Escrits que hagués adjuntat si el "Llibre" hagués assolit la publicació....
EN MICHEL
KAYOYA
Era l’any 1961 quan jo anava a Burundi per primera volta.
Mentre esperava el vol a Bèlgica vivia
amb els Pares Blancs, Missioners d’Àfrica. I em dugueren a HEVERLÉE, a prop de
l’Universitat de LOVAINA. Allà hi estudiava en Miquel KAYOYA, que me
presentaren i tant simpàtic com era ens férem grans amics, i sempre ho fórem...¡
Una
de les coses que més el va admirar fou que jo, sense esser frare, com a capellà
diocesà anàs a ÀFRICA, concretament a BURUNDI el seu país¡ I m’ho resumí amb aquesta frase que mai he
oblidat: “per què jo he de fer un vot de servir l’ÀFRICA tota la vida – essent
africà com som – quan tu, com a capellà diocesà hi vas per vocació ?”
Parlàrem de l’Encíclica FIDEI
DONUM (Do de la Fe) que feia 7 anys que
havia sortit, en la qual el Papa Pius XII ens deia ben clarament “que som
cristians a mesura que som missioners...”
Quedàrem
que abans de la PROMESA com a Pare Blanc
ho tornaria pensar... I, efectivament, al cap de 3 anys era a Burundi com a capellà
diocesà i vivíem plegats, a la parròquia de Rusengo, amb dos capellans barundi,
Jaume i Gabriel, capellans majors que pels anys podien esser els nostres
pares...
Jo
havia passat uns mesos amb els teatins a Burundi. Després, pel gener del 62,
començava un curs de kirundi amb una dotzena de Pares Blancs. Vaig tornar amb
els teatins. Mentrestant, els capellans diocesans, Jaume i Gabriel – esmentats
– anaren al Bisbe amb aquestes: “Senyor Bisbe, en Miquel – jo mateix – és
capellà diocesà com nosaltres, donau-l’ens i nosaltres l’iniciarem a la llengua
i costums per a fer-ne un blanc negre” Els pares, Jaume i Gabriel, m’ho
repetiren moltes vegades...
Poc
després, arribava a la mateixa parròquia en MICHEL KAYOYA, i visquérem plegats. Els dos capellans majors,
Jaume i Gabriel, atacaven al Kayoya amb
aquests raonaments: KAYO, li deien, tu saps que tenim un proverbi que diu IZINA
N’IRYO MUNTU = el nom és el ser humà que el du, i també UMUNTU N’IZINA = el ser
humà és el seu nom...Doncs, mira aquest blanc – jo mateix – li diu tothom
PATIRI MIKAELI i a tu, murundi europeitzat, et diuen PATIRI
MICHELI...A mi m’ho deien seguint l’arrel kirundi i a ell la francesa...A veure
doncs si et tornes kirunditzar...¡
En
Michel KAYOYA vingué d’Europa amb els dos llibres seus – meravellosos - SUR LES TRACES DU MON PÈRE i
ENTRE DEUX MONDES...
Jo
mateix, sens dir-li res, vaig començar a traduir en kirundi el SUR LES TRACES...i
el primer capítol – perdonau-me que vos ho digui – em sortí molt bé. No vull
callar que un professor del país s’entusiasmà i m’havia confitat-kirunditzat
aquell capítol...tant que el donar a llegir a l’autor, el qual molt en sèrio em
va dir: “Miquel, ni ho provis¡ No ho vull. L’ambient polític no és per llibres
com aquest¡ No et facis treure fora...”
I...passaren
els anys; ell i jo vivíem a missions distintes – això sí – sempre
“BAVANDIMWE” que vol dir: SORTITS DEL
MATEIX VENTRE. Era ell el que passava gust de dir-m’ho i jo d’escoltar-li el
proverbi¡ quan ens vèiem i abraçàvem...
Fins
que un dia, 8 anys després, em trobava a ca l’Arquebisbe MAKARAKIZA...en MICHEL
KAYOYA era a la presó i perillava la seva vida. Em trobava amb l’Arquebisbe
demanant-li que anàssim ambdós a la presó...”perquè el ens mataràn...¡” L’Arquebisbe plorava i jo insistia...quan un
dels criats de l’Arquebisbat tocà la
porta amb foc als peus per a dir-nos:
“HARABAYE = JA
ESTÀ FET¡ Ja l’han matat...¡
Al
cap de pocs dies el pare Rotger, Vicari
General, que vivia a prop d’on el mataren ens contava a un bon grup que hi érem
i després a mi què més volia saber: “Vora el riu havien cavat una gran fossa
(això tots el sabíem)”. El nou era que “un soldat tutsi – el Vicari General ho
era – li havia duit el Rosari i Sant-Cristet d’en Michel Kayoya amb aquest
testament: “diguès al Rotger que he mort fidel al meu sacerdoci: UMUPATIRI =
PATERNITAT ¡ El soldat li contà que
quan arribà al clot demanà el servei de poder ajudar als demés. No tenien armes
i els tiraven de mala manera al clot...En KAYOYA cantava les Benaurances: “ALEGRAU-VOS, FEIS
FESTA PERQUÈ EL VOSTRE PREMI SERÀ GRAN
AL CEL (era una melodia molt popular entre els cristians barundi...) era la melodia que seguia a cada copla de
cada Benaurança: “Ditxosos els qui ploren...els misericordiosos...els qui posen
pau...etc.
És
ben cert que les guerres “racistes” són un interrogant ben gros, però no ho és
manco que són un testimoni de martiri, morint uns (unes) pels demés,
defensant-los, aconpanyant-los...Més de dos (dues) comentaven i comentam d’en Kayoya tal vida, tal mort...com deien els romans:
“TALIS VITA FINIS ITA ¡
Miquel
Parets
Santa
Maria del Camí
11-11-09
Vaig conèixer i tractar personalment en Michel
Kayoya. Se l'endugué la torrentada de l'any 1972. La "torrentada" era
l'eufemisme amb què el poble senzill rememorava, anys després, la desaparició de
cent, o dos-cents, o tres-cents mil, qui sap quants!, burundesos de l'ètnia
"hutu", acusats per les forces, anomenades de l'ordre, de complicitat
en un intent de cop d'Estat per derrocar el govern de les mans de l'ètnia
"tutsi". Tots els "hutus" que destacaven d'entre la massa
del poble per algun concepte (pel seu nivell d'estudis, o per la seva
prosperitat econòmica, o pel seu prestigi social) eren considerats per això
mateix com a sospitosos d'atemptar contra l'hegemonia "tutsi". Els
qui no pogueren en aquell moment sortir del país i exiliar-se, dormen el repòs
etern enterrats en fosses comunes, a la vora de les carreteres, caramulls de
terra fresca que podíem descobrir cada matí després del toc de queda obligat de
la nit anterior, quan anàvem a la capital de província, Gitega.
El
poble senzill contava l'anècdota (o inventada o relatada per algun soldat
testimoni) que quan en Michel Kayoya era emportat dins la carrosseria d'un
camió al lloc de l'execució, va demanar als seus companys d'anar cantant el
Pare-nostre, de pregar per la pau, i de perdonar els seus botxins.
En
Michel Kayoya havia estat un dels pocs capellans natius, que aleshores havia
tingut l'oportunitat de cursar una part dels seus estudis eclesiàstics a Europa
i havia reflectit en aquests dos llibres (titulats "Sur les traces de mon
père", és a dir "Seguint les petjades de mon pare" i "Entre
deux mondes", és a dir "Entre dos móns") el xoc interior que ell
va experimentar en comparar l'abisme que separa el tercer món del primer. Un
abisme profund, no tant o no solament des del punt de vista pel subdesenvolupament
dels uns i pel progrés dels altres, sinó sobretot per les grans diferències
culturals, espirituals, de sensibilitats, de mentalitats, de valors humans, de
tradicions ancestrals... que separen aquests dos móns.
Aquests
dos llibres, tot i que es presenten en format de prosa, ofereixen un contingut de
poesia espiritual, d'escorcoll interior, de pregària mística, de somnis
d'utopia de futur.
No
sé fins a quin punt en Michel Kayoya hauria pogut expressar en la seva llengua
materna, el kirundi, tota la llargària i la fondària del seu pensament com ha
estat capaç de fer-ho en aquestes pàgines, tot i utilitzar la seva llengua
d'adopció, el francès. La llengua kirundi, contra qualsevol judici precipitat
dels qui la desconeixen, no és de cap manera una llengua simple o rudimentària,
sinó una llengua riquíssima de vocabulari, de matisos, d'imatges, de temps
verbals, de formes sintàctiques, però, en contrapartida, és una llengua que no
té una gran tradició de conceptes abstractes que es puguin expressar amb una
sola paraula, i ha de recórrer sovint a paraules compostes o a neologismes per
a expressar idees com "llibertat", o "consciència", o
"responsabilitat". Tal vegada per això el xoc de les dues cultures
(l'africana i l'occidental) produïren en Michel Kayoya una fecunditat
admirable, com un empelt o un mestissatge que ha engendrat una nova mutació, un
nou gènere literari.
Quan
cada any, dia 3 de juny, celebram la memòria dels màrtirs d'Uganda, en el meu
interior també tenc ben present la memòria dels màrtirs de Burundi: Michel
Kayoya en representació de l'ètnia "hutu" i Joachim Ruhuna,
arquebisbe de Gitega, en representació de l'ètnia "tutsi", dos
màrtirs de la concòrdia inter-ètnica i de la pau, com molts d'altres burundesos
Mallorca
ha mantingut amb Burundi uns lligams de cooperació des de fa gairebé cinquanta
anys. Confii que la traducció al català, en les variants dialectals de Mallorca,
d'aquest llibre de Michel Kayoya, feta pel company missioner Joan Perelló
Sansó, ens ajudi a comprendre l'ànima africana, a contribuir en el
desenvolupament dels nostres germans pobres del Tercer món, i a aprendre d'ells
alguns dels seus grans valors humans i socials.
Sebastià Salom Mas
DESENVOLUPAMENT I MENTALITAT BURUNDESA
Conferència de Mossèn Kayoya
Bujumbura, març 1971
Obrint aquesta sèrie de conferències de
Quaresma 1971, ens sentim gojosos de trobar-nos plegats. Sobretot quan es
tracta d’un problema d’una tal envergadura
i intensitat, és molt important posar en comú les nostres idees, les
nostres energies, la nostra consciència d’homes compromesos o que deven estar
compromesos, les nostres possibilitats d’élite del nostre país i els nostres
recursos cristians d’acció.
Som aquí no per a escoltar belles
paraules, no per a discutir agradablement
d’idees i opinions. L’autor d’”Entre deux mondes” ens ha reptat
amargament, a nosaltres intel.lectuals, a tractar qüestions greus, manca de
vivendes, organització del treball, malnutrició…tractar tot això com de
l’exterior. Ens trobam reunits aquesta vetllada per a sensibilitzar-nos més,
per a entrar més dins les grans
preocupacions mundials d’avui: el desenvolupament.
Pau VI ha dedicat a aquest problema tot
un document – “Carta Encíclica: el Progrés dels Pobles”. En aquell moment (març 1967) remarcava el
caràcter urgent, dramàtic, intolerable, de la situació actual del subdesenvolupament
dins el món. Escrivia: “ Avui el fet major del qual hom ha d’agafar
consciència és que la qüestió social ha devingut mundial. El crit dels països
pobres és dramàtic. Cal donar-se pressa: massa homes sofreixen ¡” Reunions internacionals o nacionals, cercles
privats o clubs de tota mena s’ocupen intensament del desenvolupament, es
sensibilitzen als problemes del subdesenvolupament i corren a
ajudar tot home i tot l’home a ser més aviat ell mateix.
És dins aquest marc que l’Església del
Burundi està voluntàriament al corrent
de les preocupacions mundials. No podia ser d’altra manera, si el
nou nom de la pau és el desenvolupament, si les relacions fraternals de caritat
predicades per l’Evangeli es tradueixen avui dins i pel desenvolupament. En
1970, han estat proposats els temes de
reflexió que han de despertar les consciències: “Caritat i Pau dins la
Justícia”. L’Església ha agafat al viu
quant i com la manca de justícia, el desordre i l’odi frenen el progrés del
nostre poble. Aquest any ha anat més al més profund del subjecte i ha proposat
als fidels estudiar a fons “llur missió, llur deure dins el desenvolupament.
El pla quinquenal de Burundi,
1968-72, ha marcat el gran pas que cal
fer dins aquest camí del progrés. Els moviments integrats al Partit, els grups
d’Acció Catòlica lluiten cada dia per a guanyar terreny i fer avançar el nostre
poble més ràpidament.
Però…En
el subjecte de la nostra conversa d’avui, el poble no hi és ¡ els qui treballam
a la base, a prop del poble, sentim una resistència, una lentitud
descoratjadora. Hi ha hagut una esforç
per al millorament de l’habitatge, per al sanejament de les aigües, quan
després d’un temps les fonts són inutilitzables i queda la lluita sempre per l’habitatge comú
de la gran massa dels Burundesos. No hi
ha un gran moviment, no hi ha una resposta entusiasta dins el combat lliurat
contra la fam, contra la brutor i la malaltia. I hom es demana: Per què
aquesta inèrcia, per què aquesta lentitud, per què aquesta passivitat ?
I tanmateix el nostre país podria
desenvolupar-se més aviat, hi ha factors favorables: clima sà, coexistència de
planícies i comellars, repartició suficient clara de les estacions que permet diverses
collites per any, existència dins el país de pedres i d’argila per a “blocs” i
teules que fan possible la construcció ferma de moltes cases, mà d’obra jove i
nombrosa dins tot el país, una única
llengua que parlam tots…Es pot afegir una mentalitat de col.laboració forjada
amb el temps, l’unió fa la força : “ubugirigiri
bugira babiri”, que ha afavorit la construcció de cases en comú, la cultura
en col.laboració: “ikibiri”. Hi ha
consciència d’estar compromès anant cap a un mateix fi: “ubutumire”, “ubunynywanyi”,”kunama-rimwe”, “kuja inama”. Tot això no s’ha d’inventar a Burundi. Basta
canviar de subjecte, basta canviar d’objecte.
Vist l’equilibri d’organització que el poble burundès tenia
abans de l’encontre amb el món occidental, s’hauria esperat que adoptàs els nous
elements. S’hauria esperat que es demanàs pel
nucli de colina: “Per què els europeus fan cases com aquelles? Per
què es resisteixen quan els encoratgen a
fer-ho. Per què? Simplement perquè
hi ha factors que frenen el desenvolupament. Hi ha una mentalitat anti-desenvolupament.
I.
SITUACIÓ ABANS
1885
Dic l’home d’abans 1885, aquest burundés, també avui,
que no ha sofert la influència occidental.
A considerar doncs com dins el
temps material abans 1885 i dins una situació de “no rencontre” amb Occident.
N’hi més dels que ens pensam: aquests homes dels quals la filosofia profunda ha
quedat intacta.
1.
Hem de notar que
aquest home està dins la situació d’aquells
que
s’esforcen per adaptar-se a la natura. No la natura positivament coneguda i
acceptada com a tal, sinó la natura amb les seves forces cegues i
misterioses. No hi pot haver
desenvolupament consentit i assumit pel poble, si el poble no té un coneixement
positiu de la natura compresa com a tal i acceptada profundament.
Per
a progressar en efecte, aquest home d’abans 1885 havia d’acceptar esser
convençut que la pluja és pluja i res més, que
l’arbre és arbre i res més, que el “paràsit” és un paràsit i res més,
que dins la natura hi ha un sistema de causalitats segones que provenen
únicament de la natura, de les qualitats, de la constitució de cada cosa.
2.
Aquest home
d’abans 1885, per la força de les coses, viu dins un
món
jerarquitzat. N’oblida que és un
agricultor ramader i, dins una civilització agrària pre-tècnica, l’home adopta
la natura. Ben segur, ja que ell és intel.ligent, ell inventa eines, es
protegeix de la intempèrie, però en la major part s’ha de sotmetre a la natura
i ses lleis: s’ha de sotmetre a la llei de les estacions, ha d’esperar que el
seu blat de moro creixi. Hi ha catàstrofes que ell no pot explicar, el llamp,
la mort sobtada en cas de trombosis o meningitis. Tot això crea en ell un fons de submissió, de
passivitat, de paciència i de preocupació de provar tota cosa nova per a mesurar
la força. És així que davant la
tècnica, en lloc d’imitar-la, queda embadalit, un executor inconscient. Davant
els novells mètodes d’agricultura i cria, es posarà tranquil i dòcil a seguir
les indicacions i gests del monitor tot el temps que aquest hi està present…mes
deixat a ell mateix, lliure…deixarà amb menyspreu les tècniques apreses ahir
amb cura. Món jerarquitzat on cada cosa
guarda el seu rang. Per l’home d’abans
1885, la natura està unida, no està
només constituïda pel que es veu, hi ha formes cegues, invisibles; no tot és
palpable, mesurable, pesable, és perquè aquest home viu dins un món
d’intermediaris:
-
perquè el medicament sigui eficaç haurà d’influir l’intermediari d’un gest o
una paraula: umuhanuro,
-
perquè un verí sigui eficaç no bastarà
dosificar-lo sinó infondre-li una força seguint el grau de forces de l’home a
abatre.
-
perquè una casa estigui suficientment protegida, no caldrà només una tanca, una
reixa de ferro, caldrà sobretot un “giheko”
protector de la casa i dels camps,
-
per evitar els perills de la vida en societat o tenir influència , caldrà
equipar-se contra tot…(la jerarquia).
Al
pla de vida social, aquesta consciència torna ràpidament una consciència feudalitzada,
una consciència sense l’obsessió de
sotmetre, però al contrari la preocupació de domesticar en tot la cabra i la
col, una consciència que sent en
intensitat la necessitat d’assegurar-se
intermediaris, intermediaris-objectes o intermediaris-persones. D’aquí
la importància per un tal home , no per l’eficàcia i el progrés, sinó els
favors, una bona vida assegurada. Això es devé en definitiva una consciència de
“gusaba” (demanar un favor) . I aquest “gusaba” s’oposa a la producció personal, al “pujar” pels propis
mitjans, a la preocupació per a dominar la mateixa natura que ens envolta.
Finalment l’orgull humà consistirà en el “guhabwa”
“rebre”….Yampaye inka, yampaye isuka…ell
m’ha donat una vaca, m’ha donat una aixada…I la major part de relacions es
basen en torn d’aquest guhabwa. Es tenen vaques que un ha rebut, s’administren
medicaments que un ha rebut. S’accepta una malaltia que un ha rebut. Es viu amb
una dona que un ha rebut. S’elabora la cervesa segons un mètode que un ha
rebut. Aquesta mentalitat en torn del guhabwa es torna un costum que regeix un poble durant segles. Dins
aquesta mentalitat no es pot inventar,
innovar, renovar. S’està bé quan s’està com tothom ¡
Vet
–aquí perquè dins una tal mentalitat, l’home (vit-mugabo) no treballava tal com concebem treballar avui, les
activitats de producció, de millorament del nivell de vida eren deixades per a
la dona, als infants. L’home, ell, el ser principal s’ocupava d’allò que es
considerava com el més important: gusaba inka…
gusaba itongo… gicisha…guca imanza… gushengera… gucurisha isuka… gotera
intambara… arreglar una paraula… fer la cort a cal “gran”…. fer fabricar
una aixada…anar a la batalla…anar al judici…
3.
Al costat
d’aquests dos grans factors que han causat
l’estancament
de tot un poble “d’abans 1885”, manca
de coneixement positiu i consciència feudalitzada, hi ha tot un complexe de mentalitat d’injustícia que no pot
permetre el gust del progrés. Com, en
efecte, pot haver-hi el desig de produir
més, d’enriquir-se, de sortir de l’ordinari, dins una mentalitat com aquesta:
- Ntawutunga ativye…aquell que no roba no pot fer-se ric;
- Imbugitan’uwuyifashe ikirindi…és la
fulla del ganivet que dóna força al
mànec;
- Umugabo n’urya utwiwe n’utw’uwundi…un
home de veres menja el seu i
el dels
altres
- Igisuma n’igifashwe…lladre és aquell
que se deixa agafar. El fet de “kunyaga”(agafar un do a la força) o aquell de
bandes de lladres de vaques o de devastació és un fre al desenvolupament
social.
II
SITUACIÓ DESPRÉS 1885
Es tracta aquí de l’home la filosofia
del qual, els principis de vida, han estat influenciats i afectats per una altra
filosofia. Notem que el que aquí fem no és una crítica del que hagi estat. No fem més que constatar
la realitat. Sens dubte no cal posar-ho
tot en el compte de la colonització. Però el fet de posar cara a cara, de posar
en contacte un poble tècnicament avançat, un poble estructuralment a punt, un
poble que socialment té en compte el factor temps i el factor diners, un poble altament sensibilitzat a la conquista i a la dominació, el fet de de posar en
contacte un tal poble amb un poble la comprensió de la natura del qual no està
de cap manera lligat al coneixement positiu, un poble banyat dins un sistema
d’organització i de relacions feudalitzades, un poble encara en estat de
civilització agrària on dominen la submissió, la paciència, l’admiració màgica
fonamentada per tot allò que és
autoritat i poder…aquest fet, sobretot si està encara dins un fals rencontre,
explica com:
A.
Posats en fals contacte amb una tal Europa, els
pobles
han
perdut llur orientació pròpia. Homes, generacions han perdut la línia dels
vertaders valors: el gust de la iniciativa, el domini de les situacions, la fe
de l’home. Executant els treballs de construcció del país, carreteres, cases de
interès comú, la consciència de construir el seu propi país no hi era. Es
treballava perquè estava manat. Akazi
¡
“Els
homes han perdut llur integració dins el grup perquè tot ha estat trastornat.
Els adults, ahir conscients de llur estat, ballen com al.lotells, parlen com
les dones i amaguen llur dimissió i llur vergonya dins l’alcohol que fa
oblidar…” “Els vells, ahir pilars del poble, guardians de la
moralitat i del costum, ploren en silenci llur ascendència perduda”. I es troba
la imatge d’un home desencantat: “que
gateja; es contenta amb els favors i riu fort amb un entusiasme forçat”.
Normalment aquell que es diu “Évolué” hauria de ser aquest
home que domina les circumstàncies, adapta les situacions, capta els nous
valors i que, a través de tots els obstacles, es queda amo d’ell mateix…
Desgraciadament
aquest no és el cas: “Un trastorn s’ha donat dins els nostres caps
de negres encantats” Kuba
umuntu w’iteka (un home d’honor), umuntu
w’ibanga (un home del deure), umuntu w’amajambere (un home dinàmic), en
el mot “esser évolué” ha canviat de significació.
Umuntu w’amajambere no és concebut com l’home qui és sinó com l’home qui té.
No com l’home que crea, inventa, construeix, sinó com l’home que rep,
que és important, per a qui es construeix, per a qui es treballa. La
consciència feudalitzada de guhabwa
lluny de ser transformada
es
reforça. Ell torna l’home “que té
sabates, ulleres, corbates…”, l’home
“que té cotxe, una casa blanca rebuda d’aquesta vaca grassa que és
l’Estat…” l’home “que té diners, beu Primus, té sortides, té ambient….”la
dona pentinada, amb jaqueta, ben posada dins el seu abillat exòtic”.
I es sent això quan un s’ocupa de
l’educació dels joves. L’educació escolar i la formació haurien de canviar aquesta
mentalitat. En lloc de canviar-la l’hem
accentuada… És una pena constatar que durant molt temps hem format assistents i
que tenen consciència de ser només que
assistents. El nostre sistema
escolar continua encara formant una classe burgesa en el sentit de
predestinada, és a dir: aquells que són encaminats a copiar-ho tot… manera de treballar i manera de viure, aquests que entren sense
incidents en la línia del treball començat i seran assalariats de l’Estat o
d’organismes par-estatals… Per altra part es pot constatar que és rar veure un organisme
privat de tipus capitalista contractar un diplomat, un home competent
exposat a anar-se’n. Una empresa privada capitalista dins un país en camí de
desenvolupament prefereix obrers qualificats, manobres i homes capaços de ser
assistents sense altra complicació.
Vet-aquí dos desitjos aparentment criminals, però que
expressen un mal necessari, pas obligatori cap a un desenvolupament més ràpid
del nostre país.
1º desig: Jo desig veure el dia en el qual els
diplomats de tota casta siguin deixats sols, hauran d’estar a l’atur sense
esperança de ser contractats. Ja que un tal atur, que serà catastròfic dins un
país ja equipat, devindrà la salvació per a nosaltres que encara hem de crear
tant. Llavors assistirem al
naixement d’empreses nacionals vàlides
ja que ells, els intel.lectuals formats, estaran obligats en aquest moment a crear treball. És
dins aquesta intenció que he traçat aquestes línies molt dures: “Quan l’élite intel.lectual ha de llançar-se en treballs de producció:
cria racional, cultiu de l’arròs, blat de moro, mongetes, patates, cotó,
en la planificació i equipament turístic,
condicionament de les viles…. aquesta élite s’amuntega dins les capitals, mossegant-se
la cua, ardent per la set i l’ambició. Terroritzada pel pacte jurat
d’una política efímera”. En tots els països del tercer-Món l’élite està assalariada
i això bloqueja el desenvolupament.
2º desig: Jo desig
veure el dia en el qual els responsables del nostre país decideixin
disminuir a la meitat el pressupost dedicat a l’educació nacional. No contest
el valor de l’educació escolar, però pens que és xocant que en un país en
desenvolupament el 90% d’esforços d’educació estiguin dedicats a la infància.
En un país que durant segles ha concebut sa educació dins i per l’acció, no és
normal que s’oblidi aquesta educació dins i per l’acció.
La
meitat del pressupost hauria de dedicar-se als adults compromesos… Així són els comerciants que fan el comerç
els qui haurien d’estar orientats a mètodes concrets. Són els cultivadors que
cultiven, els ramaders que crien
el ramat, els fusters que treballen la fusta, aquests homes i aquestes dones compromesos
haurien de poder beneficiar-se d’una forma d’escolarització.
B. Posat en contacte amb l’Occident, la mentalitat
general de cara a la feina ha estat massa habituada a executar. El treball de
la construcció del país ha devingut no un treball de creació, ni felicitat, que
dóna una orgullosa satisfacció, sinó un treball assalariat. “Akazi”…Nayo akazi k’ibutware kica uwicaye…”Aquell
que no treballa al gust del sub-chef pateix…”
El treball ha devingut obligatori, no del interior, per convicció, sinó de l’exterior, per
amenaça. Després que s’han introduït les prestacions a cal chef o cal sub-chef,
el treball a ca un altri ha devingut “legal”…”kwikurayo”. Es cercarà
alliberar-se’n xapant un franc en dos “guca amafaranka”, i, si cal, passant
fam “kuzimya
imbabura”. Una tal mentalitat no afavoreix gens l’amor o el compromís en la
feina, mes ocasiona la manca de consciència professional i la pèrdua del gust
pel treball ben fet (perfilat).
C. Així el contacte amb la civilització d’Occident ha accentuat la
mentalitat
de l’home d’abans 1885….
Sovint
usam els bens de la civilització del diner com a bens de la civilització
agrària. Com es conservava el “sorgo” i
les mongetes dins un graner, es conserva el diner a casa, dins una olla, de
manera que ell no circula com caldria. Com
no compta la producció de les collites i no es calculen les quantitats,
ara encara no es compta ni es calcula. Pocs africans han atès l’estat on es
miren rigorosament les conseqüències de
la tècnica, de l’economia domèstica i les ciències positives.
La
consciència feudalitzada està encara accentuada. Com en el passat es demanaven
vaques…avui es demana treball. Hi ha aturats dins un país on no hi cap atur, ja
que tot està per crear i en el qual tothom encara no troba de què alimentar-se.
Aquesta mentalitat, viure sense fer feina, a expenses
d’un
altre, ha accentuat els fenomens de regionalisme i nepotisme… “Umuntu arakira agakisa uwiwe”, - un
ric és ric per als altres que en aprofiten.
Cal
afegir a tot això un complexe de mentalitat d’injustícia que
causa més malfets dins un món on els bens han tornat més manejables, més
intercanviables, o nous bens han vist el dia, com el treball, els valors
de canvi, la caixa comú. Amb tals bens i tals condicions, la mentalitat
deplorable expressa les dites següents i un fre al progrés:
-
“Umugabo n’urya utwiwe n’utwabandi”un espavilat aprofita del
seu i del dels altres
-
“Igisuma n’igifashwa” lladre és el que és agafat.
-
“Imbugita n’uwuyifashe ikirindi”és la malícia que dóna la força
-
“Ukurya ni kare” tots el medis són bons per a menjar aviat
-
“Ntawutunga ativye” ningú es fa ric sinó roba al altres.
D. Al costat d’aquest contacte fals amb la civilització
occidental, hi
ha quatre grans factors que són mal de vèncer:
jo els anomen:
1.
La passatgera social. 2. La religiositat. 3. La miopia social. 4. El
parasitisme
Expressions,
neologismes forjats de tota mena, però que expressen i tradueixen bé les situacions d’una tal actualitat social
que no té termes ja fabricats per al llenguatge corrent, el parlar convencional
no havent tingut temps de familiaritzar-se amb aquestes situacions noves.
1. La miopia social. És el fet que nosaltres,
l’élite, estam, per dir-ho
així, paralitzats, malalts, prostrats. No sabem
mirar més lluny i jugar el rol que la història ens ha destinat. Hi ha una
discordança. És sorprenent per exemple que tot el país estigui constituït només
per paisans agricultors –ramaders i assalariats, és a dir, gent que no són amos
de cap manera del capital.
Quasi
no hi ha homes, fora del marc
d’agricultors-ramaders i assalariats políticament dependents….i això és el
drama. Aquest fet, en efecte, accentua
la mentalitat burundesa tradicional impedint tota temptativa de
desenvolupament. Si qualcú destaca, ha de robar ¡ Sospita
emesa sobre aquells que volen avançar ?
Un lladre és lladre només el dia que l’apleguen. Dins un marc de capitalització únicament pels assalariats políticament
dependents, és difícil impedir la màxima
de produir els seus efectes, ja que un
capital políticament dependent està controlat políticament i les lleis de la política
no han concordat mai amb les lleis dels negocis. La mentalitat feudalista dóna peu llargament
al “joc” dels favors. Els “regals” i els obsequis gratuïts fan agradable la
societat feudal i aquesta marca una societat.
Mes hi correspon una mentalitat general de “gusaba”,
cercar
privilegis…i així es respecten, no les institucions, sinó els intermediaris i
els procediments deshonests. “Umugabo
n’uwurya utwiwe n’utw’uwundi”. És un “as” aquell que viu dels seus bens i
que inòpiament s’apropia dels de l’altre…
Al
nivell de l’élite intel.lectual i
tècnica això constitueix a la llarga una paràlisi que ens impedeix d’atirar
endavant tot el bé comú seguint les exigències de la tècnica i les ciències
positives. Això es torna una miopia social: tornam cecs de cara a la vida real
i al rol que el destí ens crida a “jugar”.
2.
La “passatgera social”.
És el fet deplorable que tot dins l’organització del país canvia i
canvia talment ràpid que hom no sap seguir i que l’home paisà o altre es torna espectador
passiu i impassible. Ningú té temps de comprendre, ningú té temps
d’organitzar, ningú té temps de ser vertaderament responsable.
“Havia començat un acord amb Monsieur.
Ell no és més aquí, Monsieur –
El seu substitut tampoc hi és.
Jo som el tercer substitut de
Monsieur….
Els
responsables aviat aprenen l’actitud del espectador impassible, l’home que sap
que no estarà al lloc molt temps.
El film roda, ell sortirà, buidarà els llocs, agafarà
son capell, son bastó i el monader”
Així,
una cooperativa dura sis mesos, un projecte de “cria” de pollastres no dóna
resultat; la població construeix de classes… no accepta el monitor….Les
persones canvien. Sense funcionaris estables el desenvolupament no és possible.
3
El parasitisme social . Fàcil en les societats equilibrades
on
nivell
de vida és sensiblement el mateix per a tots, fàcil dins una vida econòmica en
gran part purament agrícola, el fet de viure dependents els uns dels altres
desequilibra l’economia a base d’intercanvis, economia de diner, mitjà fàcil de
canvi o de pagament “juga” un important
rol.
Aquells
que haurien d’invertir no poden, aquells que haurien de treballar viuen a costa
dels altres. El desenvolupament sofreix un igualitarisme restrictiu. Qui
podrà començar una empresa amb cent boques a alimentar o instal.lar-se
amb trenta persones a allotjar? El
parasitisme social manté una mentalitat falsa, enemiga dels desenvolupament.
4.
La
religiositat. “Hem d’afirmar que a
Burundi la religió ha estat
un
ferment real de progrés. És gràcies als diferents centres de missions que devem
la disminució de certes malalties com la tifoides… la introducció dels vestits,
etc. La religió a donat a l’home una sòlida filosofia de ell mateix…”
Tanmateix
la religiositat és aquesta situació estranya de gent que té una
filosofia elevada de l’home, comprenent bé
que la vida terrestre és un passatge necessari on s’ha d’expressar nostra fe, nostra esperança i obrir-se la nostra vida de relacions
fraternes. Mes situació en la qual la vida terrestre no s’agafa seriosament, en
la qual els valors terrestres, els valors temporals, no són integrats dins la
vida de fe.
La
pràctica religiosa, les celebracions litúrgiques, els gests baptismals o
funeraris, no arriben a relacionar la vida de cada dia i l’Evangeli. En la major part de casos, les conversions al
cristianisme no han tocat el fons del nostre esser. Nostra filosofia
profunda no està afectada o la
impregnació de la fe no és suficientment profunda i total. Entre els paisans
com entre els intel.lectuals, es podria aplicar la imatge de l’envernissat.
Hi ha d’una part, aquesta vida de por a
la natura i a ses lleis mal conegudes, això que dóna un món de mites que afavoreixen
una religió de pràctiques d’alliberament, una religió de casos de consciència i
no un posar en qüestió la totalitat de la vida.
Hi ha de l’altra part el cristianisme
que ens ha arribat amb la seva immaduresa en quant a la comprensió de la tasca
terrestre, temporal.
És el cristianisme perseguit que hem
trobat al principi: a l’interior ha estat atacat pel modernisme… a
l’exterior ha estat tirotejat entre el
capitalisme i el comunisme. És un cristianisme que se defensa, que mana. Un
cristianisme que desconfia del diners i dels homes rics. Dins aquest període
d’abans la guerra 14-18, entre les dues guerres, l’acció catòlica com a tal encara no ha vist el dia.
Doncs, el comprimís de la massa de
cristians dins el desenvolupament suposava una visió cristiana justa d’això que
anomenam “el temporal”.
Aquesta visió cristiana justa no és una
veritat estàtica precisada una vegada per totes per l’Evangeli. Precisa el
contacte amb les realitats històriques. Donarem alguns exemples mostrant com aquesta comprensió justa dels
bens temporals, dels bens del desenvolupament social ha estat
lenta
a clarificar-se al llarg del temps.
1. Abans 313, els cristians no tingueren temps d’impulsar
la idea
del
desenvolupament. Hi havia les persecucions. Tanmateix, està clar dins
l’Evangeli. St.Pau recorda als mil.lenaristes: “Qui no treballa que no mengi”
2.
Després 313, s’arriba prest a la
pràctica romana de “religiositat”
i l’espiritual reglamentar el temporal. I a partir de Carlemagne,
apareix inclús
la noció de civilització cristiana, veure eclesiàstica, ja que en gran part és el clergat
qui gestiona el manisme.
3.
És només nou segles més tard que
Lleó XIII proclamará que
l’Estat és sobirà. Dins el seu domini (Rerum
Novarum 1891que
Aquesta separació
de l’esperit de temporal arriba just al moment quan els primers
missioners arriben a casa nostra. És en aquest moment també que comencen a
fundar-se partits paral.lels en Occident. I és segons aquest mode de comprensió
de tasques terrestres que hem rebut l’Evangeli.
4. El Concili
Vaticà II vindrà a corregir .Hem de lluitar
per a
fer comprendre que el nostre cristianisme es “juga” damunt la terra. Però és difícil suprimir aquesta
actitud presa al segle XV, actitud de domini.
CONCLUSIÓ
Veim doncs, que d’una part, una vida comunitària, unes vistes
justes sobre l’home, la situació del nostre país, haurien d’ajudar-nos a desenvolupar d’una manera ràpida el nostre
país i que d’una altra part, la mentalitat
ha estat fortament falsejada per un contacte amb l’Occident, pensem en la concepció del treball, en el resultat
del nostre sistema escolar actual, en aquesta passivitat que du a l’atordiment
social i que a més encara, quatre factors nats de la nova situació, traven de
part de dedins el desenvolupament tal
que el desitjaríem.
Llavors, com pensar en el futur:impulsar el desenvolupamet del nostre país
1.
Crec que per a
començar ens hem de convèncer d’aquesta veritat essencial: el desenvolupament
vertader parteix de l’interior. És l’home el primer element motor de tot
progrés. Podem tenir molts bens materials, carreteres, cotxes, diners, si l’home ell-mateix no està desenvolupat,
aquest progrés no és real, no dura. Ho hem senyalat en repetides ocasions: “El
vertader sub-desenvolupament no consisteix en una manca de coses”, sinó en una
manca d’èsser, dins un Estat tort a tota mentalitat.
2.
Cal doncs canviar
la mentalitat, nostra mentalitat, la del poble. Això es fa més o menys a través
de diverses organitzacions: Radio, U.F.B., Parròquies, Cartes pastorals, que en
conjunt proven d’obrir el poble als coneixements positius.
3.
És al nivell de
l’ensenyament tanmateix que caldrà gosar i
atrevir-se a fer prova d’imaginació i deixar els camins batuts i no contentar-se
en formar funcionaris d’un Estat o d’una Església jeràrquica.
Hem donat massa exclusivitat als
infants, com si els adults fossin impermeables a tot complement de formació.
Us veig que em deis: doncs, què fer
? Hem de deixar de viure com a
Africans ?
Jo no puc dir-vos el que heu de fer,
amics meus.
El
costum és aquí, la vida actual és aquí.
Doncs ? Doncs, heu d’ajudar a
fer sortir el nostre país del sub-desenvolupament.
Mirau, jutjau
i actuau ¡
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada