LA GRANJA
La Granja era una cosa molt bona que teníem a la Parròquia de Nyabikere,
perquè era una obra d’amajambere
(progrés) en totes les de la llei, ja que mostrava una manera pràctica de
fomentar la “ramaderia” i proporcionava productes alimenticis necessàris,
convenients i a bon preu per a la Casa i per als veïnats i no
tan veïnats que els volguessin, poguessin i sabessin adquirir-los.
Havia començat per l’afició que en
Jaume M. tenia per a tenir una guarda de cabres, fins i tot havien transportat cabres murcianes, o sia de Múrcia
(Espanya) per a obtenir més bona raça. I de les cabres passaren a les vaques i
altres animals de ramaderia sana i comuna.
Després la prengueren pel seu compte
els italians de una ONG.
Quan vaig
arribar, cuidava de la Granja, un tal Mauro Ambrosini, més italià no
pot ser, que, endemés, convivia amb nosaltres a la Casa de la Missió.
Aquests
italians tenien o havien fet obres per devers Rabiro i nosaltres habitàvem al
seu petit “xalet” construït allà, quan anàvem de Sucursal per Rabiro, Mutara i
Gisimbawagwa.
En Mauro era un bon al.lot, molt tractable
i ens feia, endemés de cuidar la
Granja, molts de servicis en les seues anades i vingudes
freqüents a Gitega, Bujumbura… Mutoyi i, si importa, Muyinga… No tenia mai peresa per agafar el
cotxe i corria ferm per aquelles carreteres plenes de clots que encara hi ha
per l’Interior del Burundi. Un cop
vaig anar amb ell fins a Gitega. Hi anàrem gairebé en mitja hora….però les
vegades que vaig pegar cops amb el cap al sòtil del cotxe…. només Déu ho sap ¡
A la Granja hi havia unes quantes vaques i un brau, i
de tan en quan venien qualque vadellet a bon preu, si bé per a comprar vadells
havien de ser tutsi de bona posició i per Nyabikere no n’hi havia. Pel que fa a
la llet, les vaques en donaven tanta que saturaven les necessitats de la Casa, inclús dedicant-nos a
la fabricació, en gran surtit, de
yogurts.
Vaig descobrir
que eren molts bons els yogurts amarats de mel…¡
. Però la llet sobrava ja que la gent no en comprava.
Tenien llet suficient o no tan suficient amb les cabretes de caseua, que era de
franc.
Les cabres no anaven bé… ni amb el
creument amb les “murcianes” s’havia obtingut una bona guarda de cabres
rentables, vol dir que donassin al manco per a pagar els treballadors que les
cuidaven i un petit benefici.
A la Granja també hi havia conills que, com és normal,
es reprodueixen a balquena, però, per
números que fes i desfés en Mauro…els conills tampoc eren rentables.
El que sí sortia bé era la cria de
porcs i porcellins. Als barundi els hi
“deia” tenir i criar porcs. Eren bons de
mantenir i no agafaven malalties.
La cria de porcs
salvava el “rendiment” de la Granja.
Molta gent comprava porcellins… N’hi havia que les compraven
encara petits i els duien a caseua i d’altres que els compraven petits i els deixaven a la Granja perquè els engreixàs
millor i, ja engreixats, “feien matances”, així com sona, i se’n duien la carn
a casa, bona i sana.
La cria de porcs justificava el
funcionament de la Granja. Ara hi havia qui comentava
que això de criar porcs ja ho havia inventat el Pare Estrany, un teatí
mallorquí, vilafranqué per més senyes, que havia estat el fundador de la Parròquia de Nyabikere.
La Granja muntà també una “pisco-factoria” just
devora el riu que passava a prop. Una temporada resultà. Es criaven peixos
molts i menjables, però, sia perquè fou
“flor d’un dia” o perquè en Mauro en això de peixos no en sabia o no s’hi treballava amb
normalitat i eficàcia, la “pisco-factoria” acabà a “norris”.
Record que un dia que provàrem un
peixets frits que havien pescat a la pisco-factoria… no eren menjadors….
L’Ecònom del Bisbat de Gitega un dia
vingué i comprà un vadellet per a ell o per a l’Economat…..aquesta fou la
qüestió a aclarir perquè si era per a
ell ens havia de convidar a beure whisky quan el véssim per Gitega.
Whisky no en beguérem mai….
EL PONT DE NYARWIRI
Gatonde
és el Dispensari on treballen dues infermeres mallorquines, na Francisca i na
Margalida juntament amb n’Emilienne una noia murundi, gran persona, infermera
també i Directora del Dispensari, i viuen totes tres a una Casa que hi ha al
devora, que era de l’Arquebisbe Ruhuna, que morí assassinat al 1996. Tenen amb
elles en Xisco, un orfe que els assassins deixaren de costat creient que era mort, un dia després
d’haver nascut, quan mataren els pares i germans. Al Dispensari li salvaren la
vida i n’Emilienne l’ha adoptat. Na Margalida és la “madrina”.
Gatonde està situat a uns 13 kilo-metres
de Nyabikere, i a devers mig camí, la
carretera fa una baixada i la corresponent pujada perquè es troba amb la petita
vall d’un torrent o riuet i, com és de
suposar amb un pont de troncs, el pont de Nyarwiri.
El torrentó és la límia divisòria entre dos
“arrondisemants” (diríem parlant en plata, entre dos municipis) i per tant el
pont està fet, i ell no en té cap culpa, en “terra de ningú”, i això vol dir
que ningú es preocupa per a tenir-lo en bon estat, perquè a quín arrondissement
correspon…?
El pont és ample i hi ha troncs llargs
que claregen, vol dir que no n’hi ha abastament. És fa difícil travessar-lo en
cotxe, encara que no hagi plogut. El
“clarejar” que hi ha entre tronc i tronc, que endemés no estan ben ferms a la
terra, fa que les rodes del cotxe, totes o dues o una, quedin encletxades entre
dos troncs i el cotxe queda atrapat. Per a passar-lo bé cal passar justament
pel mig del damunt del tronc de cada banda, la dreta i l’esquerra i cal que
sigui ben pel mig del tronc especialment amb les rodes que tenen l’atracció.
Tots, una vegada o altra, o més d’una,
hem quedat atrapats pels troncs del pont, inclús en Mauro, l’italià, que es
passa moltes hores per la carretera i està
avesat a creuar pontets de troncs.
Una vegada que el vaig voler passar, li
vaig enfilar cap al mig del tronc, un tronc es va alçar i quedar enganxat a l’eix”
de les rodes del davant… quan ja sortia del pont, el tronc tombà per la part
del darrera i quedà atrapat entre altres dos i pel davant m’aixecà la camioneta.
Vaig seguir accelerant en primera i vaig arribar a sortir però arrossegant el
tronc aferrat a la camioneta.
Fou necessari temps i ajuda per a arrancar
primer el tronc de la camioneta i després tornar-lo a col·locar dins el pont.
Ajuda sempre en trobes al
Burundi, sempre hi ha desenfeinats que acudeixen en sentir qualque renou
especial.
La “fetxoria” més sonada del Pont de
Nyarwiri fou però el dia que en Tomeu anà a començar les obres a Rabiro. Per anar de Nyabikere a Rabiro s’ha de passar per aquest
pont.
En Tomeu partir de bon matí cap a
Rabiro perquè havia comanat una camió de
“tafaris” i volia ser-hi prest i tenir
els homes i les coses a punt quan arribés el camió de “tafaris” (tafaris són el
que diríem “totxos” d’argila cuita).
En Tomeu arribà prest a Rabiro,
prepararen les coses i a esperar el camió s’ha dit…. Es féu migdia i el camió
no arribava. Clar que Gitega, d’on
havia de venir el camió carregat de tafaris, cau un poc enfora de Rabiro… però havien quedat pel dematí
d’aquell dia. Dinaren i el camió sense comparèixer…. Es féu horabaixa i el
camió sense venir…
Cansat d’esperar i, veient que tanmateix
si arribava a venir el camió ja no tindrien
temps per a descarregar-lo aquell dia, tornà i, quan arribar al Pont de
Nyarwiri, es trobà amb el camió, que havia quedat encallat dins el pont i per
sortir-ne no hi valien ni accelerador, ni marxes curtes, ni reductores…
l’havien d’aixecar en pes… I quí aixeca un camió gros, carregat de deu tones de
safaris….¡
No havien tingut altre remei que,
primer de tot, descarregar-lo, i, una vegada buit, una vintena d’homes l’aixecaren i posaren
damunt troncs ferms. Després, una vegada posat el camió en pista, havien hagut
de tornar carregar els tafaris i en això estaven quan en Tomeu els trobà.
Total, un dia més de feina.
Més endavant, veient que els de la Comuna, ni d’una part ni de l’altra feien res per a arreglar el
Pont, en Tomeu s’animà i amb una colla de bons treballadors anà a fer-lo de
bell nou.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada