Colonització Belga
Els belgues passaren
pel Burundi l’any 1916, juntament amb els anglesos, en guerra
contra els alemanys, anant en direcció a Tabora, ciutat al centre de l’actual
Tanzània.
L’any 1919, de
resultes dels Tractats post-guerra, reberen el Burundi com a Colònia. Hi
estaren fins a l’any 1962, en que es proclamà la Indepèndencia de
Burundi.
Organitzaren la
“Regió” Rwanda-Urundi i la governaren desde Usumbura.
Fou un temps de “Pau” si és pot anomenar Pau a una sumisió extrangera, que
sempre mira els nadius com a gent inferior i els fa fer feina a cop de garrot.
Pràcticament, l’únic de bo que feren els belgues fou fer sembrar
cafè a tots els que tenien un tros de terra. El cafè és l’única
font d’ingressos per a la majoria d’habitants de Burundi.
L’any 1928
promogueren i manaren la plantació de mandioca i moniatos, menjar que
mai falta a una casa murundi. En quant a les “mongetes” (ibiharage),
base alimentícia dels barundi per a omplir-se la panxa, pens si ja les
havien introduït els alemanys. Erradicaren usos i
costums i ritus de Kiranga, diríem inhumans, com per exemple: el
aventar els “bessons” quan en neixien a una casa. I erradicaren, en
part, la “poligamia”.
Engrandiren la
Ciutat, Bujumbura, i asfaltaren carreteres, i poblaren el país d’Escoles i
Dispensaris. La tasca d’Educació
però, la comanaren als missioners. Els missioners, els
primers temps tots Pares Blancs, trobaren potser amb els belgues una
més “franca col.laboració” Els belgues pens,
però, que cometeren un greu “error”, i en això els acompanyà l’opinió
del primer Bisbe, Mns. Gorju, de nacionalitat francesa: creure i
preparar els tutsi perquè fossin els que governassin a Burundi.
Pel que fa al que podríem dir relacions Església-Estat, entenguen per Estat l’Administració Belga, els que han estudiat la “cosa” distingeixen tres etapes:
1ª.- Col.laboració
crítica (anys 1920-1939).
Potser influís que durant aquesta època abdós: administradors i missioners, estaven en els començaments, I, potser també que hi tingués a veure, el fet que el Bisbe i molts Pares Blancs eren francesos. I ja se sap: els belgues, en part, parlen francès, no oblidem però els belgues flamencs. Això no vol dir però, que estimin els “francesos”.
Potser influís que durant aquesta època abdós: administradors i missioners, estaven en els començaments, I, potser també que hi tingués a veure, el fet que el Bisbe i molts Pares Blancs eren francesos. I ja se sap: els belgues, en part, parlen francès, no oblidem però els belgues flamencs. Això no vol dir però, que estimin els “francesos”.
2ª.- Perfecte enteniment (anys 1940-1953)
Hi ha dues coses a ressenyar: molts barundi ja eren cristians i estaven contents dels belgues, per la qüestió sanitària: havien construït molts dispensaris i Hospitals i alliberat d’epidèmies. En torn al 1945 hi hagué a Burundi un augment demogràfic notable.
I una altra: durant
uns anys l’Administrador colonial i el Bisbe eren germans.
3ª.- Fi de l’Idili (anys 1954-1968).
Començaven a bufar els “aires” de la Independència i bufaven els “aires” d’Europa de Llibertat-Independència Església-Estat, tant entre els encara colonitzadors i els que es preparaven per esser “independents”. Hi hagué fortes discusions i “malentesos” per la qüestió de les Escoles.
Entre els anys
1956-1962 es donà un vertader mal-enteniment per les Escoles: Per una part
hi havia entre els Bisbes i missioners l’ensenyament del Papa Joan XXIII
que havia dit que l’Església a África havia de ser com a qualsevol País del
Món. L’Església a Burundi
havia construït la major part d’Escoles. L’Estat encara
Colonial pretenia que les Escoles fossin totes de l’Estat.
En canvi el mwami Mwambutsa,
que no era cristià, no volia “Escoles laïques”.
Remetia a la Convenció del 1948, en la qual es preveia que l’Estat fos l’amo
de les Escoles, però que l’Església hi tengués una presència. Així es
féu inclús durant els primers temps de la Independència. La Indepêndencia es
produí l’any 1962. Els cristians catòlics arribaven a més del
65%. Es pot dir, pel que
passà després; que el Catolicisme a Burundi estava abocat a un triunfal
fracàs.
Escola
d’infants
Cristianització
del País
El Bisbe Gorju arribà
a Burundi l’any 1922 i es trobà amb cinc
Missions: Muyaga-Kinyinya,
Mugera, Buhonga, Busiga, Bukeye…però
els cristians eren
pocs, nombrosos únicament, entre la gent jove.
El Bisbe Gorju pensà
que el camí era: conquistar-se els que tenien
autoritat: els baganwa.
I anar més al centre: El Kirimiro i Gitega, on vivia
el mwami. Hi
ha que dir que baganwa molts, però el mwami de Burundi
mai es féu cristià.
Entre això i la
construcció d’Escoles, que en principi eren
Catecumenats, i obres
sanitàries començà una “cristianització” massiva.
El sistema dels Pares
Blancs era el següent: anaven a un lloc adient i
distant i construïen
una església i després aules per a ensenyar. Quan
començava a estar consolidada
la Missió nova, construïen esglèsietes pels
entorns, a distàncies
de 20 o 15 kilómetres, que convertien en “Sucursals”i
preparaven
Catequistes natius que tenguéssin cura d’elles.
Els
“entesos” distingeixen tres etapes
: a) Inicis:
fins al 1920
Els missioners, plens
de coratge i paciència anaren construïnt
“missions” a llocs
estratègics.
b) Implantació:
1920-1940
Des del Centre;
Kirimiro, anaren creant una “xerxa” de Missions al
llarg i ample del
País: Burundi s’erigí en la Diòcesi de Gitega.
c) Organització: de
1940-fins
a la Independència
S’organitzaren a les
Missions els Catecumenats per als encara no
cristians i Escoles
per als cristians. Els cicles ben estructurats dels recesos
d’Advent i Quaresma,
el pagament del deume (dîme), els grups de
catequistes, els
baserukira (representants de colina)…
Presència d’altres
grups “missioners”. Creació de noves Diócesis,
Congregacions natves…
Als anys 1930 els
Pares Blancs construïren moltes Missions.
Gitongo,
dins el Kirimiro, Diòcesi encara de Gitega, on més hi ha
hagut
presència de
Mallorquins, és d’aquests anys. Ha celebrat el seu 75
Aniversari.
Es fundaren
Congregacions Religioses natives, com les Beneterezia
i
altres. Altres Congregacions Missioneres hi anaren i més tard, a partir
sobretot dels anys
1960, els “FideiDonum”, o sigui sacerdots diocesans,
especialment italians
i espanyols. Ajudes entre “Bisbes” o Diócesis.
Contar-ho tot “fil
per randa” seria llarg i pesat. M’ha parescut més
assequible donar una
relació dels Bisbes que hi ha hagut al Burundi.
Crec que ens donarà
una idea.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada