MUBIMBI
(1975)
En Miquel Gual Tortella, passà a Burundi cinc anys,
del mes d’agost de 1970 al juliol de 1975, enviat pel Bisbe de Mallorca com a
“missioner”. Treballà a les Missions de Bugenyuzi,
Nyabiraba i Gitongo.
(Al
2008 tornà a Burundi, de visita, durant
una setmana.
Després
d’aquesta visita preparà aquesta Conferència:)
BUJUMBURA
EL SUBDESENVOLUPAMENT
I
LES SEVES CAUSES
Com has trobat el
nostre país?, em preguntà un jove murundi, estudiant de cinquè de
medicina, quan baixàvem junts cap a la capital, Bujumbura. Era el dia del
nostre retorn a Europa. Vols escoltar una resposta de compliment o que et digui
el que sent en aquests moments, li vaig dir de seguida. T’agrairé la teva
màxima sinceritat, hi afegí François. A partir d’aquí, així ho he de confessar,
la conversa que mantinguérem durant quasi dues hores em serví de teràpia, ja
que havien estat moltes les reflexions i qüestions que, al llarg d’aquella
setmana d’estància a Burundi, havien desfilat per la meva ment. De tal manera
era així, que sentia la necessitat d’exterioritzar-les, compartint-les amb
qualcú que fora del país i, per tant, l’estimàs i el sentis com a propi; a la vegada que m’ajudàs a posar
nom al caramull de causes que expliquen
el seu lent despertar a una vida més
humana.
Són
casi trenta-vuit anys el temps que separa el meu primer contacte amb el
Burundi, país al qual vaig donar, ple d’il·lusió, els primers cinc anys del meu
ministeri, i la visita recentment realitzada. Un període de temps, aparentment
suficient, per poder constatar signes de canvi que apuntassin cap a un futur
millor; i, no obstant això, ara em costaria poder-los senyalar. És evident que
no em referesc a canvis perifèrics o d’una relativa transcendència. No vull
menysprear les noves plantacions d’arròs, amb tot el que això pot suposar per
aquell poble. El nou cultiu ha fet que les valls humides que separen uns turons
dels altres, indrets que antany només eren conrats durant l’estació seca, ara
s’hagin convertit en llocs privilegiats per la sembra d’aquest cereal; un
cereal, per altra part, el qual abans resultava de difícil adquisició pel fet
de ser un producte importat i que, ara, un cop integrat en el règim de les
coses assequibles, podrà enriquir la dieta alimentària d’un dels països amb una
tassa de mortalitat infantil més elevada. Juntament amb aquest, pot ser sigui
també observable, encara que de forma molt minoritària i dispersa, les
construccions de nous hàbitats fets amb materials més durables que el simple
fang i canyes, com era costum entre els barundi. Malgrat els esforços
realitzats per algunes famílies, tampoc es pot afirmar que les noves
construccions s’hagin generalitzat, ni és previsible poder parlar, a curt
termini, d’un nou fet que abasti amples zones.
Sense
voler menysprear aquestes petites mostres de progrés, el meu interès en aquest
sentit era un altre: saber si, de fet, s’havien donat canvis de mentalitat
entre la gent que habita l’interior del
Burundi, ja que pensava que sense una transformació de la mentalitat resulta
impossible parlar de canvis estructurals, necessaris per assegurar un despertar
serè i, al mateix temps, ben fonamentat i obert al futur. És sobre aquest
necessari canvi de mentalitat que voldria centrar, a partir d’ara, la meva
reflexió feta arrel del recent viatge a Burundi.
Burundi,
així com també Rwanda i tants d’altres països africans, ha de trobar,
urgentment, una resposta al problema endèmic que pateix secularment:
l’ètnico-social. El fet és que, mentre el poder dominant va ser estranger, és a
dir, durant el temps que foren dependents d’Europa no existien zones de poder
que poguessin ser ocupades autòctonament, sinó que el poder era heterònom,
creant una aparent unitat; però, el dia que el centre del poder polític pogué
ser ocupat pels mateixos nadius, fou quan s’originaren les carreres de les
discòrdies oblidant-se d’altres moments històrics durant els quals, i de manera
idíl·lica, convivien les diferents races, formaven famílies mixtes i compartien
una vida en comú. Una genuïna harmonia que començava a rompre’s amb els
esdeveniments de l’any 1972, com a conseqüència d’unes desigualtats creades per
les autoritats autòctones que havien estat les hereves del poder dels
colonitzadors. A partir d’aquells moments tant els favoritismes com els
privilegis concedits discriminadament es convertiren en el llevat de l’odi i
causa d’enfrontament. Aquí, rau, al meu parer, un dels primers reptes que
esperen una solució capaç d’obrir noves portes, no només a la convivència
pacífica sinó també a la possibilitat d’un progrés general i generalitzat.
No
és possible pensar en un progrés general i en perspectives de futur mentre el
país dediqui un percentatge tant alt del seu pressupost nacional, el qual depèn
encara en gran part d’ajudes exteriors,
en primer lloc, a despeses de defensa o armamentístiques i, en segon lloc, al
manteniment d’un funcionariat que, en pocs casos, resulta d’interès pel mateix
país. Aquest fet, mantingut al llarg de dècades a causa de la inseguretat i
desconfiança generada entre les diferents ètnies que habiten el territori, o
per favoritismes interessats, ha fet que altres qüestions que haurien d’haver
estat considerades primeres de cara al desenvolupament del poble, han restat
oblidades o aparcades al marge de la vida social i política “sine die”. La
inseguretat, doncs, convertint-se, massa sovint en un potencial enfrontament
ètnic, malgrat en alguns moments apareix de forma solapada, esdevé un dels
primers desafiaments que té el Burundi i que en general és característic dels
països subdesenvolupats.
BURUNDI, UN POBLE EN ÈXODE
Quan
hom arriba a Burundi, deixant endarrere la seva capital, Bujumbura, i
endinsant-se vers l’interior del país, hi ha dos fets que sorprenen profundament: la aparent absència
d’hàbitats, els quals resten coberts i amagats pel fullam dels bananers, i els
èxodes constants de gent, vestida amb uns teixits de vius colors, que deambulen
pels camins polsosos o fangosos, depenent si és estiu o hivern. Tota una imatge
evocadora d’un èxode de gent que, en el fons, es posa en camí a la recerca de
res important, de res que pugui fer canviar les seves vides.
El
seu anar i venir, tanmateix, és motivat per tota una colla de raons, entre les
quals es pot senyalar com a principal el fet de no tenir un treball fix. L’únic
treball de la gran majoria de la població, treball rarament remunerat, es
redueix al cultiu dels productes que els són imprescindibles per la seva
subsistència. Una altra raó que explica un estil de vida tan ambulant,
probablement estigui en la necessitat que sent la gent de Burundi de
sobrepassar el reduït espai material de la seva casa i el petit terreny que
l’envolta, la qual no els ofereix la més petita comoditat, ni és compresa com
un espai que els permet gaudir d’un benestar material. Davant aquestes
reduccions existencials, l’única possible sortida cap endavant no és altra que
deambular d’un mercat a l’altre, els qual configuren la distribució de la major
part dels dies de la seva setmana. No han estat sempre, segons l’antropologia
més genuïna, les “Àgores públiques” els llocs on els humans s’han trobat per
conviure i compartir les seves vides? Així doncs, les Àgores burundeses són els
mercats. Allà, com a característica propi de les societats poc avançades, els
homes i les dones, mascles i femelles, es troben separats, perquè a Burundi,
com en tants d’altres països subdesenvolupats, la vida social encara no és
mixta; per això cada grup es reuneix per separat entorn de l’olla de cervesa
que comparteixen fraternalment. Mentre tant, la molt preuada beguda autòctona -
la cervesa de banana -, l’únic aliment que prenen els adults durant el dia, els
estimula i els llança encara amb més força si hi cap, dins l’art del bell
parlar.
LA NECESSITAT
DE
POLÍTIQUES EDUCATIVES
Si
és important, de cara al progrés d’un poble, poder comptar amb un treball
estable pels qui són majors d’edat, no menys important són les polítiques
educatives que tot govern que vulgui prendre’s seriosament el problema del
subdesenvolupament ha de llançar en benefici de tots els ciutadans. Dins
l’ordre jeràrquic de prioritats, pens que és primer l’educació que el treball;
ja que difícilment es podrà caminar cap a una superació de la misèria que viuen
molts de països subdesenvolupats, si primerament no es posen els mitjans que
condueixin a un canvi de mentalitat, i el primer d’aquells mitjans ha de ser
l’educació.
Les
polítiques educatives orientades a aconseguir un major progrés, crec que han de
tenir molt present una altre element i integrar-lo, ja que sense aquest
fàcilment es podrien veure abocades al fracàs. Aquest element integrable és el
col·lectiu de les élites que es troben en tots els països, també en els més
pobres. La meva visita a Burundi m’ho feia veure amb molta més claredat que
abans. Pot ser durant la meva primera estança no ho podia veure així; en
aquells moments quedàvem més aviat centrats en “el fer”, donant la prioritat a
les accions més que a les reflexions; probablement perquè els temps eren uns
altres i el Burundi no havia escrit, encara, amb lletra de sang la seva
història recent. Ara, en canvi, quan el país s’està buidant de presència
europea, amb tot el que això suposa i suposarà en un futur immediat, eclesial i
civilment parlant, les coses es veuen d’una altra manera. I és des d’aquest
horitzó que acap de descriure, des d’on veig urgent el que anomenaria, plagiant
el títol de l’obra d’Ortega i Gaset, “la revolució de les élites”
- revolució en un sentit figurat -, en favor de tot el poble. El repte de
l’educació és tan immens, que només sumant molts d’elements i esforços es
podran donar passes de futur. Crec que és el primer tall on tots, més allà de
la rasa, color, religió, ideologia política i qualsevol altre element propi,
s’han de trobar per treballar en els fonaments d’un nou edifici; per preparar i
abonar el terreny on es vol sembrar l’arbre nou del desenvolupament. Sense un
canvi profund de mentalitat no es podrà arribar molt lluny en el camp del
progrés, i la mentalitat només es pot canviar a través de l’educació.
Perquè
parl aquí de “la revolució de les élites”? Aquesta idea, que
covava en el meu interior des de feia temps, es va veure reforçada amb la
conversa mantinguda amb en François quan tornàvem a Bujumbura per emprendre des
d’allà el viatge de retorn cap a Europa. Aquell jove estudiant de medecina em
comentava que la majoria d’universitaris burundesos, amics seus, tenien com
objectiu principal partir cap a Europa, un cop acabats els estudis o per
poder-los acabar aquí. De tal manera és forta aquesta aposta - seguia
comentant-me -, que si un universitari, un cop arribat a Europa no pot
quedar-hi i es veu obligat a retornar a Burundi, es considera a ell mateix com
a fracassat.
Els
primers, doncs, que han de canviar la seva cosmovisió són els “évolués”
(aquells que han tingut ocasió de promocionar-se a través dels estudis), perquè
des de la nova mentalitat conquistada, sumin els seus sabers i esforços en
benefici de les masses del seu país, les quals massa sovint resten, encara,
adormides i resignades baix el pes d’un sentiment d’impotència que els és
superior.
L’amplitud
i la urgència de l’educació és tal, que qualsevol país subdesenvolupat que
vulgui prendre’s seriosament aquest desafiament, no pot deixar d’integrar dins aquest projecte
comú les seves élites com un primer motor de canvi; això no vol dir que tots
els universitaris s’han de convertir en docents dins les aules, sinó que cada
qual, des del seu àmbit i camp propi, ha de ser educador de les masses per tal
de poder avançar junts vers un demà millor.
Escrivint
tot això no puc deixar de pensar en un pedagog dels nostres dies, nadiu d’un
país pobre, Brasil, el qual va dedicar totes les seves capacitats
intel·lectuals al desenvolupament de la seva gent d’Amèrica Llatina. Aquest
home era Paulo Freire; un home que visqué tenint un sol objectiu: aconseguir,
a través de l’educació, que les masses passives d’Amèrica es convertissin en
persones crítiques. Ell partia d’un pensament que s’havia desenvolupat
a Europa durant la primera part del segle XXè, la Filosofia Personalista, una
filosofia que contemplava la dimensió dialògica de la mateixa persona com a
base de la seva construcció. Aquest va ser el fonament que serví a Freire per
aixecar-hi sobre ell el que anomenà la “Pedagogia de la consciència”.
Efectivament, és impossible que un poble es posi de peus, deixant endarrera els
complexos que l’humilien, si abans no ha conquistat una nova consciència. És en
aquesta tasca on concep, com a cosa important, la presència de les élites d’un
país compromeses en la creació d’una nova consciència en favor de les masses
passives; el fet d’haver tingut el privilegi de poder fer uns estudis superiors
que els han permès assolir una nova visió del món, hauria de convertir-se en
una urgència que els fes ser més solidaris amb els que viuen massa endarrerits.
Freire,
com a bon pedagog, parla de tres estadis de consciència, els quals corresponen
als diferents nivells culturals i socials. Aquests nivells són: l’intransitiu,
el transitiu i el crític. El primer és propi de les societats tancades,
on només una petita minoria pot decidir, sense tenir en compte per res la resta
de la població. En aquestes societats es donen unes condicions negatives, com
són l’explotació econòmica, la colonització o el proteccionisme, el qual, més
que ajudar al compromís i creixement de les persones, afavoreix l’esperit
massiu del poble donant-li solucions assistencials que frenen el
desenvolupament de l’esperit crític. En aquestes circumstàncies, només les
polítiques educatives, realitzades amb rigor i exigència, poden ser
considerades un preuat ajut pel poble i un instrument perquè vagi ampliant la
seva capacitat de resposta, assolint, cada cop més, actituds crítiques que el
condueixin cap a una consciència transitiva.
Freire no només va ser un teòric, sinó que la
seva pedagogia experimentada en el poble brasiler va suposar un canvi social,
canvi que s’està encara generalitzant i convertint-se en força alliberadora
pels sectors més marginats. El canvi de mentalitat, aconseguit gràcies a les
polítiques educatives realitzades en rigor, és, per altre costat, un
prerequisit perquè les societats del Tercer Món puguin avançar cap a uns règims
políticament més democràtics. La història de la democràcia occidental ens
mostra que a aquesta no s’hi arriba per qualsevol camí, i que tampoc consisteix
en un canvi de nomenclatura, talment com si es pogués disfressar de democràtic
el que en realitat segueix essent una dictadura o si aquesta quedàs reduïda ,
únicament, a passar per les urnes. Un règim democràtic només podrà sorgir com a
conseqüència d’un canvi de mentalitat, centrat, sobretot, en la fe en la
persona compresa com a subjecte únic i responsable tant dels seus actes com del
fet de pertànyer a una comunitat humana. Quan el poble viu un canvi polític i
també econòmic és quan pot donar el pas vers el tercer estadi, del qual parlava
el pedagog brasiler qualificant-lo de “consciència crítica”.
El rol i la importància de l’educació en tot aquest procés, el qual ja podem
anomenam amb tota justesa de progrés, deriva del fet que l’educació esdevé font
i origen de nous elements, gràcies als quals els ciutadans poden passar de ser
subjectes passius a ser persones actives en el si de la seva societat.
La Filosofia Personalista, que com ja hem dit
es troba a la base del pensament freirià, permet profunditzar més sobre les
possibilitats de la persona; unes possibilitats que si no són desenvolupades en
el seu moment poden posar en evidència les debilitats del mateix subjecte. En
efecte, la persona, pel fet de nàixer inacabada, a diferència de les demés
criatures que naixen genèticament més determinades, corre el risc de
deshumanitzar-se si el seu entorn, tant material com culturalment parlant, no
li possibilita les condicions necessàries per el seu creixement integral. Per
aquesta raó, la pedagogia
humanista valora el creixement
crític, ja que sense aquest esperit crític no és possible pensar en cap canvi
ni tampoc en una transformació de la realitat feta en profunditat.
La pedagogia
humanista, per altre costat, considerant la persona com a subjecte i preocupada
per potenciar la seva dimensió humana i relacional, no pot entendre l’educació
com una pura transmissió de conceptes o sabers neutres i universals, els quals,
malgrat tot, mantenen en la passivitat els seus receptors i exerceixen sobre
d’ells una funció de submissió, tot perllongant en el temps un estat de
subdesenvolupament. L’educació Personalista, malgrat els problemes i inquietuds
que pot provocar, desmitifica la realitat i crea consciència crítica, començant
pels de més a baix, per aquells qui es troben a la base de la piràmide del
subdesenvolupament.
Tanmateix, per transformar la realitat son
necessàries aquestes dues coses: tenir una ideologia i, al mateix temps,
comptar amb una metodologia; només així serà possible avançar, a través de
l’educació, vers una major humanització dels pobles no desenvolupats. Una tasca
que implica restar sempre a l’escolta del qui està a baix per tal que tot
procés educatiu suposi partir sempre de l’educand, al temps que es valora, com
un element important, el diàleg permanent amb la realitat.
LA SALUT PÚBLICA
L’educació d’un poble, entenent per educació
la força que optimitza el que és més humà, en aquest sentit la consciència
crítica del subjecte, s’ha de convertir en el punt de recolzament, semblantment
al punt que exigia Arquímedes per moure la terra, per poder passar del
subdesenvolupament al desenvolupament. Aquest projecte, per altra banda, demana
la màxima col·laboració i participació d’entitats com són: L’Estat, en primer
lloc, i amb ell les Élites del país, les Confessions Religioses, sense
distincions de credos, els Organismes no Governamentals, etc., etc.
De l’educació d’un poble en depenen,
igualment, altres factors de progrés, entre els quals es pot senyalar el de la
salut pública. La meva darrera visita al Burundi ha comportat també, com no
podia ser d’altra manera, el contacte amb els infants, els quals davant la més
petita cosa que suposi rompre la seva monotonia diària, la qual els serveix de
reclam, són capaços d’improvisar una nombrosa concentració. Externament, pocs
són els canvis que podria esmentar, ara, en relació a aquest col·lectiu, que
parlin d’una evolució tant en la seva higiene corporal com en la indumentària.
I el mateix es podria afirmar en relació els mitjans necessaris, com són
llibres, quaderns, llapis, etc., per seguir una escolarització adequada. El que sí em cridà l’atenció, en relació al
col·lectiu de menors, va ser l’aparent superació d’aquells signes que apunten a
una mala nutrició.
Per altre costat, em resultaria difícil
senyalar una millora en el manteniment i serveis dels dispensaris o centres
públics de salut d’ara, i aquells que vaig conèixer fa trenta-vuit anys. I no
només això, sinó que vaig poder constatar com els resultava difícil a les
autoritats del país poder mantenir tant els hospitals com altres dispensaris
aixecats amb l’ajuda directe de missioners europeus abans de les guerres que
han assotat, durant tants d’anys, el Burundi i la regió dels Grans Llacs en
general.
És evident, al meu parer, que el repte de la
salut d’un poble també guarda una relació directa amb el tema de l’educació.
Els coneixements que hom té de la Història Moderna europea poden servir
d’hermenèutica per explicar i comprendre el camí que caldrà segueixin els
països del Tercer Món si es decideixen a sortir de les velles situacions que
els acompanyen, per caminar cap a una vida de progrés. No hi ha dubte que
Àfrica suporta, encara en els inicis del segle XXI, una demografia antiga, un
cicle caracteritzat per la natalitat i mortalitat elevades, sobretot en els
primers anys de vida; això fa que el creixement vegetatiu d’una població en una
demografia d’aquest tipus, sigui molt petit. Entre les principals causes de
mortalitat s’han d’esmentar: una nutrició precària i pobre, les epidèmies, les
guerres civils, les quals obliguen a èxodes casi permanents de gent que va a la
recerca de protecció i més seguretat - aquestes són les imatges que, massa
sovint, hem hagut de contemplar durant les darreres dècades en la Regió dels
Grans Llacs -, etc., etc.
El pas de la demografia antiga a la moderna, la qual
cosa no és improvisació sinó signe de canvi social profund, només es podrà
donar si es tenen en compte i són
valorats altres factors tan bàsics com són: la higiene, practicada des dels primers anys de vida, ja que només a partir d’una
bona higiene es podran evitar moltes malalties i, fins i tot, moltes morts
prematures. Al costat d’aquest primer factor cal esmentar també la necessària
diversificació de cultius,
els quals aportaran una millora i enriquiment alimentari evitant la desnutrició
i altres efectes col·laterals que se’n poden derivar. Tot plegat ajudarà al
creixement del nivell de vida, un creixement que no guarda relació directa amb
els naixements, sinó en la disminució de la mortalitat infantil.
El
recorregut fet al llarg d’aquestes planes em du a treure’n unes conclusions,
que en cap cas pretenen ser exhaustives, sinó que la meva intenció, molt més
humil i senzilla, només cercava oferir una reflexió a arrel de la visita feta a
Burundi trenta-vuit anys després d’haver-hi aterrat per primera vegada.
Sincerament he de confessar que la meva mirada sobre aquell país ha canviat;
necessàriament havia de ser així perquè jo també he canviat, quedant-me
endarrera els vint-i-quatre anys que tenia quan vaig marxar cap a Àfrica. Però,
el temps no m’ha fet oblidar mai aquella experiència que puc dir que em marcà
amb un foc indeleble. Des de la distància que crea el temps, però pot ser també
des d’una major consciència i profunditat que ens dona la vida, voldria
recollir aquells eixos que, segons la meva humil opinió, haurien de configurar
el camí de la missió.
CONCLUSIONS
Ø Cal comprendre i valorar que l’anunci de
l’Evangeli, perquè sigui anunci alliberador, ha d’abastar l’home integral. És a
dir, l’home amb la complexitat d’aquelles dues dimensions que el fan ser més
persona: la corporal i la transcendent.
Ø Si hom es centràs i es preocupàs només pel
que és corporal, fàcilment podria escorar-se vers un materialisme existencial.
Però, l’ànsia excessiva pel que és espiritual conduiria, indefectiblement, a un
anunci desencarnat. Pens que una pedagogia orientada als pobles
subdesenvolupats ha de partir, en primer lloc, de les necessitats humanes i
materials, i des d’aquí avançar vers altres valors transcendents.
Ø Qualsevol projecte orientat a la superació
del subdesenvolupament d’un poble haurà de pivotar sobre l’educació, entesa com
la base i el fonament primer, ja que sense educació difícilment es podrà donar
un canvi de mentalitat i sense canviar la mentalitat és impossible pensar en el
progrés de les masses.
Ø Totes les forces actives d’un país
subdesenvolupat, siguin de l’ordre que siguin, s’han de sumar al projecte
educatiu proposat per les autoritats competents, ja que només amb l’esforç de
tots serà possible caminar vers una nova consciència, la qual possibilitarà el
pas de les masses, deixant la seva passivitat per optar per una nova
consciència més crítica.
Ø L’educació, per tant, es converteix en la
força capaç d’articular i possibilitar nous canvis en el si d’un poble, els
quals, a través de la mateixa mediació educativa, hauran de ser interioritzats per
la gent.
L’educació, per altra banda, ha de servir
per senyalar i il·luminar altres camps d’acció, com poden ser: el de la
integració de les diversitats ètniques, el canvi demogràfic a través de la
implantació de nous hàbits i, en definitiva, el de la salut pública a la qual
tothom pugui tenir-hi accés.
Ø Aquesta tasca missionera, oberta i
destinada a l’home integral, troba el seu paradigma en l’home Jesús de Nazaret,
presència del Regne futur, el qual, a través de la més perfecta humanitat, ha
vingut a revelar-nos la Divinitat.
Miquel Gual Tortella.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada