JAUME A. OBRADOR ADROVER
En Jaume Obrador Adrover encara treballa a Burundi, com a "capellà mallorquí" al 2015.
TRES ARTICLES QUE ESCRIGUÉ :
QUI DÓNA A QUI?
En arribar a un país com Burundi és
bona de veure la diferència entre la manera de viure de Mallorca i d'aquí. Un
noranta per cent de la gent sobreviu amb allò que sembra al camp i té
dificultats per aconseguir els productes de primera necessitat. Davant això els
missioners, portadors de la bona notícia d'un Déu que estima sense mesura i
sense condicions, emprenen la tasca de posar millores en la vida de la gent:
infraestructures, escoles, feina, ajudes al sistema sanitari, als orfes de la
guerra, a les persones d'edat, als estudiants... I ho poden fer gràcies a la
generositat de la gent mallorquina. Quantes persones he trobat que te diuen: Té,
ells ho necessiten més que nosaltres.
Però la gent del país ens ofereix també
moltes de coses. Començant per la bellesa del paisatge i per la seva càlida
acollida. Ens sorprenen per la seva vitalitat i alegria, per les seves ganes de
viure, pel seu somriure, per la seva gran capacitat per fer festa, per seu seny
que s'expressa amb les seves dites. (Entre les que m'agraden més aquestes dues:
allà on s'estimen, amb la pell d'una puça se n'abriguen tres, i: allà
on s'odien, per molt que tenguin, no basta mai). Uns testimonis senzills i
admirables de fe cristiana. El temps de la guerra, enmig de tants de desastres,
sabíem que hi havia qui havia mort per amagar gent de l'altra ètnia. Aquella
dona que me deia: els soldats m'han mort la família però Jesús ens diu que hem
de perdonar i jo ho vull fer. O el d'un obrer de la parròquia que s'ha romput
una cama jugant a futbol i me deia: els cristians patim més proves que els
altres i no ens hem d'estranyar, Jesús ens deia que havíem de dur la creu
darrera ell. Ens fan pensar també perquè sempre tenen temps per parlar sense
presses, perquè tenen un gran respecte a les persones majors, perquè se saben
ajudar en cas de desgràcies o de lladres. També tenen els seus defectes com els
tenim tots, però ens poden donar moltes de coses, coses que no se poden aconseguir
amb diners.
Jesús digué: Vos dic amb tota veritat que aquesta viuda
pobra ha donat més que tots (Lc 21,3).
Burundi: una església germana
Les
darreres vegades que vaig saludar el bisbe Makarakiza al bisbat de Gitega on
vivia, solia demanar-me d'on era. Ell tenia l'aspecte d'un padrí amable i
somrient. Ja devia tenir més de vuitanta anys i la seva mirada deixava anar una
alegria fonda amb un puntet de tristor. Havia estat un dels primers bisbes
natius de Burundi i era testimoni del creixement vigorós de la comunitat
cristiana en els anys del seu treball apostòlic. Recordava amb afecte els
capellans mallorquins de Gitongo i amb la seva veu una mica tremolosa però
entusiasta deia: Ah, Majorque! Ben mirat, en els cinquanta anys de
col·laboració de l'església de Mallorca i la de Burundi són trenta capellans,
catorze religioses de la caritat i vuit seglars que han compartit amb la gent
del país alegries i esperances, tristeses i angúnies.
Els
pares blancs, -una congregació fundada pel bisbe d'Alger, monsenyor Lavigerie,
l'any 1868-, varen ser els primers evangelitzadors de Burundi. La primera
parròquia va ser la de Muyaga, el nord-est,
l'any 1898, i el primer batiat allà, -dia 14 d'abril de 1899-, va ser
Boniface Mbihiye. A partir d'aquell moment es varen anar multiplicant les
parròquies i amb les parròquies les escoles, els dispensaris i els projectes de
desenvolupament. Actualment un 65% de la població són catòlics, és a dir, uns
cinc milions.
La
feina dels pares blancs va ser admirable. Fins a la primera guerra mundial
l'actual Tanzania, Rwanda i Burundi formaven l'anomenada Ostafrika dels
alemanys. Després, el Congo, Rwanda i Burundi, fins el 1962 varen ser
protectorat belga. L'any passat Burundi va celebrar els cinquanta anys de la
seva independència.
Els
teatins, seguint l'esperit de l'encíclica de Pius XII Fidei donum (1957)
varen arribar aquí el 1959 i l'any següent varen començar la parròquia de
Nyabikere. Les persones d'edat de Nyabikere encara recorden el P. Gulielmo, el
Pare Guillem Estrany, de Vilafranca.
Després, el 1961 va arribar el primer capellà diocesà, en Miquel Parets,
animat pel P. Jaume Moragues, pare blanc mallorquí que ja feia anys que hi
treballava. A Mallorca hi havia molts de capellans i a Burundi n'hi havia molts
pocs. El primer grup de capellans mallorquins va partir de Mallorca el 23 de
febrer de 1966.
Els
mallorquins i mallorquines han estat testimonis de la història, amb episodis
molt violents, dels darrers anys de Burundi. Podrien contar moltes de coses
dels fets del 72 quan hi va haver una terrible repressió i se calcula que
moriren més de dos-cents mil hutus, la majoria d'ells amb estudis. Saben de les
expulsions de religiosos i religioses i de la repressió a l'església catòlica
durant la segona república presidida pel coronell Bagaza. I poden parlar de la
guerra civil que va començar dia 23 d'octubre de 1993 amb l'assassinat del
primer president elegit democràticament i va durar fins al 2006. Sense deixar
de banda els moments d'alegria compartida: tants de records i anècdotes que
expliquen l'estimació sincera i la bellesa d'una fe sentida i compartida entre
mallorquins i burundesos. A més de les construccions, projectes de
desenvolupament, formació cristiana, acompanyament a les vocacions, treball en
el dispensari, formació de catequistes, ajudes a les persones més necessitades,
i una llarga llista d'accions que seria llarg contar. Tot això fa que aquests
cinquanta anys de presència mallorquina a Burundi permetin anomenar germana a
l'església de Burundi.
Avui
a Burundi hi ha molts de capellans fins al punt de poder-ne enviar a altres
països i dedicar el mes de maig a pregar i recaptar fons per ajudar als seus
missioners; mentre que a Mallorca no estam avesats a tenir-ne tants pocs. Però
Burundi continua essent un país dels més pobres del món. Seria molt bo que la
col·laboració pogués continuar encara molts d'anys, pel bé de Burundi i,
sobretot pel bé de l'església de Mallorca. No debades un dels signes dels temps
nous del Regne és que els pobres reben la bona notícia d'un Déu que els estima
i els té en compte. I d'aquesta manera continuaríem a l'escola dels pobres de
la terra per aprendre a viure amb l'essencial, per aprendre a tenir temps pels
altres, per aprendre a compartir amb alegria allò que tenim, per aprendre a
agrair al bon Déu el do de la vida.
Rabiro, 23
d'abril 2013
Jaume
Obrador
UNS PENSAMENTS DES DE
BURUNDI
Viure
en una cultura diferent a la teva t'obliga a plantejar-te moltes de qüestions.
És ver que hi ha coses que tothom entén,
sigui de la cultura que sigui. Les bones formes, el respectar la gent, el tenir
un prejudici positiu de cara a la seva manera de veure i de viure, la bondat i
l'estimació, diria que són llenguatges universals. Qui actua d'aquesta manera
té molt guanyat de cara a mantenir unes bones, o al manco correctes, relacions
amb les persones d'una cultura diferent.
La
trobada entre persones de cultures distintes genera unes expectatives i uns
prejudicis des de les dues bandes. D'entrada la història assenyala el blanc com
el colonitzador. Unes relacions molt desiguals. Ciutadans de primera i de
segona. Una mirada a l'altra com si no arribàs a ser persona. Un té la veritat
i sap, l'altre no sap i necessita donar passes per arribar a sebre i ser
persona. La bona voluntat d'un fa que dediqui temps i esforços a fer que
l'altre aprengui. Uns accepten de gust i amb una certa admiració aquesta oferta
i van formant-se. Formen el grup d'evolucionats com se'ls anomenava fa uns
anys. La seva actitud se podria resumir amb aquestes paraules: ajudau-nos a
ser com vosaltres. I el model a seguir era el de l'anomenat món occidental.
Poder gaudir dels avantatges de la tecnologia i de la ciència. I seguir les
seves modes en el vestir i en la manera de comportar-se. Segurament encara hi
ha gent que viu amb aquestes expectatives.
Quan
va venir el temps de les anomenades independències dels països africans aquesta
actitud va canviar per a molts. Va tornar més crítica. Volien ser africans i
deixar de seguir models venguts de fora. L'actitud se podria resumir així: ajudau-nos
a ser nosaltres mateixos. Els missioners varen fer esforços per anar
integrant en la litúrgia les danses tradicionals i altres costums. Mn. Miquel
Parets va ser un pioner en aquest sentit. La fe cristiana havia de parlar
kirundi i la cultura del país s'havia de sentir còmoda dins l'església
catòlica. Només aquells aspectes que són incompatibles amb l'evangeli han de
ser descartats. L'Evangeli és profundament humanitzador i enriqueix les
cultures dels pobles que l'acullen i el fan seu. Sense oblidar que els
cristians, ai mesquinets! duim el tresor de l'evangeli en gerres de terrissa...
I
encara una tercera actitud. Molt més exigent. Se podria resumir així: Vosaltres
haureu de canviar algunes coses perquè nosaltres puguem ser nosaltres mateixos.
Aquestes coses a canviar comencen per l'economia. Actualment la maquinària
econòmica fa que uns pocs es vagin enriquint de cada dia més i una gran majoria
es vagi empobrint cada dia més. I aixi funciona tant al món occidental com als
països del sud. Tanta sort que aquí la naturalesa és generosa i fa que la gent
pugui menjar i sobreviure. Llavors se tracta de comprendre que els
protagonistes ja no són els venguts de fora, sinó els del país, i que
t'accepten o te toleren en la mesura que te fas un d'ells. El model és Jesús
mateix que es va fer un de nosaltres, va acceptar el darrer lloc i es va fer
servidor de tots. Aquell infantó que a nadal hagueren de posar dins un
menjadora perquè no tenien altra cosa és el fill de l'Altíssim. Ell s'ha posat
al costat dels petits i dels pobres perquè puguin ser ells mateixos, conscients
de ser valorats i estimats infinitament per Déu Pare. I seguir Jesús per aquest
camí te canvia, te fa humil, te fa digne d'estar amb els pobres que, com deia
el senyor Vicenç, són terriblement exigents.
Madona
pobresa és una gran mestra. És exigent i demana molts de sacrificis; però és
una gran educadora. A Burundi, a més, no perd mai el somriure, ni la tendresa,
ni l'agraïment. La gent d'aquí fa temps que ha estat formada per madona pobresa
i ens poden ensenyar moltes de coses, entre d'altres a viure contents amb
l'essencial.
Bon
Nadal!!
Jaume Obrador
Rabiro,
Nadal 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada