Pàgines

dimecres, 4 de febrer del 2015

EN XISQUET
















EN    XISQUET

         Quan vaig anar a Nyabikere vaig conéixer en Xisco, un ninet de dos anys que estava amb les infermeres de Gatonde. La història que em contaren sobre en “Xisquet” donava calfreds…. Es podia dir que, tan petit, havia “nascut” ja dues vegades, i afegiríem tres si  fem referència al seu Baptisme que, també ho fou un nou naixament… i  a  més,   en “sentit humà”.

         Un dia, devia ser a començaments d’octubre  de 1996, una família, pare i mare amb els seus infants, un acabat de néixer, que fugien, foren atrapats per uns assassins i els mataren a tots. Quan la gent, que vivia per allà a prop, sortí a ajudar-los o enterrar-los se n’adonaren que el minyó recent nat respirava, malgrat el seu cosset estàs ple de sang. Agafaren el ninó i el dugueren al Dispensari de Gatonde.

 Les infermeres, n’Emilienne i na Margalida, el curaren i li salvaren la vida, més encara s’entendriren amb
ell, i n’Emilienne totd’una prengué la decisió: “l’adoptaré, seré la seua mare” i na Margalida afegí: “seré la seua madrina”.
         El dia que el batejaren en Mauro, l’italià, s’hi afegí com a padrí.
         Li posaren el nom de Francesc, perquè era dia 4 d’octubre el dia que el trobaren, festa de Sant Francesc d’Assís.
         En Francisquet, Xisquet o Xisco,  ja no era “orfe”. Tenia una familia.

         N’Emilienne era una bona persona, de lo millor que es podia trobar pel Burundi. Feia anys que treballava al Dispensari de Gatonde. Era infermera en bons estudis i havia estat enviada a Gatonde a dirigir el Dispensari, que era de l’Església, pel mateix Arquebisbe, Mns.Ruhuna, que hi tenia un especial interés en aquest dispensari ja que estava a la vora dels terrenys de la seua familia, els homes de la qual, tutsi, havien estat quasi tots assessinats al 1993-94. 





         N’Emilienne  era filla de pare hutu i mare tutsi, tenia per tant la bondat del hutu innocent i la llestesa del tutsi bona persona. Dones com ella era el que mancava al  Burundi per a anar endavant,,, n’hi havia  però, com figues per Nadal…

 Havia treballat i conviscut amb les infermeres seglars mallorquines, que anaren uns anys a Burundi, i ara ho feia amb les monges infermeres. Amb na Margalida eren com a dues germanes.
         De debó que en Fransisiko, així l’anomenarien en kirundi, tenia una bona família. Dirien que havia estat un orfe afortunat, i altres un orfenet massa “mimat”…..

         Quan vaig anar a Nyabikere per a quedar-m’hi en Xisco, així l’anomenava la mare i la madrina, s’apropava ja als dos anys, caminava a les totes, sabia jugar i amollava paraules en kirundi, en francès i també en mallorquí o sineuer:   “Deu meu,  Ai,  Déu meu…¡ “ solia  dir, i també: “cagondena….”.

         Quan anava a Gatonde m’agradava parlar molt amb n’Emilienne, era una murundi que captava “l’europeu” en bon sentit i  es podia parlar de tu a tu, tant de coses del Burundi, com de coses d’Europa…. I m’agradava jugar amb el Xisquet, tirar la pilota, amollar-lo amb la “velo” de fusta que li havien fet. I dibuixar-li camions. Eren per a ell una obsessió. Em deia: andika, andika…. Ikamio de la PAM.



         I quan venien a Nyabikere, els dissabtes, aquelles hores, abans de resar i a continuació sopar, aquelles hores que tothom era a la cambra, llegint o preparant coses… en Xisquet aprengué a venir sempre a la meua, i li dibuixava camions, i cotxes
 Li vaig dur de Mallorca una “baldufa” i la fèiem ballar i rodar…
També,  li vaig dur un cotxet que anava amb piles i un “mando” i el fèiem córrer per dins el pati.

         Foren hores agradables les que vaig passar jugant amb el Xisquet…

         Un dia va ser gros. Era un vespre que na Margalida s’havia quedat tota sola a Gatonde, n’Emilienne i na Francisca havien anat a un “curset” a Gitega, i na Margalida amb en Xisquet vingueren a passar la vetllada i dormir a Nyabikere. Només hi érem en Mauro, l’italià.  i jo.
 Padrí i madrina d’en Xisquet, l’al.lotell i jo, bona colla.

         Després de sopar vaig dir: “Avui que podem… hem de jugar com al nin li agradi…Jugarem al “dominó”   Vaig treure una capseta en fitxes de dominó, la vaig obrir i vaig dir al Xisquet:  “digués, padrino, padrino… zana idomino,   zana i dominó…”
         Vaig treure una altra capseta de “fitxes” i també la vaig obrir….

         I ja me teniu en Mauro que li donava fitxes i ell les hi tornava sense mirar prim…. Fitxes per tota la taula, fitxes per terra… fitxes per tota la sala del menjador.  Una guerra de fitxes fou la vetllada, una “guerra” de “”rialles”, una guerra  d’al.lots grans i petits.

         Feines tingué la madrina per a cuidar que cap fitxa quedàs per terra i res es rompés…..


         Amb en Xisquet passava gust de jugar-hi, fos a Nyabikere quan vènien, normalment els caps de setmana, i els dies que teníem “eucaristía”familiar a la qual solien asistir les de Gatonde.  Fos  a Gatonde mateix, les vegades que hi anava a passar-hi els dies “de sucursal”, durant els quals, com he dit ens allotjaven a la casa de les infermeres perquè la casa del “pare” estava invadida pels soldats.

         M’agradava molt parlar amb na Margalida i amb n’Emilienne, les quals arribaren a dir-me que pareixia una “Enciclopèdia” de tamtes coses que les hi contava.   
- És que som així, quan me trot amb persones que  m’escolten mai pararia  de xerrar…

I disfrutava de jugar amb el Xisco que de cada dia creixia en estatura, i en gràcia i Déu li havia concedit el seu favor….potser,  el mimava massa….





         El darrer any, o els darrers  mesos, que vaig esser pel Burundi, n’Emilienne anà a viure i fer feina a Gitega, hi tenia una caseta. L’interés primer que tenia per anà a Gitega  era que volia que en Xisco començàs a assistir a una bona Escola. Els vaig enyorar molt, malgrat anàs a veure’ls sempre que anava a Gitega.

         De veres, en Fransisiko era un orfe afortunat i tal volta fou massa mimat. No era, en realitat un “orfe”. Tenia una familia.




**********
****

         L’any  2005  vaig  tornar  a  veure  en  Xisquet...
Feia  sis  anys   que  jo  havia  deixat el  Burundi,   i  ens  vérem  en  el  Port  de  Sóller.   El  vaig  menar  amb  “barca”  fins  a  SA  CALOBRA,  i   també  amb  el  tram-via (el  trenet  de  fusta de  Sóller).
         Tot  el  temps  em  feia  preguntes  i  em  presentava  qüestions  sobre  la  mar,  els  vaixells,  les  barques,  els  vents,  les  ones...  Tot  això  li  era  nou...  Ho  havia  descobert  a  Mallorca.
         Però,  vaig  tenir  la  impressió que   l’al.lot hagué d’haver-me de   re-conèixer...  No  em  recordava...  Sis  anys  són  molts  per  a  la  memòria  d’un  infant  que  sols  en  tenia  tres  quan  jugàvem  per NYABIKERE...

         Després,    l’any   que  el  Barça  guanyà   la  Champions,   m'envià   un  e-mail  que  deia:  "Barça   yarasinze... "

         Ja  era  un  jovenell  intel.ligent ¡¡¡¡¡





FOTO  DE  "PERFIL"   2015
Facebook  cisco.hakizimana


.

1 comentari:

  1. I ara s'ha graduat, oi? La meva felicitació més emocionada per a ell, per a la mare i per al 'padrí', tu Joan. Dic com va dir Leonardo: el millor que li pot passar a un mestre és ser superat pel seu alumne!!!

    ResponElimina