del territorio, a la usanza de la Conferencia de Berlín de 1885, donde las potencias europeas se distribuyeron el continente para facilitar el saqueo y explotación . Una de las posibilidades futuras es, entonces, la partición de la RDC.
Si todas estas naciones se disputan el control del territorio, desde otra perspectiva son las propias corporaciones las que están repartiéndose la zona. Se han creado distintas empresas mixtas con este fin, la más importante de las cuáles es la SOMIGL (Sociedad Minera de los Grandes Lagos) que está integrada por tres sociedades: la Africom (belga), la Promeco (ruandesa) y la Cogecom (surafricana). Todas las licencias para la compra-venta del coltan fueron suprimidas a fines del 2000. Las fuerzas militares ruandesas ligadas a la SOMIGL han logrado de esta manera evitar el “gasto” de intermediarios, controlan monopólicamente la comercialización del coltan. Sus camiones y helicópteros hacen el traslado interno. Poseen, por supuesto, sus propias compañías de transporte que son propiedad de parientes cercanos a los presidentes de Ruanda y Uganda. Utilizan los aeropuertos de Kigali y Entebe entre otros. En estas verdaderas zonas militares las compañías aéreas privadas (una de las cuales - Sabena - de origen belga, está asociada a American Airlines) ingresan armas y se llevan minerales.
La mayor parte del coltan extraído (luego de ser acumulado hasta subir los precios) tiene como destino los EE.UU., Alemania, Bélgica y Kazajstán. La filial de Bayer, Starck, es la productora del 50% del tantalio en polvo a nivel mundial. Con el tráfico y la elaboración están vinculadas decenas de empresas, con participación en grandes corporaciones monopólicas de diversos países. Naturalmente “una entidad financiera, creada en 1996 con sede en la capital de Ruanda - Kigali - , el Banco de Comercio, Desarrollo e Industria (sic, BCDI) y que ejerce de corresponsal del CITIBANK en la zona , mueve fuertes sumas de dinero procedente de las operaciones relacionadas con coltan, oro y diamantes” .
Es de nuestro interés destacar cómo, para este negocio, se relacionan estrechamente los grandes capitales monopólicos de las grandes potencias con los poderes y capitales locales, a través de las formas típicas del capital imperialista : las asociaciones monopolistas de comercio, industria y bancos (organizadas a través del mecanismo de la participación, que ya destacara el propio Lenin) y la vinculación entre empresas privadas, estados y familiares del gobierno . No se trata de malas personas y gobernantes corruptos, estamos ante los mecanismos arquetípicos del imperialismo. Véase un ejemplo: “ Eagle Wings Resources (EWR) es una joint-venture (empresa de
© afrol News
| ||||||||
riego compartido) entre la americana Trinitech y la
holandesa Chemi Pharmacie Holland.
El representante local de EWR en la capital de Ruanda es Alfred Rwigema, el
cuñado del presidente Paul Kagame. La ONU acusa al presidente ruandés de jugar
un papel motor en la explotación de los recursos naturales de la RDC”.
Las grandes empresas financian, por supuesto, a las distintas fuerzas militares, que montadas en los preexistentes conflictos interétnicos, sostienen una guerra por el control de las minas, en la que en los últimos cuatro años han muerto entre 2,5 y 3 millones de personas. Ruanda y Uganda han diseminado unos 40.000 soldados, que cuentan con los mejores equipos, en los Parques Nacionales de la RDC, donde se hallan las reservas. Según el mismo Kofi Annan ha declarado: “la guerra del Congo se libra por el control de sus riquezas naturales”. En un informe del IPIS (investigación del Servicio de información para la Paz internacional independiente) se demuestra que las sociedades europeas y norteamericanas que comercian con el coltan contribuyen a la financiación de la guerra. Tienen un gran interés en que continúe la “inseguridad” para permanecer en el Congo a través de las tropas guerrilleras. En las minas aluvionales trabajan diariamente más de 20.000 mineros, bajo un sistema represivo organizado por las fuerzas militares y los poderes locales - de los dos bandos en disputa. Estas pagan a los trabajadores unos diez dólares por kilo de coltan (que en el mercado de Londres cotiza alrededor de 250-300 dólares) y exigen además a estos para “permitirles” trabajar que se pongan con una cucharada diaria del mágico mineral, especie de tributo en especie, con el que recaudan alrededor de un millón de dólares mensuales. La fuerza de trabajo aquí utilizada está compuesta fundamentalmente por ex campesinos y ganaderos (luego de que se devaluara la producción agrícola congoleña para la exportación - algodón y otros productos), que se alejan por largos períodos de sus comunidades y familias, refugiados, prisioneros de guerra (sobretodo hutus) a los que se les promete una reducción de la condena, además de miles de niños de la región, cuyos cuerpos pequeños pueden fácilmente adentrarse en las minas a ras de tierra. El reclutamiento de esta mano de obra opera en una doble dimensión, mercantil y coercitiva, en un doble mercado de trabajo. Las zonas mineras y las zonas de operación militar terminan por confundirse. Las migraciones frecuentes desde otras regiones hambreadas (entre 5 000 y 10 000 personas por año) son, muchas veces, definitivas, si observamos el número de muertos. Las poblaciones vecinas reclutadas a trabajar y trasladadas por la fuerza, sirven de cantera de mano de obra para esta empresa capitalista; hostigadas por grupos armados han abandonado sus residencias o se han convertido en mineros. Estos trabajadores rescatan coltan de sol a sol, y duermen y se alimentan en la selva montañosa de la zona. Se reproducen en las comunidades y en la selva por sus propios medios, alimentándose elefantes y gorilas autóctonos, mientras las guerrillas comercializan cueros y marfil. En otros términos: el capital, por lo tanto, no se encarga de la totalidad de la reproducción de esta fuerza de trabajo, que además de aportar en la producción de plusvalía (del coltan), aporta una especie de renta en trabajo metamorfoseada. Superexplotación: los mineros dan valor al coltán con su trabajo, pagan un tributo al estado local y además trabajan para conseguir los medios de supervivencia, alimento y refugio. Superbeneficio para el capital invertido que obtiene tasas de ganancia exorbitantes, realizadas con el sustento indispensable de la represión y el trabajo forzado. Como es tradicional en África, el racismo, la xenofobia y la ideología discriminatoria en general, son esenciales para el funcionamiento de este doble mercado de trabajo (asalariado y forzado - no libre). Aquí se monta específicamente en los conflictos interétnicos: son reclutados en especial los pigmeos y los hutus. El capital imperialista que desde siempre (sobretodo desde la colonización de África a fines del siglo XIX) contó con el poder local, sostenido “consuetudinariamente”, para la provisión y reproducción de mano de obra barata, encuentra a través de los mecanismos descriptos, una forma de su “actualización” (neocolonización dicen algunos). El trabajo forzado fue abolido por ley luego de la independencia, en la mayoría de los países africanos, pero como está sostenido en las particulares relaciones de poder consuetudinario de obediencia al jefe local, continua existiendo. Salongo lo llaman en el Congo actual. Los funcionarios de los estados locales asumieron históricamente, por supuesto, funciones de policía. Cuando los campesinos o los niños no acuden a las minas por el simple atractivo de los dólares, allí está la compulsión estatal-policial como forma alternativa de reclutamiento. Mercado y fuerza no son aquí contradictorios. La patronal de las grandes empresas, los gobiernos de la región y los organismos internacionales “explotando la contradicción de la superexplotación” pretenden jugar el rol de mediadores entre los semiesclavizados trabajadores y las bandas militares xenófobas. La ONU propone un embargo provisorio de la mercadería. Mientras tanto las ONGs y los ecologistas denuncian ¡la extinción de los monos! En lo que constituye un sentimiento humanista maravilloso, titulan: “Los teléfonos celulares agravan la situación de los gorilas del Congo”. Y quieren que las mismas empresas que acumulan su capital aquí a sangre y fuego ¡inviertan en proyectos de ayuda para el tercer mundo!. En Angola y en Sierra Leona el tráfico de diamantes financia y necesita de una guerra muy similar desde hace años. Hace unos meses, el 30/7 de este año se celebró una fantochada de acuerdo de Paz entre Kagame y Kabila. ¿Quién fue el intermediario? El vicepresidente de Sudáfrica, país capitalista de primer orden, de donde provienen muchos de los capitales que explotan las minas congoleñas. Se regularán quizás, es decir, se legalizarán, las relaciones de explotación.
Pero la masacre continua.
Guerra múltiple (económica, civil, interétnica, regional pero también solapadamente interimperialista o intraimperio como dirían algunos) y saqueo sistemático, nos hablan de un proceso de expoliación y proletarización (muchos no han conservado ni siquiera la vida), de acumulación primitiva de capital, continuamente renovada, que asume formas específicas en los países del tercer mundo: trabajo forzado, reclutamiento, endeudamiento, doble mercado de trabajo, propiedad de la tierra de hecho garantizada por las fuerzas armadas. Las multinacionales no han necesitado aquí muchos planes de modernización, se benefician de la fuerza de trabajo casi gratuita, un ejército industrial de reserva que vive en una pauperización absoluta en muchos casos. Esto, como es evidente, limita las posibilidades de desarrollo de un mercado interno y de una burguesía industrial local. Sólo quedan para ésta el control del comercio ilegal de armas y materias primas. La llamada transferencia de valor de la periferia hacia el centro significa que de la totalidad de la plusvalía producida en estos países, a costa de millones de muertos, las grandes multinacionales, acaparan la mayor parte, justificadamente de acuerdo a la concentración de sus capitales. “Las crecientes necesidades de la industria tecnológica del mundo han creado graves conflictos en los países menos desarrollados” nos dice el rotativo canadiense The Industry Standart, en un comentario que es aplicable a cualquier época por lo menos desde el siglo XIX. Los países capitalistas periféricos reciben en el reparto mundial funciones específicas en beneficio de los grandes capitales monopólicos . La tasa de ganancia media se regula a nivel del Mercado Mundial, y para cada época, depende en especial de las ramas industriales de punta, que funcionan como motor de la acumulación del resto. Hoy el coltán es fundamental para que muchas de estas industrias “de punta” rindan sus frutos. En este sentido la explotación de las minas africanas, que el mismo Pentágono considera estratégicas, son fundamentales para la reproducción del capital imperialista globalmente considerado. Esta forma monopólica del capital, que en una lectura atenta del libro de Lenin, constituye el rasgo más importante en la definición del Imperialismo, organiza en la República Democrática del Congo y en muchos otros países, militar, política y económicamente, la vida de las masas proletarias de ayer y de hoy. Aquí reside, a nuestro entender, la clave de la actualidad y la pertinencia del concepto. El imperialismo es fundamentalmente una forma específica de organización de la producción y reproducción del capital y del trabajo, y no tanto la hegemonía de una nación sobre otras. Necesita en este sentido del Estado (de los estados) más allá de si estos asumen o no rasgos nacionales. Sobre la tumba de los 2000 niños y campesinos africanos que mueren por día en el Congo, podemos, distraídos, seguir usando nuestros celebres móviles |
EXPLOTACIÓN RECURSOS NATURALES
ver en "DADES"
ver en "DADES"
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada