Josep Frigola
(21/06/1941)
Empordanès que fa més de 50 anys que
sóc a l'Àfrica. Vaig néixer a Ventalló el 1941. Ordenat sacerdot diocesà de
Girona 1965. El mateix any vaig marxar a la diòcesi de Kupela (Alt Volta
Plegats, girem un full gruixut de 50 anys
Dij,
30/04/2015 per Josep Frigola
El 27 de juny del 1965 el doctor Narcís Jubany
ens va ordenar, quatre capellans, al Mercadal de Girona. Hi havia l’estimat Quim
Vallmajó que va celebrar la primera missa dos dies després a Navata, el 29;
un servidor vaig fer-ho a Vila-Robau el 4 de juliol.
Ja ho veieu, és motiu ben engrescador per a
festejar-ho. No parlo tant de dia de festa com d’ocasió d’aplegar-nos. Creients
o no, necessitem celebrar la vida, la fe, la solidaritat; a més, hem
d’alliberar la porció d’esperança que portem a dins, potser massa arrodida. I
com que les celebracions les fem junts, esteu tots i cadascun convidats a una
missa d’acció de gràcies que tindrà lloc a l’església de la Immaculada de
Figueres el diumenge 28 de juny. El dia 29, festa de la vila, farem repicó a
l’església de Sant Pere recordant ben especialment en Quim i el seu do
martirial. També ens entendrem per trobar un dia i celebrar-ho amb la comunitat
de la Sagrada Família. Quan jo arribi a finals de maig, amb els familiars i els
companys capellans ja acabarem d’arrodonir-ho i podré fer-vos quatre ratlles
per precisar-ho tot millor. De moment, apunteu-vos les dates ja que la vostra
presència, per ella mateixa, serà un esclat d’acció de gràcies. Estic ben segur
que en el llibre de la vostra vida hi ha pàgines senceres de simpatia, comunió,
recolzament i ajuda a la missió que hem tingut encomanada des de fa anys i
panys a l’Àfrica. Us dec tant i tant que n’he quedat ben arruïnat, només Algú
Altre us ho podrà pagar, recompensar.
Rebeu una abraçada virtual ben integradora i prou gran
per a tots, esperant els dies i moments de bones retrobades que gaudirem aquest
estiu, si Déu vol.
NÍGER
Quan el perdó allibera i genera ganes de pacificar
Ja han
passat tres mesos de la gran terrabastada contra les comunitats i
esglésies cristianes,
a Zinder i a Niamey principalment, el 16 i 17 de gener. Es pot dir que hem
recuperat la calma i la tranquil·litat, però no podem pas encara parlar de pau,
les causes soterrades de la eixelebrada destrossa persisteixen. Malauradament,
el caliu fomentat pel radicalisme religiós musulmà, la mala maror sociopolítica
i la massa de població jove desvagada i desemparada, encara és capaç de
revifar-se en qualsevol moment per a reprendre foguerada.
La majoria de malfactors s’ha escapolit o aterrat en
caus. Com que es varen utilitzar els reportatges audiovisuals dels mitjans de
comunicació i els vídeos particulars per identificar-los i atrapar-los, molts
varen fugir, d’altres s’han amagat. En varen engarjolar uns dos centenars i va
tocar rebre sobretot als adolescents i joves; de peixos grossos promotors i
instigadors, n’han agafat molt pocs. I la població què? Fora dels amics més
propers i d’alguna veu notable aïllada, la gent en general, l’endemà mateix, va
posar el cap sota l’ala. No se sap ben bé per quins mecanismes no s’ha volgut
mullar, ha fet com si res, ha relegat la seva pròpia responsabilitat al govern
i als qui en tenen la culpa. En això últim, estem tots gairebé fets del mateix
patró. Sembla com si l’estratègia que ens protegeix és de quedar-se muts i a la
gàbia; com a molt, mirarem de veure qui en té la culpa, reservant-nos un roc a
la faixa per poder acusar, deixant que la mateixa tempesta s’ho vagi emportant
tot aigua avall. Segurament que aquesta actitud de la gent en general i de la
població d’aquí en particular, aquesta manca de recolzament als espoliats i
l’absència de rebuig de tanta barbàrie, és el que ha fet més mal als qui hem
cregut sempre que la nostra presència i treball van destinats al servei de
tothom sense distincions. Ens dol de veritat. Ara mateix, si se’ns demana
generositat a l’hora de repartir perdó, n’hem d’oferir tant o més a la població
degut a la seva passivitat que als propis malfactors.
Ens hem reunit varies vegades per analitzar el fets i
mirar d’amorosir els traumes. Després d’haver rebut tanta estopa, fa bé
agafar-s’ho no solament amb filosofia sinó també amb la humilitat-realitat que
ens fa dir: deixem de parlar de la seva absurda malifeta, reprenem camí, parlem
una mica més del que nosaltres hauríem pogut fer millor, de com podem refer de
nou relacions d’amistat, reconstruir les institucions d’ajuda religiosa i
social pel bé de tothom i dels més desfavorits en particular.
En ocasió de la Pasqua de Resurrecció, cada any el
bisbe fa una missa a la presó. Enguany s’ha trobat amb una bona colla de joves
i adolescents que havien fet la seva “bona obra” i potser encara n’estaven
cofois..., ¿disposats a tornar-hi? No cal dir que va ser un moment propici per
oferir perdó a qui en volia. Hem visitat altres presons del país amb aquesta
mateixa intenció. Pels dos companys de Zinder, molt afectats, que varen poder
anar a celebrar la Pasqua amb la seva comunitat en la sala biblioteca, la peça
més estalviada de l’hecatombe, va ser un moment commovedor. El sentit profund
de la festa i la força de la fe que remou les tripes abans que les muntanyes
els va donar prou ànim per anar a la presó a perdonar els seus botxins. En la
visita que es va fer a una altra presó a les afores de Niamey, ens varen
assabentar que havien permès als joves relacionats amb la crema i destrucció
anar a treballar a l’hort que hi ha al costat del centre penitenciari per a
desfogar-se; però abans, el director, ben o mal intencionadament, els va dir
que la tanca de l’hort, el pou i els dipòsits eren fruit d’un projecte dels
cristians a qui havien maltractat feia unes setmanes.
No m’allargo més. No hi ha volta de fulla. Tornem a la
mateixa cançó de sempre: perdó i perdonar. Sí, la mateixa cançó, sense que
tingui ben res d’enfadosa mirant-ho amb el cap serè i un cor entendrit.
M’atreveixo a dir que, de bell antuvi, tothom és capaç de perdonar. Fins i tot
em sembla que som més capaços de perdonar que de demanar perdó. Cal però entrar
descalços en aquest terreny sagrat que dóna vida i allibera. Tot hi apareix com
nou de trinca. Només es tracta de ser sincers, generosos, oferir a l’altre el
mateix que volem per a nosaltres. Saber perdonar és l’art que ens permet ser
creatius i decoradors al màxim. Primer, ho aposentem tot de cara i després
comencem a refer lligams, una bona relació amb l’objectiu d’estimar-nos altra
vegada. Sempre, és clar, més enllà i per damunt dels fets que no s’obliden
gairebé mai i de les marques de les nafres que romanen. No oblidar i quedar
marcats no disminueix en res un perdó gratuït i victoriós.
IMATGES AFRICANES
BUGARAMA
(el "punt" per carretera,
més alt de BURUNDI)
És el punt més alt on passa la carretera asfaltada, creuer entre les carreteres que vénen de Bujumbura,
Kayanza (frontera amb Rwanda) i Gitega.
Kayanza (frontera amb Rwanda) i Gitega.
BUJUMBURA
(Capital de BURUNDI)
Les tres estrelles signifiquen el seu lema:
Ubumwe, ibikorwa, amajambere.
que surten també a l'escut:
(Unitat, treball, progrés)
Volcà BISOKE (RWANDA)
Aquí tenim “unes” fotos que hem anat trobant
dels primers Missioners, tots Pares Blancs, que
fóren a Burundi als darrers anys del segle XIX
i els primers vint anys del segle XX.
(No sabem dir qui són...??? )
Les primeres "monges"
BENE-TEREZIA
fundades per les GERMANES BLANQUES
en 1931
Pares Blancs "ja indígenes"
FESTA RELIGIOSA
Gran FESTA "ESGLESIAL"
MUTOYI (Burundi)
Gran Fàbrica de “bloquets”
Construïda per missioners italians
Source du Nile
La vaig visitar i rentar-m'hi les mans
(any 1976)
***************
********
Hi ha la seva lògica….
El Burundi està situat en el que es nomena La Crête du Congo-Nile:
Clar que
abans d’arribar al que és pròpiament el Nil, passaran per molts de rius i
llacs. A
Burundi hi ha els rius Ruvyronsa i
Ruvubu, que s’uneixen a un punt i donen, els llacs Cohoha, i al riu i llac Akagera, i del Akagera arriben al Llac Victòria, on comença el que es nomena
el Nil Blanc. Es
pot dir que el Nil passa pels paísos africans: Burundi, Rwanda, Uganda, Tanzània, Sudàn i
Egipte.Ara bé, la font del
Nil està allà on es troba la corrent d’aigua més al Sud… i aquest lloc és a Gasumo (Burundi), per petita que
sigui aquesta font...
*********************
************
Parc natural "SERENGETI"
(Tanzània)
Mallorquins dins el SERENGETI
1975
(Alfred Miralles, Joan Perelló i en “Toñito” dels “monitos”)
BANDERA I ESCUT DE BURUNDI
Bandera del BurundiLes tres estrelles signifiquen el seu lema:
Ubumwe, ibikorwa, amajambere.
que surten també a l'escut:
(Unitat, treball, progrés)
Volcà BISOKE (RWANDA)
Aquesta Creu està col.locada en el lloc
on els primers Missioners parlaren amb els
Barundi i fundaren la primera Missió,
Muyaga,
1898.
Cardenal LAVIGERIE,
FUNDADOR dels PARES BLANCS
Aquí tenim “unes” fotos que hem anat trobant
dels primers Missioners, tots Pares Blancs, que
fóren a Burundi als darrers anys del segle XIX
i els primers vint anys del segle XX.
(No sabem dir qui són...??? )
Pares Blancs amb els administradors belgues:
A Kinyinya, Missió situada a prop de laFrontera amb Tanzània.
(1.909)
BENE-TEREZIA
fundades per les GERMANES BLANQUES
en 1931
Catedral
de MUGERA
Primer gran Centre
religiós de Burundi,
amb Parròquia i Seminari
Menor
Pare Blanc que treballà a Burundi
(1.920)
Els Pares Blancs fóren els primers “missioners” que
arribaren a Burundi i, pràcticament cristianitzaren tot el País. Fou de gran
ajuda el fet que, durant els anys de la Colonització, el Bisbe de Gitega, Mns. Grauls, i
l’Administrador Belga eren germans.
Implantaren una “cristianització” molt ben organitzada i
“generosa”, en el sentit que, quan anaren a Burundi altres “missioners”:
Xaverians, Combonians, sacerdots “Fidei-Donum”… , els hi deixaven les Missions ja establertes i
“ells” anaven a la “frontera” a fundar noves Missions.
Quan la Independència, 1962,
passaven el seixanta per cent els barundi “cristians”.
Per als
Pares Blancs, Missioners de l’Àfrica, el Burundi era com llur perla preciosa…
Ara
n’hi queden pocs, entre altres coses, perquè el segon President Jean Baptista Bagaza, que expulsà molts missioners, expulsà
sobretot Pares Blancs.
Pares Blancs "ja indígenes"
*********************
Gran
Mercat de Bujumbura.
Per ser la Capital, tenir Port i
Aeroport, Bujumbura és el “Gran Mercat” de Burundi, és el Centre de
“comunicacions” entre Burundi i l-exterior. Hi ha moltes botigues i “
supermercats”
i el cartier assiàtic
Mercat de Rutegama
GITEGA
Gitega està en el centre de Burundi.
Era la residència del Mwami(el Rei).
A Gitega es fundà la
primera Diòcesi del Burundi,
FESTA RELIGIOSA
Gran FESTA "ESGLESIAL"
A GITEGA
Capella del Seminari
Major, Butare RWANDA
NGOZI,
Província i Diòcesi de Burundi
ALIMENTS
MUTOYI (Burundi)
Gran Fàbrica de “bloquets”
Construïda per missioners italians
Source du Nile
Aquesta
foto és d’un “segell” que vol reproduir el que finalment s’ha considerat la Font del Nil, Si us fixau, pareix una “pixerada”…
El riu
Nil, el gran Nil, el riu més llarg d’Àfrica, i podríem dir el riu més important
de la nostra Història, ja que a la vora del Nil surgí la primera gran Cultura del Món Antic, l’Egipte de les Pirámides.
Ja
Ptolomeo (s.II) es demanà on estaria la font
del Nil. Més endavant, segle XIX,
grans exploradors, Burton, Speke, i finalment Livingstone, la cercaren i
pensaren si estaria en el Llac Victòria, o més al Sud per devers Rwanda
La vaig visitar i rentar-m'hi les mans
(any 1976)
***************
********
Aquí tenim les fotos que situen la font del Nil a Rwanda, amb un cartell i tot.
Però,
finalment, al 1934, Buckhart Waldecker arribà a la seguretat que la “famosa” font del Nil es troba a Burundi. Concretament
a Gasumo, Rutovu, província de Bururi.
Hi ha la seva lògica….
El Burundi està situat en el que es nomena La Crête du Congo-Nile:
És a dir “la
Cresta” del Congo-Nil.
La major part del País del Burundi està a una altitud de 1.400 metres sobre el
nivell del mar, o sigui alt, i l’aigua de totes les fonts i rius de la part
Oest van a parar al riu Congo, que
desemboca en l’Atlàntic.
En canvi, les aigües de fonts i rius de la part Est
van a parar al Nil, que finalment
desemboca en el Mediterrani.
*********************
************
Parc natural "SERENGETI"
(Tanzània)
És un Parc natural o reserva, situat al Nord de Tanzània, no lluny del Kilimanjaro. Té una extensió de 150 kilómetres en una direcció i 300 en l’altra. Hi passàrem una nit juntament amb altres cinc companys al maig de 1975. Per les fotos es veu que està poblat d’animals salvatges. De lleó no en vérem cap. Sí molts de búfals.
Els “animals” es poden veure al matí i a
l’horabaixa:Al matí, quan van a cercar lloc on trobar menjar, aigua… i fresca.
A l’horabaixa, quan recorren la Sabana per a anar a cercar
el lloc per passar la nit.
De nit no es mouen i en ple sol tampoc, o
sia que des de devers les 9 hores fins a les setze hores no són vistables pels
camins que travessen la Sabana.
A Àfrica no hi Selves, o sia vegetació molt
atapida, sinó Sabanes, grans extensions on creix l’herba la temporada de pluges
i arbres bastant clarejats.
Mallorquins dins el SERENGETI
1975
(Alfred Miralles, Joan Perelló i en “Toñito” dels “monitos”)
un o una "masai"...
Mwanza
Panoràmica de KIGALI, Capital de Rwanda
El Ngorongoro, que per cert té un nom
molt africà, és una reserva natural,
declarada per la UNESCO Patrimoni de la Humanitat.
És un Parc situat dins el cràter d’un
volcà, també al Nord de Tanzània, en el qual hi conviuen les “feres”, la foto
mostra una guarda de lleons assoleiats, juntament amb persones humanes: els Masai, segurament els homes que viuen
una vida més “primitiva” en tot l’Àfrica.
(al 1975 no hi poguerem davallar, hi havia massa fang...)
Aquestes imatges són del Parc Manyara més petit però més
maco que el Serengeti.
Aquí tenim el Centre del Manyara,el Llac del
mateix nom.
Sol estar ple d’aus precioses.
Malindi:
Són unes platges a la vora de l’Oceà
Índic,
situades a un centenar de kilómetres al Nord de Mombasa.
(hi passàrem cinc dies....)
NAIROBI (Capital de KENIA)
(PARLAMENT...)
Hi vaig esser al maig de 1975. Era una gran Ciutat. Capital de Kenya, contava ja aleshores en dos milions d’habitants.
Quan la visitàrem quedarem admirats per la majestuositat de llurs edificis i tinguérem laimpressió que tenia més “modernitat” que les ciutats espanyoles.
Després vaig passar per Nairobi en diverses ocasions, a voltes només per l’Aeroport, punt d’enllaç entre l’Àfrica Equatorial i els altres païsosdel Món sencer.
De Nairobi partien avions cada dia cap a Europa, Amèrica
i Àsia.
Hi vaig passar moments difícils, l’any 1978, amb els “taxis” que
fallaven en bateria, i per causa del retrassos d’avió en el 2000.
L’aeroport de Nairobi ha estat per a mi el darrer, pràcticament, on he
passat hores d’espera llarga i enutjosa.
Quan la visitàrem quedarem admirats per la majestuositat de llurs edificis i tinguérem laimpressió que tenia més “modernitat” que les ciutats espanyoles.
Després vaig passar per Nairobi en diverses ocasions, a voltes només per l’Aeroport, punt d’enllaç entre l’Àfrica Equatorial i els altres païsosdel Món sencer.
De Nairobi partien avions cada dia cap a Europa, Amèrica
i Àsia.
Hi vaig passar moments difícils, l’any 1978, amb els “taxis” que
fallaven en bateria, i per causa del retrassos d’avió en el 2000.
L’aeroport de Nairobi ha estat per a mi el darrer, pràcticament, on he
passat hores d’espera llarga i enutjosa.
Mombasa
Aquí tenim el més característic de Mombasa: els arcs de la principal Avinguda, que volen imitar els “queixals” d’elefant.
Aquí tenim el més característic de Mombasa: els arcs de la principal Avinguda, que volen imitar els “queixals” d’elefant.
Mombasa
és la segona ciutat de Kenya i endemés és Port de mar.
Està edificada damunt
una Illa, encara que no te n’adonis, degut a la quantitat de ponts que
l’uneixen a la terra ferma, i fan també que la ciutat es prollongi més enllà de
l’Illa.
L’Illa
de Mombasa fou, juntament amb l’Illa de Zanzíbar, els grans mercats de negres venuts com a esclaus
i embarcats cap a les Amèriques.
Sembla
més una ciutat musulmana que africana. Només veus àrabs abillats amb el turbant
i un cotxe de luxe.
Mwanza
És la
segona ciutat de Tanzània i té el privilegi
d’estar a la vora del LLAC
per antonomàsia, el Llac Victòria, el més gran del Món.
Hi passàrem, al 1975,
entre l’anar i tornar, tres nits. Hi visquérem una cosa impensable i inesperada:
una Processó del Corpus, al punt del migdia
Panoràmica de KIGALI, Capital de Rwanda
KIGALI
Hi vaig esser l’any 1979. Era una ciutat tranquil.la i més petita que la capital de Burundi, Bujumbura.
Havia estat creada quan la Independencia,
ja que durant la Colonització,
els belgues controlaven Rwanda des de Bujumbura
i el centre religiós important era i és a Butare.
Crearen una ciutat nova per a tenir la Capital al Centre del País.
Era una ciutat tranquil.la quan la vaig visitar, any 1979.
Al 1994 fou escenari de molta sang, entre hutu i tutsi.
Crearen una ciutat nova per a tenir la Capital al Centre del País.
Era una ciutat tranquil.la quan la vaig visitar, any 1979.
Al 1994 fou escenari de molta sang, entre hutu i tutsi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada