Pàgines

dilluns, 2 de febrer del 2015

JULIUS NYERERE : UN POLÍTIC SANT



      
 










NYERERE   PARE DE LA PÀTRIA
        
Julius Kambarage Nyerere va néixer a Boutiana (Tanganika) el 13 d’abril de 1922. Féu estudis a Edimburg (Escòcia). Al 1952 tornà al seu país i exercí de professor fins a l’entorn dels anys 1960 quan deixà la professió per a dedicar-se a la Política en la Unió Nacional Africana de Tanganika (TANU) per a defensar així la doctrina de l’emancipació. Tenia idees afins amb Patric Lubumba del Congo i influí també en Rwagasore, fundador de UPRONA a Burundi. Les idees “mare” del seu pensament eren: el socialisme i l’autonomia del seu país:
         Nyerere passarà a la Història sinó hi ha passat ja com el Pare del Socialisme “a l’africana”.  A diferència d’altres líders i llavors  Caps d’Estat del seu temps,  nascuts de la descolonització, Nyerere no volia calcar el model de desenvolupament  aprés de la civilització “occidental” ni esser deutor del “comunisme”.  Cercar treure el seu poble del cercle viciós de la determinació extrangera i la dependència malgrat la Independència.
         Portà el seu poble a la Independència en 1961 i fou proclamat primer President de la República de Tanganika en 1962. Dos anys més tard es produí la Unió amb el Sultanat de Zanzíbar i el país passà a denominar-se Tanzània. En la Constitució que sorgí de la Unió queda establert que el  soldà de Zanzíbar sempre ha d’esser Vice-President. De 1964 fins al 1985 Julius Nyerere fou el President de Tanzània, un país marcat pels colonitzadors  i format per les regions entre els grans Parcs, el Kilimanjaro 

MOSHI, al fons el KILIMANJARO

i l’Oceà Índic, afegint-hi després l’illa de Zanzíbar, antic gran Mercat d’Esclaus. Era de base una mescla de gents escampades i grans extensions de terrenys àrids. Nyerere l’emprengué amb la feixuga i dificil tasca del desenvolupament rural. Per a ell era l’important. (Molt abans que Robert McNamara, President del Banc Mundial, parlàs de la importància d’aquest desenvolupament, Nyerere ja n’havia fet el seu programa primordial per a Tanzània).
                  
   Illa de Zanzíbar                               
Ciutat  de  DODOMA
         Dins un extens i variat país Nyerere programà el socialisme “a l’africana”, partint de les habituts de família tradicional: menjar i treball per a tots. La seva estratègia consistí en la creació dels Ujamaa: en punts i llocs adients es construïren les infra-estructures bàsiques per a la vida “moderna”, hospital i escoles i aigua a balquena. Es convidava a la gent dels entorns a anar-hi a cultivar el tros de terra, en sistema col.lectiu i democràtic: tota persona, o tota família rebria el seu tros de terra on treballar i produir. Rebria assistència sanitària i escola per als menors i una caseta habitable. (amb el temps anaren creant xerxes de suministre elèctric) tot era gratuït, però tothom havia de fer feina. Això eren els “ujamaa”. Es xocà, al principi, amb la inèrcia de molta gent a moure’s del seu medi habitual, però a poc a poc les avantatges dels ujamaa atragueren la gent.
         Per a la resta dels sectors econòmics: comerç, indústria, transport i banca el camí fou la nacionalització de tot. Tot era de l’Estat, però no era comunisme. Era socialisme a l’africana. Ningú perdia la llibertat ni estava baix control. Nyerere tenia com a prioritat econòmica abastar l’autosuficiència. El seu pla polític, social i econòmic quedà clarament exposat en la famosa Declaració d’Arusha de 1967,  elaborada damunt principis humanitàris.
         No rebutjà les ajudes dels països, diríem rics, ni d’organitzacions “humanitàries” però mai permeté que aqueixes condicionassin l’autonomia de Tanzània. Eren els temps de la “guerra freda”.  Nyerere sabé mantenir un difícil equilibri entre els dos blocs, la qual cosa féu que rebés ajudes tant de USA com de la URSS, Xina o dels països escandinaus.
         Potser Julius Nyerere pecàs d’això que els francesos diuen fierté (orgull digne, amor propi) però aconseguir la Unitat del País i la Pau,  l’assistència sanitària per a tothom i l’educació (el 80% de la població de Tanzània abastà l’alfabetizació i l’accés directe als servicis sanitaris, però no abastà perquè Tanzània seguís essent un dels països més pobres del Món. Ell mateix, fent honor a la seva honestedat i sinceritat  reconeixia el fracàs del seu projecte socialista i col.lectivista. 10 anys després de la Declaració d’Arusha digué: “Tanzània no és certament ni socialista ni autosuficient

Fort de Zanzíbar
Fou l’artífex de la  unió de Tanganika i Zanzíbar que donà lloc a Tanzània, però endemés fou un polític de talla internacional. Defensà els interessos del seu país i els dels altres estats africans. Inspirador del panafricanisme, guia dels Països No Alienats durant la Guerra Freda i lluitador contra l’apartheid, recolzà els moviments  d’alliberació com el Congrés Nacional de Nelson Mandela. Somnià amb un Estat Panafricà com a resposta als reptes internacionals del continent, però tingué que resignar-se amb una Organització per a la Unitat Africana (OUA)  de la qual fou fundador al 1963. Aquesta Organització d’unionista només en tingué el nom. La majoria de països africans seguiren pensant en la continuïtat dels Estats colonials i llurs fronteres. La majoria de líders anticolonials acceptaren de bon grat el repartiment d’Àfrica fet pels “europeus” des de la Conferència de Berlín, allà pel 1885.
En 1966 firmà un tractat d’amistat amb Xina.














Tabora (Tanzània) 1905



L’any 1979 Tanzània fou invadida  per les forces militars ugandeses  de Idi Amin Dadà.  Nyerere manà contratacà, expulsà les milícies extrangeres i arribà fins a la  capital d’Uganda, Kampala, derrocant a Idi Amin  i alliberà els ugandesos de la seva “tirania capritxosa”. Idi Amin no sabia fer més que de boxejador.  Vaig sofrir indirectament conseqüències d’aquesta guerra l’any 1979 quan vaig visitar Rwanda, ja que em vaig trobar amb una manca de benzina, degut a que el suministre d’aquesta a Rwanda estava obstruït per la guerra Tanzano-Ugandesa.
En aquesta guerra de Nyerere passà el contrari del que sol passar en quasi totes les guerres: el guanyador, Tanzània, s’empobrí; en canvi el perdedor, Uganda, en sortí beneficiada, ja que fou alliberada d’un tirà, corrupte i extravagant: Idi Amin Dadà, d’ofici boxejador. Inclús en la guerra, Julius Nyerere era diferent.
Per altra part, la intervenció de guerra a Uganda fou recolzada i aplaudida per la Comunitat Internacional que incomplí la promesa d’ajuda per a sufragar les despeses de Tanzània en el conflicte.

ZANZÍBAR, casa de Livingstone

Després de la guerra amb Uganda, la pobresa de Tanzània augmentà. Nyerere es sentí fracassat. No es volgué sotmetre als dictats dels Fons Monetari Internacional sobre l’aplicació d’ajudes al seu País, i preferí  dimitir. Fou el primer governant postcolonial que renuncià voluntàriament al poder, al 1985. Tenia 63 anys d’edat.  “No he pogut complir la missió que m’havia fixat: acabar amb la pobresa,  la fam, la malaltia; només la ingnorància ha estat vençuda. Jo no puc continuar dirigint un país que està obligat a captar el seu menjar” digué al presentar la seva dimissió.
Se’n tornà a casa seva, Boutiana. Només duia un vell tractor i una bicicleta, petit bagatge per un home que ha governat amb pau durant 23 anys un gran País.
El poble de Tanzània ha reconegut el seu gest i la seva feina i el té com el Pare de la Patria.
Després de la seva retirada  de la política activa, fou requerit per  diverses Organitzacions i Estats per a arbitrar conflictes de l’Àfrica Central i de l’Est. Fins a la seva mort presidí les Conversacions  de Pau a Arusha que tenien per objectiu posar fi al conflicte de Burundi.
Desde distins fòrums internacionals, alertà sempre als seus col.legues estadistes sobre l’equivocada suposició de que el Nord pot oferir totes les solucions als problemes africans i fins al final aixecà sempre la senyera de la unitat i cooperació regional en front del afropessimisme que s’ha estès com una pesta, tan en l’Occident com en la mateixa Àfrica. “Un cop que Nigèria s’organitzi, tenc la impressió de que el rol que té en Àfrica Occidental serà igual al que Sudàfrica ha exercit en Àfrica del Sud. És a dir, una part dels fonaments, un motor per al desenvolupament” va dir Nyerere en el darrer discurs pronunciat a la seu del Banc Mundial.
Afirmà sempre que el desenvolupament social i polític dels països africans tenia que encorar-se en les tradicions i acceptant al mateix temps els desafiaments de la modernitat. Aquestes paraules expressen bé el seu pensar:
“el que ha de fer Àfrica no és decidir si canvia o no, sinó canviar o experimentar el canvi imposat per la influència de les forces que escapen al nostre control”
Al 1992 rebé el Premi Simón Bolívar, en ocasió del qual declarà el següent: “les innovacions científiques i tecnològiques han convertit el món  en UN món per al bé i per al mal. Els països estan obligats a viure junts. I la qüestió  que es plantegen ells (i nosaltres) és la de saber si nosaltres i les nostres  nacions  volem viure en una comunitat mundial civilitzada o en una sèrie d’estats belicosos en els quals regna la llei de la selva”
Una cosa curiosa: quan visità la Cuba de Fidel Castro, a la ciutat de Santiago el reberen amb aquesta cançó que volia fer gràcia amb el seu nom i que ell no va entendre:
“Nyerere, Nyerere
venimos a recibirte
sin saber quien ere s...”



Catedral d’ARUSHA


En l’any 2005, l’Església Catòlica inicià els tràmits per a la Beatificació i Canonització  de Julius Nyerere. Ja a la seva mort, el cardenal Polycarp Pengo assegurà, en l’homilia del solemne Funeral d’Estat, que:
“fou fill de l’Església i tindrà un lloc en el Paradís”
Les seves despulles reposen en el seu poble natal, Boutiana, prop del Llac Victòria.



Llac Victòria prop de MUSOMA




L’inici del procés de Beatificació es celebrà el 21 de gener, aniversari del matrimoni entre Julius Nyerere i Maria Nyerere. El procés del servent de Déu està baix la direcció del Bisbe de Musoma i el postulador de la causa és el pare Wojciech Koscielniak. El  pare John Civille, de l’Archidiòcesi de Cincinnati, Ohio, i el pare Laurenti Magesa són els dos teòlegs censors que col.laboren en el Procés.


KIGOMA, devora el Tanganika i el Sud de Burundi




UN IDEALISTA  POLÍTIC

Voler escriure sobre  en Julius Nyerere és un atreviment.

         És una figura tan gran, tan enorme, tan extraordinària que el primer

 que gosaria dir és que si prest es proclamava la seva “beatificació”, els
tràmits de la qual començaren el 2005, seria una bona notícia, tal volta del
millor que  podria fer  l’Església en aquest ja començat segle XXI.
        
















JULIUS  NYERERE

EL “MWALIMU”



         Començaré dient que és la persona que més m’hagués agradat poder
veure d’aprop i donar-li un abraç. Hagués estat per a mi un gran honor  inmerescut i “orgullosament” gratuït. I citaré unes paraules que ell digué segurament en swahili, la seua llengua, però que han estat traduïdes a moltes llengües, i també ho poden esser en el nostre mallorquí si és que ja qualcú altre no ho ha fet encara:


Voldria encendre una candela
i posar-la al cim del Kilimanjaro
per a que il.luminés fins més
enllà de les nostres fronteres,
donant esperança 
als que estan desesperats,
posant amor a on hi ha odi,
i dignitat on abans
només hi ha hagut humiliació”


         Quan vaig anar a Àfrica per primer cop, al 1974, vaig sentir parlar d’ell per primera vegada i sempre bé. Era el President de Tanzània i vaig saber que era l’únic president d’una país de l’Àfrica Negra, pot ser n’hi hagués un altre: en Leopold Senar Senghor, poeta senagalès, que era President del Senegal, que no eren militars. En Julius Nyerere era mestre. Simpàticament li han dit sempre el Mwalimu (mestre, catequista en swahili), i com a bon mestre ensenyava als africans de Tanzània i d’altres com havien d’anar per la vida per a esser.
         Vaig saber que dirigia Tanzània, la inmensa Tanzània, en Pau segons un sistema que ell anomenava “socialisme a l’africana” i que havia presentat el seu programa en la que es deia Declaració d’Arusha l’any 1967. Havia enviat a totes les Missions cristianes un exemplar de la “Declaració d’Arusha”, encapçalat per una cita del Llibre del Fets dels Apòstols (Ac.4,32-35).
         L’experiència del seu socialisme la vaig tenir en el viatge que férem per Tanzània quan, per a travessar els braços del Llac Victòria, haguérem d’esperar a pujar el nostre cotxe dins el “baj” després que haguessin pujat tots els vehicles de servei públic: camions, autocars, i els vehicles dedicats al treball. Nosaltres, turistes, havíem d’esperar els darrers si quedava lloc. A cops haguérem d’esperar dos torns. Era un servici gratuït i no hi valien “propines”. Abans de tot els vehicles de servei públic i els dedicats al treball. A la Tanzània de Nyerere no es podia viatjar els diumenges, ja que no era dia de feina, les Missions cristianes, ens ho contà un missioner espanyol, només podien tenir camionetes havent de justificar que eren necessàries per a un treball.
         Vérem d’aprop el que es deien ujamaa.
         Les ujamaa eren comunitats voluntàries i democràtiques d’agricultors per a cultivar col.lectivament la terra seguint les bases del socialisme a “l’africana”, exposat per Nyerere en el seu discurs, en abril de 1962 quan ja era President de Tanganika, que més endavant inspiraria la famosa  Declaració d’Arusha de 1967, quan era President de la República de Tanzània, denominació que tingué el país quan Tanganika i Zanzíbar s’uniren.
         Aquí tenim un fragment del  discurs que féu sobre el socialisme africà:
         “El socialisme – com la democràcia – és una actitud mental. En una societat socialista és l’actitud mental socialista, i no la rígida adhesió a una política uniforme, el que es necessita per a atènyer que les gents cuidin unes del benestar d’altres.
         El propòsit d’aquest treball és examinar aquesta actitud. No està destinat a definir les institucions que poden esser necessàries per a  encarar-la en una societat moderna.
         En l’individu, com en la societat, és una actitud mental el que distingeix el socialista del no socialista. No té res a veure amb la possessió o la no possessió de riquesa. Persones indigents poden esser capitalistes en potència, explotadors d’essers humans pròxims seus. De la mateixa manera, pot esser socialista un milionari; pot donar valor a la seva riquesa només perquè pot usar-se en el servici del pròxim. Però l’individu que usa la riquesa amb propòsit de dominar els seus pròxims és un capitalista. ¡I és tal l’home, que ho fa sempre que pot!
         He dit que un milionari pot esser un bon socialista. Però un socialista milionari és un fenomen rar. Realment, és una contradicció en els termes. L’aparició de milionaris en una societat no és prova de l’opulència d’aquesta; poden produir-se en països molt pobres, com Tanganika, el mateix que en països rics, com els Estats Units d’Amèrica. Perquè no és l’eficàcia de la producció, ni la quantitat de riquesa d’un país, el que forma milionaris; és la distribució desigual del que es produeix. La diferència fonamental entre una societat socialista i una societat capitalista no està en els mètodes de produir riqueses, sinó en el mode en que aquesta es distribueix. Per tant, si bé un milionari podria esser un bon socialista, difícilment pot esser producte d’una societat socialista.
         Així com l’aparició de milionaris en una societat no depèn de l’opulència d’aquesta, els sociòlegs deven trobar interessant averiguar per què nostres societats d’Àfrica no produeixen, realment milionaris, ja que indubtablement  tenim riquesa suficient per a produir-ne alguns. Crec que els sociòlegs descobririen que és perquè l’organització de la societat africana tradicional – llur distribució de la riquesa que produeix – és de tal naturalesa, que difícilment hi ha espai per al parasitisme. Poden veure també, naturalment, que a conseqüència d’això Àfrica no podria produir una classe ociosa de terratinents i, per tant, no hi hauria ningú que produís les obres d’art o de ciència de que poden vantar-se les societats capitalistes. Però les obres d’art i els descobriments científics són producte de l’intel.lecte, que, com la terra, és un dels dons de Déu a l’home. I jo no puc creure que Déu sia tant malcurós que hagi fet que l’ús d’un dels seus dons depengui de l’abús de l’altre.
         Els defensors del capitalisme al.leguen que la riquesa del milionari és la justa remuneració del seu talent o la seva activitat. Però aqueix al.legat no té el recolzament dels fets. La riquesa del milionari no depèn de llurs activitat o talents més que el poder d’un monarca feudal depèn de llurs esforços, iniciativa o cervell. Ambdós són usuaris, explotadors, de les capacitats d’altres individus. Malgrat hi hagi un milionari excepcionalment intel.ligent i treballador, la diferència entre sa intel.ligència, iniciativa i laboriositat i les d’altres individus de la societat possiblement no pot esser proporcional a la diferència entre llurs “remuneracions”. Hi ha quelcom que va malament en una societat en la qual un individu, per treballador i intel.ligent que sigui, pugui adquirir una “remuneració” tant grossa com la de mil dels seus pròxims junts.




ARUSHA

           
L’adquisivitat amb el propòsit d’adquirir poder i prestigi és antisocialista. En una societat adquisitiva la riquesa tendeix  a corrompre els que la tenen, tendeix a produir en ells el desig de viure més confortablement que llurs pròxims, de vestir millor, d’avantatjar-los de totes les maneres. Comencen a creure que s’han d’enfilar quan poden per damunt llurs veïnats. El contrast visible entre llurs comoditats i les incomoditats relatives de la resta de la societat es fa quasi essencial pel delit de sa riquesa, i així s’inicia l’espiral de la competència entre individus, que aleshores és antisocial.
         A part dels efectes antisocials, l’acumulació de riquesa personal, el desig mateix d’acumular-la s’ha d’interpretar com un vot de desconfiança al sistema social. Perquè quan una societat està organitzada que té cura de llurs individus, ningú d’aquella societat  s’amoinarà pel que passarà demà si no acumula riquesa avui. La societat mateixa tindrà cura d’ell, o de sa viuda, o dels seus orfes. Això és exactament el que la societat africana tradicional feia amb èxit. Tan l’individu “ric” com el “pobre” estaven completament segurs en la societat africana. Una catàstrofe natural  duia la fam, però duia la fam per a tots, “pobres” o “rics”. Ningú peria per manca de menjar o de dignitat humana perquè no tingués riquesa personal; podia confiar en la riquesa que tenia la comunitat de la qual era membre. Això era socialisme. Això és socialisme. No pot haver-hi socialisme adquisitiu, perquè això seria una altra contradicció en els termes. El socialisme és essencialment distributiu. Llur incumbència és procurar que els que sembren recollesquin una part una part justa del que sembren.
         La producció de riquesa, ja sia per mètodes primitius o moderns, requereix tres coses. Primer de tot, terra. Déu ens ha donat la terra, i és de la terra d’on treïm les matèries primes que transformam per a satisfer nostres necessitats. En segon lloc, instruments. Hem après per pura experiència  que els instruments ajuden. En conseqüència fem l’aixada, la destral, la fàbrica moderna o el tractor, per a ajudar-nos a produir riquesa, els bens que necessitam. I en tercer lloc, esforç o treball. No necessitam llegir a Carles Marx ni a Adam Smith per a saber que ni la terra ni l’aixada produeixen realment riquesa.
         I no necessitam graduar-nos en economia per a saber que ni el treballador ni el terratinent produeixen terra. La terra és un do de Déu a l’home, i està sempre aquí. Però sabem, sense haver-nos graduat en economia, que la destral i l’arada foren produïts pel treballador.  Alguns dels nostres amics més complicats  han de rebre, manifestament, la preparació intel.lectual més rigurosa simplement per a descobrir que les destrals de pedra foren produïdes per l’antic cavaller dit “Home primitiu” per a tenir més fàcil escorxar l’antilop que acabaven de caçar amb una maça, que també ell s’havia fet.
         En la societat africana tradicional tots eren treballadors. No hi havia altra manera de guanyar la vida per a la comunitat. Inclús els ancians, que semblaven divertir-se sense fer res i per als quals semblaven treballar tots, en realitat  havien treballat intensament durant tota sa joventut. La riquesa que semblaven tenir ara no era seva personalment; només era seva en quant ancians del grup que l’havia produït. Eren els guardians. La riquesa per ella mateixa no els donava poder ni prestigi. El respecte que els tenien els joves era seu perquè eren més ancians que ells i havien servit la comunitat durant més temps; i l’ancià “pobre” fruïa en nostra societat de tant respecte com l’ancià “ric”.
         Quan dic que en la societat africana tradicional tothom era un treballador, no us la paraula “treballador” simplement com a oposada a “patró”, sinó també com a oposada a “gandul” o “ociós”. Una de les manifestacions més socialistes  de nostra societat era el sentit de seguretat que donava a llurs individus, i l’hospitalitat universal en la qual podien confiar. Però avui en dia s’oblida massa freqüentment que la base d’aqueixa gran realització socialista era aquesta: es donava per sabut que tot individu de la societat – fora els nins i els malalts únicament – aportava sa justa part d’esforç a la producció de la riquesa d’aquella. No tan sols eren desconeguts el capitalista, o l’explotador hacendat, en la societat africana tradicional, sinó que tampoc teníem  aquestes formes de paràsits moderns: el gandul, o ociós, que admet l’hospitalitat de la societat com un “dret” seu, però no dóna res a canvi. Era impossible l’explotació capitalista. La gandularia era una ignomínia incomprensible.
         Aquells dels nostres que parlen del mode de vida africà i es senten orgullosos, amb tota raó, de conservar la tradició d’hospitalitat que és part important d’ella, tal volta ferien bé si recordassin aquell proverbi swahili: Mgeni siku mbili; siku ya tatu mpe jembe (tracta bé el teu hoste dos dies, al tercer dóna-li una aixada). De fet, és probable que l’hoste demanàs l’aixada abans que la hi donàs l’anfitrió, ja que sabia el que s’esperava d’ell i estaria carregat de vergonya d’estar ociós tant de temps. Així, el treball era part integrant, en realitat era la base mateixa i la justificació, d’aquest èxit socialista del qual ens sentim orgullosos.
         No hi ha socialisme sense feina. Una societat que no dóna a llurs individus els mitjants per a treballar, o que, havent-lis donat els mitjants, els impedeix compartir una part justa del producte de la suor i fatigues, necessita esser corregida. Analògament, un individu que pot treballar – i que es provist per la societat dels mitjants per a treballar – però no ho fa, és igualment injust. No té dret a esperar res de la societat perquè en res contribueix a ella”.

         Viatjant per Tanzània, al 1975, vaig poder comprovar,  per les poques coses que vaig veure, que aquest pensament d’en Nyerere no era només teoria sinó pràctica. El mal estava en que Tanzània era molt pobra de recursos.









               

         




                                                             

   Dar  es  Salaam











  Port de Dar es Salaam





         Quan vaig tornar a Burundi, al 1997, vaig tornar a sentir parlar molt d’en Nyerere. Ja no era President de Tanzània. S’havia retirat voluntàriament al 1985. Però l’havien fer àrbitre en les Conversacions per a la Pau de Burundi, que es feren a Arusha (Tanzània), i que començaren de debò a la tardor de 1988. En Nyerere era el que millor coneixia el problema del Burundi, o al manco, el que parlava més clar. Pel que m’he enterat després, ja al maig de 1996, a una conferència que donà a Bruxel.les digué públicament que el problema de Burundi era una recerca del poder i que s’equivocaven tots els que reduïen el problema a un odi entre tutsi i hutu. Digué també que l’exèrcit de Burundi sabia bé que no podia guanyar als rebels i que el camí era negociar, però el Govern de Burundi era dèbil i no podia negociar. Ell demanava ajuda moral i econòmica per fer un Govern a Burundi fort i capaç de negociar.
         Pel Burundi es deia que ja a les primeres trobades havia dit als polítics burundesos: “O canviau d’actitud…o aquí veniu a perdre el temps i tudar els diners que ens han donat per a poder dur a terme aquestes trobades…”
         A l’estiu de 1999, les Conversacions per a la Pau s’aturaren. Nyerere s’havia posat malalt. Moria a una Clínica de Londres, el 14 d’octubre de 1999.  El substituí com àrbitre un altre savi africà, Nestor Mandela.











Escut i  senyera de Tanzània







 *****************
**************************************









 
APÈNDIX :


























Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada