PRESÈNCIA MALLORQUINA
A
BURUNDI
GITONGO Està
situat a 40 kms. al Nord-Est de GITEGA(els mallorquins hi
estaren
més de vint anys)
BUGENYUZI Situat
més al Nord de GITEGA (els mallorquins hi treballaren els
primers
anys.Pertanyia aleshores a la
Diòcesi de Muyinga)
NYABIRABA Situat
a 20 kms. al Sud de GITEGA (els mallorquins hi estigueren
Esporàdicament amb els teatins i més tard
hi estaren uns cinc anys)
hi estaren uns cinc anys)
NYABIKERE Situat al Nord-Oest de GITEGA, uns 50 kms.(els mallorquins
(segona
etapa) hi estigueren uns quinze anys
RABIRO Era Sucursal de Nyabikere, al Nord, entre Nyabikere i Karusi.
RABIRO Era Sucursal de Nyabikere, al Nord, entre Nyabikere i Karusi.
Els
mallorquins la fundaren Parròquia
i hi han estat fins al 2013
i hi han estat fins al 2013
Ara hi continua en Jaume A. Obrador Adrover
(en singular com a mallorquí)
(en singular com a mallorquí)
EN LA CELEBRACIÓ DEL 50º ANIVERSARI DE "MALLORCA MISSIONERA A BURUNDI" LA SECRETARIA DE COMUNICACIÓ DEL BISBAT: PUBLICAR "AQUEST DOSSIER":
Presència mallorquina a Burundi
Els inicis
La
Congregació missionera que va començar l'evangelització a Burundi fou la
Congregació anomenada del "Pares Blancs". En el mes d'abril de 1951 un pare blanc mallorquí,
Jaume Moragues va arribar a Burundi.
A
l'encíclica "Fidei Donum" de 1955 el
papa va demanar als bisbes d'Europa i a les Congregacions religioses que
enviassin missioners a Àfrica. La Congregació religiosa dels Teatins en el mes
d'abril de 1959 envià
a Burundi una comunitat per a servir una parròquia. Dels tres primers teatins
n'hi havia dos, de mallorquins: el P. Guillem Estrany de Vilafranca i el P.
Vicenç Miró de Palma. El capellà mallorquí Mn. Miquel Parets, després d'uns
contactes amb el P. Moragues i amb els teatins arribà a Burundi
en el mes de
setembre de 1961.
Primera etapa: 1965-1986
En
el mes de desembre de 1965 Mons. Nestor Bihonda, bisbe auxiliar de
l'arxidiòcesi de Gitega (Burundi) on hi treballaven els Pares Teatins i en
Miquel Parets, viatja a Mallorca acompanyat per Miquel Parets i planteja amb el
bisbe de Mallorca Mons. Rafael Álvarez Lara la possible col·laboració de
Mallorca amb Burundi d'una manera continuada. També proposa a les Monges
Contemplatives de la Visitació (les Saleses) la
fundació
d'un Monestir a Gitega.La diòcesi de Mallorca es compromet a enviar capellans
per a atendre dues parròquies. També les monges Saleses es comprometen a fer
els possibles per a organitzar entre tots els seus monestirs d'Espanya una
comunitat per anar a fundar a Gitega. Així, el 23 de febrer de 1966 parteix el primer grup de tres
capellans mallorquins a Burundi, que són Jaume Amengual, Bartomeu Suau Mayol i
Jaume Vives Cañellas.Durant el primer any els mallorquins són acollits a les
parròquies de Nyabiraba i Nyabikere regentades pels Teatins i mentrestant
passen uns mesos a uns Centres de Llengua per a aprendre la llengua kirundi.
Per
altra part, en el mes de gener de 1967 arriba
a Burundi un primer grup de Monges Saleses, provinents de diferents monestirs
de l'Estat Espanyol, entre les quals hi ha Sor Maria Gertrudis Fuertes, la
superiora del Convent de Palma, i Sor Maria Magdalena Mir Marcó, de Binissalem,
que s'instal·len provisionalment a la parròquia de Kibumbu, mentre esperen que
se'ls construeixi el Convent de Gitega.
En
el mes d'octubre de 1967 l'arquebisbe
de Gitega ofereix als capellans mallorquins un camp de treball propi, com ara
la missió o parròquia de Gitongo, fundada i servida des de l'any 1933 per una
comunitat de Pares Blancs. Uns mesos després, l'any 1968, l'arquebisbe de Gitega confia als
mallorquins una segona parròquia, la de Bugenyuzi, fundada i servida des de
1963 pels Pares Blancs. A principis de 1969 els
mallorquins deixen la parròquia de Nyabiraba i reestructuren els equips de
Gitongo i Bugenyuzi.
A
principis de 1970 arriba
el primer seglar mallorquí, Josep Ordinas per a treballar com a voluntari a
l'Economat General de l'Arxidiòcesi de Gitega, on hi treballarà durant
prop
d'un any. A l'estiu de 1972,
durant els esdeveniments sagnants que ocasionen milenars de morts i que trasbalsen
profundament el país, els mallorquins deixen la parròquia de Bugenyuzi, que per
reestructuració de límits diocesans havia passat a pertànyer a la nova diòcesi
de Muyinga.
Durant
la Setmana Santa de 1973 en
Miquel Parets comença el seu calvari personal d'acusacions per part de les
autoritats civils de Gitongo per suposades accions polítiques, amb judicis
davant el governador de Gitega. En els judicis es demostra la falsedat de les
acusacions i no es troben motius per expulsar-lo del país, però es veu obligat
a abandonar la província de Gitega. Així Miquel Parets comença el seu llarg
èxode i se'n va a residir a altres parròquies amb Pares Blancs i capellans
natius, fins a la seva expulsió del país, en el mes d'octubre de 1979, juntament amb altres cinquantados
missioners.
Dia
21 de maig de 1973 es
produeix un esdeveniment que canviarà en gran mesura el futur de la cooperació
entre Mallorca i Burundi, i és l'arribada del primer grup dereligioses
mallorquines, Germanes de la Caritat, format per Joana Santandreu, Josefina
Bujosa
i Rosa Escudero, que es proposen obrir un Dispensari, un Centre de Salut, un
Taller de Costura, com també col·laborar en altres tasques parroquials, com ara
la catequesi i l'ajuda de Càritas per als més pobres. En el mes de febrer de 1977 les Germanes de la Caritat
inauguren la seva nova casa construïda a Mutaho, prop del Dispensari. Per Nadal
de 1977 es decideix deixar la parròquia de Nyabiraba i reforçar així l'equip de
Gitongo. a)
Des
de 1979, amb l'expulsió dels primers
cinquanta-dos missioners (entre ells en Miquel Parets) el Govern de Burundi
manté una actitud creixent en contra de l'Església. A partir de 1985 sembla que
es proposa expulsar tots els missioners estrangers, a uns convidant-los a
deixar el país en el termini d'uns pocs dies, a uns altres senzillament no
renovar-los el visat de dos anys de permanència.
L'any
1986 la presència de Mallorca Missionera
a Burundi queda reduïda a la mínima expressió: en Jaume Mas i en Pere Barceló a
Gitongo. Per altra part, continua present a Burundi servint altres parròquies
el mallorquí Jaume Moragues, antic Pare Blanc i ara
incardinat
a Gitega com a capellà diocesà. Davant aquesta penúria de personal, el bisbe de
Mallorca, Mons. Teodor Úbeda, amb el delegat de Missions, visiten Burundi i
s'entrevisten amb l'arquebisbe de Gitega, Mons. Joaquim Ruhuna. Junts prenen la
decisió d'interrompre el compromís de col·laboració de la diòcesi de Mallorca
amb l'arxidiòcesi de Gitega.
Dia
9 d'agost de 1986 l'arquebisbe
de Gitega presideix l'Eucaristia a Gitongo, agraeix la col·laboració prestada
per la diòcesi de Mallorca i presenta el nou rector de la parròquia, el capellà
burundès Jean Kadende.
Segona etapa: 1988- 2012
En
el mes de gener de 1988 l'arquebisbe
de Gitega visita Mallorca i explica que la situació política de Burundi ha
canviat, que els missioners hi són ara ben rebuts i demana que la diòcesi de
Mallorca restableixi la seva presència a l'arxidiòcesi. L'arquebisbe confia als
mallorquins la parròquia de Nyabikere a partir del mes de setembre de 1988.
L'any 1990, a petició del bisbe de Muyinga, Mons. Roger Mpungu, en Miquel
Parets torna a Burundi per a treballar a la parròquia de Gitaramuka (Muyinga).
En el mes d'octubre de 1993 esclata
una guerra civil entre "hutus" i "tutsis" i entre partits
polítics que durarà prop de 15 anys. En el mes de febrer de 1994 torna de Mallorca en Jaume Moragues
acompanyant dues infermeres seglars, na Puri Risco de la diòcesi de Mallorca i
na Marisa Moreno de la diòcesi de Girona, per a treballar en el Centre de Salut
de Gatonde.
A
partir del mateix estiu de 1994, per motius de la guerra, l'arquebisbe de
Gitega confia, als capellans mallorquins l'atenció, des de Nyabikere, a unes
sucursals de la parròquia veïna de Karusi (Rabiro, Mutara i Gisimbawaga).
A
partir del mes de gener de 1995, amb l'acord del bisbe de Mallorca l'arquebisbe
de Gitega confia als mallorquins la fundació d'una nova parròquia a Rabiro, a
24 kms de Nyabikere, on abans hauran de començar per construir els edificis més
indispensables,
com ara la casa
on poder viure. Mentrestant segueixen servint i vivint a la parròquia de
Nyabikere.
La
difícil situació política que es vivia des de 1993 s'anava agreujant
progressivament. En el mes d'agost de 1996,
davant les notícies alarmants que arriben a Mallorca, el bisbe Mons. Teodor
Úbeda ordena als mallorquins que abandonin el país. Però l'arquebisbe de Gitega
els aconsella quedar, i queden amb el consentiment provisional
del bisbe de
Mallorca, tot deixant la decisió a la responsabilitat d'ells.
En
el mes d'octubre de 1999 es
comença la construcció de la nova casa parroquial de Rabiro. En el mes de
setembre de l’any 2001 els
mallorquins i mallorquines deixen la parròquia i la casa de Nyabikere i
s'instal·len a la nova casa de Rabiro. I dia 9 de desembre el nou arquebisbe de
Gitega erigeix oficialment la nova parròquia de La Resurrecció de Rabiro. Dia
26 de febrer de 2005 el
Nunci de Burundi presideix la celebració de la inauguració i la benedicció de
la nova església parroquial.
EL TREBALL PASTORAL O PARROQUIAL
Els
mallorquins han procurat en el pla pastoral seguir les pautes i els criteris de l'Església de Burundi i de la
diòcesi de Gitega. A cada una de les parròquies, l'equip sacerdotal en conjunt i cada un
dels capellans en concret han aportat un estil propi. Les parròquies a Burundi són
bastant més grans, en extensió i habitants, que les parròquies normals de Mallorca.
Tenint en compte que no hi ha nuclis de població, fora de les capitals de província, a
l'interior del país una parròquia té com a mitjana un territori d'uns 400 km quadrats amb
uns 50.000 habitants. La parròquia està organitzada
amb una parròquia central i amb parròquies filials o sucursals. A la central hi ha la casa parroquial, amb el
despatx parroquial i amb els fitxers de tots els cristians.
Tant
a la central com a les filials hi ha un temple, unes sales de reunions i de catecumenat
i uns responsables catequistes. A la central s'hi celebra la missa cada dia i cada
diumenge. A les filials els preveres només hi solen anar a presidir les
celebracions dominicals una vegada al mes, on els altres dissabtes i diumenges
un catequista presideix una Celebració de la Paraula i distribueix la comunió.
Tant
a la central com a les sucursals hi ha les sales dels Catecumenats on els
adults reben dues vegades cada setmana durant quatre anys la catequesi
preparatòria per al baptisme. El baptisme d'adults se celebra normalment només
a la central en el transcurs de la Vigília Pasqual.
Tradicionalment
a Burundi no se celebren funerals. Però es comencen a celebrar a les ciutats,
sobretot quan es tracta de persones d'un determinat nivell social. La
celebració
individual
del sagrament de la Penitència continua essent molt freqüent. Les celebracions
comunitàries, en canvi, són poc conegudes.
EL TREBALL SOCIAL I ASSISTENCIAL
Els
mallorquins que han treballat a Burundi sempre han tingut molt present que evangelitzar
no és només anunciar la Bona Nova amb la Paraula i els Sagraments. Així, segons
les necessitats de cada lloc i les circumstàncies, a les parròquies han
procurat sempre organitzar un centre de salut, o un dispensari, o una
cooperativa de compravenda de productes bàsics, o uns molins per a moldre gra i
pelar arròs, o un restaurant popular, o una fusteria i escola de fusters, o una
repoblació forestal, o un forn de maons i teules d’argila, o un taller de
cosir, etc.
A Gitongo
Referent
a construccions d'edificis: Es varen construir sis aules noves per a escoles primàries
i se'n varen reparar altres sis. Es construïren aules per als Catecumenats a algunes
sucursals. Es varen construir dues esglésies noves a sucursals i es varen reconstruir
i ampliar les d'altres tres sucursals. Es varen habilitar antics edificis per a
fer-hi un Centre de Salut i una Cooperativa. Es va ampliar notablement la casa parroquial.
Es va fer una casa nova per a les Germanes de la Caritat (a 7 kms. de la central).
Es
va posar en marxa un molí per a moldre gra per a la gent. Es va posar en marxa
una Cooperativa de compra-venda de productes bàsics, en connexió amb la Cooperativa
de
la
diòcesi. Es va fer una canalització d'aigua des d'una font llunyana fins als
edificis principals de la central, i es va fer una conducció d'aigua a la casa
nova de les Germanes de la Caritat amb una turbina. Les Germanes de la Caritat
posaren en marxa un Centre de Salut, un taller de cosir i una escola
d'alfabetització a la central i un dispensari a Mutaho.
A Bugenyuzi
Es
varen habilitar algunes sales del Catecumenat, es va construir una casa per a
una comunitat de monges natives. Es varen millorar les esglésies i cases del
capellà de les sucursals. Es va posar en marxa la Cooperativa de compra-venda
de productes bàsics i un molí per a moldre gra per a la gent.
A Nyabiraba
Es
va fer una conducció d'aigua des d'una font llunyana. Es va habilitar un
edifici antic per a la Cooperativa. Es va construir una església a una de les
sucursals i es reconstruïren altres edificis.
A Nyabikere
Es varen
construir esglésies noves a tres sucursals i es varen reparar les de les
altres. Es
feren
també petites capelles a diferents contrades. Es va acabar la construcció del dispensari
de Gatonde i s'hi va fer una casa per a les infermeres mallorquines. Es va construir
i posar en marxa un granja d'animals i una piscifactoria. Es varen construir algunes
carreteres i ponts per anar a les sucursals. Es va construir una casa nova per
a la comunitat de Germanes de la Caritat natives i dues cases més per a
l'internat d'una cinquantena d'orfes. Es va posar en marxa un Centre
nutricional per a infants. Es varen
fer
diverses repoblacions forestals. Es va ampliar la casa parroquial, es repararen
escoles, i es posà en marxa un molí per a moldre gra.
A Rabiro
És
la parròquia on s'han duit a terme més construccions, perquè es va començar pràcticament
de zero. La primera construcció fou la casa parroquial, després les escoles parroquials,
el temple parroquial, un forn o restaurant a preus mínims, diversos magatzems,
una casa-noviciat per a la comunitat de Germanes de la Caritat natives, un
molí
de moldre i una peladora d'arròs, tres esglésies noves a sucursals i una
important, reforma a l'altra església de sucursal, un local per a fusteria i
escola d'aprenents de fuster, quatre sales de reunions i construccions de
sales-capelles per a les reunions de les comunitats cristianes de veïns. Les
Germanes de la Caritat posaren en marxa una escola d'alfabetització i un taller
de cosir i continuaren l'atenció a les cases d'orfes de Nyabikere. També
construïren una nova casa-comunitat a Gatonde per a les Germanes
de la Caritat, on
també hi tenen un taller de cosir.
EL TREBALL DUIT A TERME EN EL CAMP DE L'ENSENYAMENT
En
el camp de l'ensenyament hi ha hagut canvis importants durant els presents cinquanta
anys. Al principi les escoles primàries estatals només cobrien el 10% o el 20% dels
nins i nines en edat escolar. Aquest fet motivava que les parròquies oferien
una alfabetització bàsica (llegir i escriure, sumar i restar, i poc més) a tots
els altres infants. Un altre camp important ha estat l’alfabetització d’adults.
En els catecumenats de les parròquies servides pels mallorquins, a més de la
Paraula de Déu o catequesi, s’ha exigit sempre com un requisit previ al
baptisme que els adults i joves, que no havien tingut l’oportunitat d’assistir
a les escoles estatals, aprenguin a llegir, a escriure i a fer les operacions
matemàtiques bàsiques de sumar i restar. Igualment s’ha seguit aquest programa
d’alfabetització amb tots els nins i nines d’edat escolar que no tenien cabuda a
les escoles estatals. Actualment tots els infants en edat escolar tenen cabuda
a les escoles estatals, i per tant les parròquies han deixat d'impartir les
classes d'alfabetització als nins i nines i l'ofereixen solament als joves i
adults que van al Catecumenat.
També
segons els llocs, les necessitats i les circumstàncies s'han oferit classes a
les parròquies o en els Centres de Salut, per a ensenyar a les mares a
alimentar millor els seus fills, aprofitant els mitjans al seu abast o a
millorar la higiene personal i de les seves cases.
Igualment
en els Tallers de cosir i a les Fusteries de les parròquies s'han oferit cursos
o sessions d'ensenyament per als qui volen aprendre respectivament l'ofici de
cosidores o de fusters. També amb motiu de les construccions d'edificis s'han
ensenyat futurs mestres d'obres i constructors que han pogut continuar l'ofici
pel seu compte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada