Dues anècdotes
Començaré per explicar dos fets que record i que, si bé no ho puc
demostrar en números perquè no els tinc, em serviran per mostrar uns fenómens
que en el Burundi es donaven i que, vist
o pensat des de Mallorca, no pareix possible que passin.
Quan havia de tornar de Burundi, planejàrem
amb un company aragonès, que havia passat com jo també cinc anys a aquest país,
aturar-nos a passar una setmana de vacances per Grècia. Coneixíem un grec, o millor
dit, dos germans grecs que tenien un negoci a Bujumbura i un altre a Atenes,
capital de Grècia. A Bujumbura, era una botiga on es venien molts articles. A
Atenes un Hotel. Els dos germans compartien els dos “negocis” i cada un passava sis mesos a Burundi i sis a Grècia.
Cadascú al seu torn, la qual cosa feia pensar que els dos negocis, la botiga a
Bujumbura, i l’Hotel a Atenes, eren igualment importants.
Els coneixíem a ambdós, per allò de comprar de tan en tan a la botiga
i per allò del canvi de dólars. Així fou que, quan havíem de partir, n’Alfredo, que així
nomia el company aragonès, anà a veure
el de Bujumbura per a demanar-li l’adreça d’Atenes. Ens donà una targeta de l’Hotel d’Atenes.
Quan
sortiren de l’Aeroport de la Capital grega mostràrem aquella targeta a un
taxista i ens dugué a les portes d’un Gran Hotel de Luxe. Entràrem i demanàrem
per l’amo. Trobàrem l’altre germà i quan ens veié, que veníem de Burundi, ens
mirà en cara de llàstima i amb
sinceritat ens digué: “Aquest Hotel no és
per a vosaltres...és massa car. Vos cercaré un hotel més d’acord amb les vostres
condicions...¡”
Vaig
pensar: “Quant guanyen a la botiga de Bujumbura que sia tant important com aquest gran i luxós
Hotel...”
L’altra:
El darrer any que vaig esser a Burundi, un tal Haffner, un austriàc que durant
bastants anys havia dirigit la FECOBU (Federació de Cooperatives de
Burundi), ens contà (teníem Cooperativa a Nyabiraba
i a Gitongo i ens havíem fet bastant amics del Haffner), ens contà doncs, que el Govern d’Alemanya havia
acordat una ajuda bastant grossa (un parell de milions de dólars) al Burundi, per a promocionar l’agricultura i
l’havia designat a ell com a director i
administrador. Era una ajuda oficial: de Govern a Govern. Els d’Alemanya volien
que fos profitosa per al poble i que els governants de Burundi
no s’omplissin les butxaques personals. El Haffner tenia molt interés
que es fes bé. Ens demanava si en Joan Servera podria encarregar-se de la
construcció dels magatzems... I ens
digué que ja havia fet tres modalitats d’Estatuts
del Projecte per a evitar que els
dólars caiguessin dins “butxaques oficials...”
Cap
dels Estatuts que proposà foren acceptats pels Governants de Burundi...
Finalment el Govern
Alemany retirà el Projecte i l’Ajuda.
...............
Aquests
dos fets em feren pensar molt sobre la pobresa del Burundi i les ajudes que rebia. Era pobre i els
germans grecs, i com ells molts altres grecs, àrabs i assiàtics, estaven a
Burundi per a fer-se rics. No tinc números per a poder demostrar-ho. Tant sols
diré que un persa o iranià, que tenia
la botiga en exclusiva de teles de la
roba amb la qual totes les dones de Burundi es vestien, diariament, parlam dels
anys 1975-1979, diarimanet feia calaix de
500.000 pessetes de promig. Cada dia.
Al cap
de l’any...ja me’n direu ?
I
si pensam en les ajudes oficials. Quants
dòlars han arribat a Burundi, a través d’ajudes oficials, ONG, etc., que
figuren dins balanços, i han anat a parar dins les butxaques dels “ministres” de torn? No tinc tampoc dades ni números, però m’atreveix a dir que
potser no s’acosta ni al 10% el que
arriba realment al poble, que en definitiva és el que fa ric o pobre un
país.
Cal
explicar una cosa: en quant a les ajudes
oficials, Ajuda belga, Ajuda rusa, la ONU, etc. els tècnics que treballaven
a Burundi solien tocar un sou que superava els 7.000 dolars cada mes. És ve que
una part d’aquest sou el cobraven amb moneda del “país” i per tant això creava
una certa riquesa ja que a Burundi les gastaven.
I
els membres de les ONG...? tots solien guanyar molt més que el que haguessin
guanyat al seu país d’origen.
Quants
de milions de dólars, que era abans la moneda
forta (ara crec que, al manco per Àfrica, el euro el supera) quants de
milions han entrat i sortit de Burundi sense que produissin cap tipus de
riquesa pel País.
Ajudar no vol dir crear riquesa... O
sí: ajudar hauria de ser crear riquesa.
Crear riquesa vol dir que les
persones o habitants d’un poble aprenen a treballar i a produir, aprenen a treure de la “terra” seua més i
millors fruits per al seu sosteniment, aprenen a produir coses que tenen valor
i poden intercanviar amb altres recursos que ells no estan en condicions
d’adquirir per mor de la situació o circunstàncies adverses, com pot esser, per
exemple, la llunyania del mar, com és el cas de Burundi. Quan un país produeix
el que necessita per a viure i produeix el que necessita per “intercanviar” el que té de sobra pel que
li manca, aquest país es va fent ric, no
a costa dels abusos comercials ni tampoc dels capritxos dels que “manen”, sinó gràcies al seu
esforç i treball.
Quan
un país ha de dependre de les ajudes de fora
per a “sobreviure” no és un país pobre, és un
país subdesenvolupat.
Les
ajudes, fetes com es fan, no creen riquesa. Creen dependència.
Anem
per parts: fins aquí he dit unes coses
pens importants.
-
En el Burundi pobre, molta gent s’enriqueix.
-
Les ajudes “oficials” arriben en un
tant per cent molt minso a la població.
-
Molts dólars o “euros” van a parar a
les butxaques dels qui “manen” o als comptes bancaris oberts a Occident.
-
El cas més flagrant es donava al
Zaire, un gran i ric país, en el qual la gent vivia pobrament. En canvi el seu
Governant, Mobutu Sese Seko, comptava la fortuna personal entre les cinc primeres
del Món.
Ara parlaré de com
nosaltres, els missioners mallorquins i altres, ajudàvem al Burundi. Primer de
tot vull deixar ben clar que cap dólar
anava a les nostres butxaques. (quan vaig venir de Burundi, vaig arribar
a casa amb quatre souvenirs per a
familiars i amics i 6 dólars dins la cartera).
De cada milió de pessetes
que “Mallorca Missionera” destinava a ajudar a Burundi, cada missioner quan
anava cap allà solia dur unes 700.000 pessetes, convertides en dólars, dins les
butxaques, dins sobres de correu, o amagats dins els calcetins. Les 300.000
pessetes restants es solien tranferir per un Banc de Mallorca, passant per
Bèlgica, a un Banc de Bujumbura. (així es solia fer, les xifres són comparatives). Trèiem els dólars del Banc a Burundi en francs burundesos.
Era la manera pràctica de justificar
davant el control del País el que
tinguèssim diners per a dur a terme les nostres obres. Els dólars que havíem transportat il.legalment les guardàvem i de tan en quan feiem el canvi en francs burundesos a qualque
àrab, comerciant, a qualque grec, comerciant que treurien també il.legalment del Burundi els dólars. Es
pot dir, en certa manera, que els dólars que dúiem a Burundi per a ajudar no
suposaven cap entrada de divises per al País, fora dels que transferíem pel
Banc.
Gràcies a aquest sistema
però, es podia donar el cas que, sempre calculant en números comparatius, de
1000 dólars enviats per transferència bancària obtinguéssim 80.000 francs
burundesos. (el dòlar estava més o manco entre 80 i 82 francs). En canvi de
1000 dólars transportats “dins els
calcetins” en podíem treure uns 150.000 francs burundesos.
Ens donava poder per a
construir més “escoles” posem per cas, però...enriquíem el Burundi?
Hi ha també una altra cosa
a explicar:
Amb un milió de francs
burundesos es podien construir, per exemple unes escoles, o uns “nous
Catecumenats”. D’aquest milió de francs tant sols un 20 %, més o manco,
s’emprava en pagar els jornals dels treballadors. La resta era per a adquirir
el material: ciment, “tôles” d’uralita o metàliques, bigues de ferro, etc.
Quasi tot aquest material el teníem que comprar al comerciants, que eren grecs,
assiàtics, àrabs...que després treien de Burundi els beneficis, en dólars
canviats il.legalment i que portaven dins el doble folre de la
corretja dels calçons. (o sigui evasió
il.legal de divises).
El Burundi tenia unes
escoles més, i un centenar d’homes havien cobrat un jornal durant potser un
any.
Això era realment la única riquesa que la nostra gran ajuda
havia aportat al País.
Voldria parlar ara del
“Café” i de les nostres Cooperatives.
El Cafè era pràcticament
l’únic producte d’exportació que hi havia a Burundi. És ver que hi havia dues,
pens que eren dues, plantacions de té, que
també s’exportava però era poca cosa. El
Cafè no. Cafè, des del temps dels belgues, en tenien a totes les cases, la
qual cosa era obligatòria. Record que en
una ocasió en la qual un company volgué dur a terme l’ampliació d’un camí o
carretera, cosa totalment beneficiosa per a nosaltres i per a la “regió”,
l’Administrador li prohibí que ho fes en els indrets on havia d’arrabassar uns quants brots de cafè.
El cafè era doncs la
única font d’ingressos pel País. El mateix Estat organitzava la compra del
Cafè: establia els preus i els dies de compra. Tothom podia o tenia que dur a
vendre el cafè coït a casa, però
només podien comprar cafè els
autoritzats per l’Estat. Nosaltres, a través de les Cooperatives que havíem
organitzat, teníem permís per a comprar cafè. Així defensàvem la gent que volia
dels abusos dels comerciants que els enganaven en el pes i en els pagaments.
La Federació de
Cooperatives tenia crèdits als Bancs
de la Capital per a poder comprar Cafè i distribuïa els francs a cada
Cooperativa. Compràvem Cafè i la gent ben contenta. Amb camions que enviava la
FECOBU translladàvem el Cafè a Bujumbura. D’allà el gran magatzem que
l’Estat havia muntat, recollia tot el cafè i l’exportava, via Dar es Salaam,
capital de Tanzània, on era embarcat cap a Europa.
Era realment un font
d’ingressos reals pel Burundi la Campanya del Cafè...? Burundi quedava tan enfora del port
d’embarcamen que resultava difícil poder competir els preus amb les altres
regions més properes. Hi havia anys que Burundi sortia perdent amb el Cafè.
Recollint Cafè
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Les Cooperatives
començaren a Gitega i fou precisament un mallorquí, en Tomeu Suau, qui gestionà
la primera: la seva filosofia consistia en ajudar a entendre a la gent que anant units
podrien sortir-ne ventatjosos. Pràcticament es demanava a les persones, de tota
classe, que es fecin socis aportant una quantitat de 200, 500, 1.000 francs o
més i així arreplegar un capital suficient per a poder fer un gran estoc
de mercaderies: mongetes, sorgó, oli de palma, sabó, teles, etc. on els
socis primer i els altres també podrien adquirir les coses necessàries a un
millor preu i quantitat que als mercadets.
Quan la Cooperativa de
Gitega funcionà, s’anaren creant Cooperatives a les Missions, primer com a sucursals de Gitega i quan ja
funcionaven s’anaren fent paulatinament autòctones. Una dada curiosa: a cap
Missió regida per Pares Blancs es creà ni una Cooperativa.
En realitat les
Cooperatives començaven a funcionar perquè fèiem un préstec dels doblers de
Mallorca Missionera per a crear el primer estoc. Quan duia un temps en marxa, i
havien venut molt, la Cooperativa tornava els francs prestats. Liquidada la
Campanya del Cafè, podíem fer balanç i ens trobàvem amb beneficis. Repartíem als socis
uns milers de francs, en concepte de benefici. Teníem uns venedors i un
gerent que havien après a comptar, però difícilment la Cooperativa hagués
“rullat” bé sense el nostre control.
Ara bé, en realitat, amb
les Cooperatives l’únic que fèiem era defensar els socis i les persones de la
nostra contrada dels preus abusius dels petits mercadets i també ajudar a tenir
a l’abast mercaderies que només podrien trobar a la Capital. Per a fornir
l’estoc teníem que acudir als grans comerciants. A la capital, Bujumbura, o al
Nord per les mongetes i el sorgo. A Kirundo, prop de la frontera amb Rwanda, hi
havia els grans magatzems de mongetes, en mans dels àrabs que posaven els seus
preus.
Crear Cooperatives era
enriquir el País o crear més dependència?
Si ho miram bé, el
Burundi es convertia en lloc d’intercanvi de capitals: Els dólars, que portàvem com a ajudes, anaven
a parar a les bosses dels “comerciants” que al seu torn els exportaven de mode
il.legal als seus comptes bancaris d’Occident.
Vist així, a Burundi hi
havia més escoles i més edificis i les dones vestien millor, però a Burundi no es creava riquesa.
Tenim dret a esperar que
els anys de “pau” que hi ha, sino fos pels bandolers, puguin continuar,
i els hutu no caiguin dins la “divisió”,
i el vertader camí per anar endavant es pugui trobar, a la fi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada