KWA MAMA
JOSEFINA
O
KWA NESTORI
NYABIKERE
La Parròquia es deia Nyabikere (el qual vol dir “lloc de
granots” i bé els sentíem cantar els
dies que havia plogut i en freqüència ens invadien el pati de devant les
habitacions. Em vaig matar molts amb una puntada de peu i fins i tot amb
l’umuhoro, que els xapava en dos trossos, pel mig).
Aquest era el nom “Nyabikere” però a la
“pràctica” es podia dir i de fet deien per una banda “Kwa Mama Josefina”(Ca Sor Josefina) i per l’altra Kwa Nestori (Ca’n Nestor).
Na Fina era la “madona” de la
Casa. Era l’Ecònoma o sia encarregada de la
cuina i del rebost, dels magatzems, de Caritas, de les Cases obertes per als
Orfes, per tant administradora de totes les ajudes que rebíem, de la neteja de
la casa i llurs dependències i d’un taller de cosir. De la neteja de l’Església i sagristia en cuidaven les monges natives,
beneterezia.
Manava també a les al.lotes que feien feina al molí (l’encarregat
del molí era en Jaume). Aquestes al.lotes formaven “grup” amb les al.lotes, que feien la neteja i ens
rentaven i planxaven la roba, i amb les que cuidaven les cases d’Orfes.
Aquest
“grup” el formaven al.lotes que no s’havien casat, però no havien pogut entrar
per “monges” per falta d’estudis. En Tomeu les anomenava com abihebeye Imana imuhira (literalment
vol dir”les que s’han consagrat a Déu des de caseua). Na Fina les festajava
ferm i les orientava, inclús amb el que feien a casa, com per exemple, les hi
deia que no estava bé que fessin cervesa.
Dels Catecumenats es cuidava una mweneterezia
i el “pare” corresponent, però si es pensava fer qualque “gratificació” als
catequistes, na Fina sempre tenia coses per a donar-lis: camies, camisetes o
pantalons.
La gent
ho deia: “vaig kwa mama Josefina” quan vènien a la Parròquia a cercar
qualque cosa.
Na
Fina s’aficava per tot, perquè era feinera i li preocupava que tot
funcionàs bé.
I ho
volia saber tot, el que entrava i el que sortia, i el que cada un feia. Si un
vespre, per exemple, no podies dormir i anaves a beure un tassó de llet o una
infusió, no passis pena… el sendemà na Fina veia “senyes” i demanava qui havia
begut llet.
En
Jaume tenia uns quants eixams d’abelles. Li
donaven molta mel. A mi
m’agradava preparar-me uns “coctels” de fruita: trossets de bananes d’allò més dolç, tallades d’ananàs, de mango, d’aguacats,
i tot ben regat de mel. Ho podia fer gràcies a la mel d’en Jaume, abundant
sempre, i a la bona administració de na
Fina,…. mai faltaven coses a la
cuina o dins el rebost.
Era típic… Quan arribàvem de Gitega o Bujumbura,
amb la camioneta carregada, ella sempre esperava dreta devant el portal…,ens ajudava a descarregar i s’enterava
de tot el que dúiem.
I
tanmateix, mai se n’adonà d’una cosa que jo feia.
: Sempre
que anava a Bujumbura o Gitega comprava una o dues botelles de whisky, i de tan
en quan en duia per les monges natives.
Un dia estigué a punt de descobrir-ho.
Havia arribat de Gitega i duia dins una
bossa dues botelles de whisky que la priora de les beneterezia m’havia comanat.
Quan haguérem descarragat tot, vaig agafar la bossa que duia amagada dins al
cotxe i anava cap a la meva habitació, però em demanaren una cosa i per a
poder-la donar vaig amollar un moment la bossa devora la paret del menjador… i
ja me tens na Fina cap a la bossa i demanar ”què hi ha dins aquesta bossa,,,?”
Vaig pegà grapada a la bossa i li vaig dir:
“Bombes…¡”
I
tanmateix era “la madona”, encara que no pocs fèien la “seva” a les seves
espatlles…. S’enfadava molt perquè deia
que els treballadors no l’obeïen, i no era sempre que no fessin el que manava
sinó que a vegades no entenien el seu
kirundi.…..
Això sí,
anar a la Parròquia
no era anar a Nyabikere, sinó “anar kwa mama Josefina”.
Lo d’en
Nestor era una altra cosa. En Nestor era
un mushingantahe de debò, encara que aquest “titol” no acostumava dir-se molt
per Nyabikere. Les paraules que més es sentien dir per la Parròquia eren
: genda kwa
Nestori, o tugende kwa Nestori (ves a parlar amb en Nestor o anem a
contar-ho a ne’n Nestor).
En
Nestor era un home llest i bo, vivia aprop de la Parròquia, era
catequista però no era el director dels Catecumenats, perquè no era catequista
diplomat. Tenia bona familia i es preocupava bé per ella i molt més bé encara per la Parròquia i totes les
seues feines i problemes, fossin del tipus que fossin. Tenia la bondat del hutu
innocent i la vivor del tutsi bona persona, la qual cosa era molt a valorar
perquè persones així anaven més aviat escasses.
Quan un
catequista no complia, ell procurava avisar-lo convenientment. Si una parella
se volia casar i tenia problemes especials acudíem a ell perquè ens
aconsellàs…. Si havíem de fer una llista de “pobres” ell la confeccionava en
seny. Si volíem fer una “promoció agrícola” ell
cercava les persones més adequades de cada regió o sucursal per a
donar-lis les llavors que teníem a repartir i vigilava el bon ús que d’aquestes
feien.
Sempre
defensava els “pares” i si sentia coses, en que no hi estava d’acord la gent, sabia informar-nos assenyadament.
Si
havíem d’arreglar qüestions amb les autoritats ens acompanyava i ajudava a dur-les
a bon port. Podia parlar clarament amb les monges natives tutsi i no li
mancaven raons per advertir als hutu que anassin “alerta” quan ho trobava
convenient.
Era hutu
però semblava que tenia superat el problema ètnic i crec que, part damunt de
tot, era un bon cristià. Era un dels
pocs catequistes que mai protestava ni et demanava “préstecs”, cosa força
habitual entre els nostres catequistes.
No vull
dir que fos un “sant”, però sí que era un home just i bo. Una columna de pes
dins la Parròquia
de Nyabikere.
I vull afegir un altre bon detall.
Un
obsequi freqüent que fèiem als catequistes era regalar-lis un rellotge o
vendre-lis rellotges a baix preu, i era freqüent també que la majoria venien
després amb el problema que el rellotge no “marxava”…. l’havien manipulat i
espanyat o fet mal bé. En Nestor sabia
arreglar els rellotges.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada